10 x 6min intervall for marathontrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Torcs

10 x 6min intervall for marathontrening

Legg innav Torcs » 09 aug 2018 12:34

Hei!

Jeg tenker å legge inn 10x6min intervall som den økta i uka/14dager som skal løfte meg litt ekstra i forhold til prestasjon på gatemaraton.
Hvilket tempo vil være fornuftig å tilstrebe for å holde på disse dragene?
Da tenker jeg på f.eks 10K-tempo (min/km)+ 10sek eller lignende.

boas

Re: 10 x 6min intervall for marathontrening

Legg innav boas » 09 aug 2018 16:12

Jeg har løpt dette og liggi 10-15 sek over 10K-tempo. Avhengig av fart er det en tøff økt å kjøre hver uke, men samtidig en økt jeg synes løfta formen. Mye tid og km i god fart og bra trening for hodet.

Torcs

Legg innav Torcs » 09 aug 2018 17:27

Ok. Takk! Da har jeg et utgangspunkt! Har løpt intervaller før, men da ute i litt kupert terreng og løpt mer på puls. Har fått tak i mølle nå så da er d lettere å ha kontroll :)

Når jeg tenker meg om så er nok en gang i uka for mye. Det er jeg enig i. Derfor skrev jeg /14 dager. Kanskje det er tilstrekkelig å kun ta den en gang i blant også. Jeg tenker at det må noe sånt til for å venne seg på et maratonløp.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 10 aug 2018 10:19

Torcs skrev:Når jeg tenker meg om så er nok en gang i uka for mye. Det er jeg enig i. Derfor skrev jeg /14 dager. Kanskje det er tilstrekkelig å kun ta den en gang i blant også. Jeg tenker at det må noe sånt til for å venne seg på et maratonløp.

Dette er en bra økt, men meget tøff, ja. Vi snakker fort 13-15km drag pr. økt. Hvor lenge er det til maraton? Jeg tenker du kunne kjørt hver uke hvis du ramper opp gradvis. Har du 10 uker på deg kan du f.eks. løpe 4x6, 5x6, 6x6, 7x6, 8x6, 9x6, 10x6, 10x6, 10x6 + 1 uke fri før løpet.

Torcs

Legg innav Torcs » 10 aug 2018 13:23

Jo takk for det tipset! Det høres fornuftig ut! Jeg finner jo sikkert ut av dette selv når jeg begynner og kjøre disse, men jeg synes det er veldig fint å høre fra folk med erfaring. Hva jeg kan forvente og kanskje ligge litt mer på den sikre siden når det gjelder å ikke gå på en trenings-smell osv..

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å løpe maraton i år. Jeg og kona har booket rom i Tromsø allerede for midnattsmaraton der oppe til neste år :)
Jeg har vært litt av og på med løping siste årene, men på senvinteren fikk jeg ett "kall" om å kjøre på og aldri se meg tilbake igjen, hehe. Så da begynte jeg å løpe mye igjen og egentlig er det fjellmaraton/ultra som jeg tiltrekkes mot. Men samtidig vil jeg være en ekte løper som også takler gatemaraton på et skikkelig vis :D

Sånn sett er jo denne opptrappingen av intervall altfor tidlig nå selvfølgelig. Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan man trener seg opp mot maraton og kom over blant annet denne interval-økta. Det er vel tilstrekkelig å starte etter påska 2019 med dette i forhold til Tromsø vil jeg tro.

Jeg kunne hivd meg rundt og blitt med på Trondheim maraton, men gate-maratonideen kom for brått på dette året :) Må bruke vinteren på å forberede meg mentalt og bygge opp enda bedre grunnlag

boas

Legg innav boas » 12 aug 2018 11:26

10x6min blir også såpass langt at du kan vurdere det opp mot en ren distanseøkt og heller kjøre intervalløkter opp mot 6x6min. Jeg har gjort det i større grad. Intervaller med høyere intensitet for å pushe O2 og fart i beina og distanseøkter for å få km i noe som er rett i overkant av konurransefart.

Det er lurt å spørre seg selv hva du trenger mest, hvor motivert du er og ikke minst hva du tåler med det grunnlaget du til en hver tid har.

Torcs

Legg innav Torcs » 13 aug 2018 07:17

boas skrev:
Det er lurt å spørre seg selv hva du trenger mest, hvor motivert du er og ikke minst hva du tåler med det grunnlaget du til en hver tid har.

Det er akkurat dette jeg kjenner på at det bunner ut i..

Og når det gjelder disse lange intervaløktene så er det jo sant at det i prinsippet blir som en distanseøkt i bittelitt over konkurransefart. Å legge inn pauser blir kanskje ikke like relevant lengre her. De pausene kommer vel til sin rett på de litt kortere og intensive intervallene ja.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 13 aug 2018 08:59

boas skrev:10x6min blir også såpass langt at du kan vurdere det opp mot en ren distanseøkt og heller kjøre intervalløkter opp mot 6x6min. Jeg har gjort det i større grad. Intervaller med høyere intensitet for å pushe O2 og fart i beina og distanseøkter for å få km i noe som er rett i overkant av konurransefart.

Jepp, godt innspill!

Jeg skal ærlig innrømme at 10x6min blir for hardt for min del. Har ikke sjans til å stå en slik økt ordentlig uten (for) lange pauser, og da er tempo/distanse et bedre alternativ. Antar det gjelder flere. :lol:

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 15 aug 2018 11:09

Det er mange veier til Rom(a). Jeg tror det er smart å finne økter du trives med, og som du kan repetere uten at det koster veldig mye før, under og etter. Noen synes kontinuerlig hardt kjør bare er godt, mens andre igjen vil gjerne stykke det opp. Vil du kjøre opp mot en time som AT-trening, er du sannsynligvis inne på noe som er litt for hardt. Da må du enten gå helt i kjelleren, eller slakke litt på kravene. For oss som løper halvmaraton på ganske mye over en time, er 10km-fart + 10 sek for fort. Halvmaratonfart skal per def. være litt saktere enn terskelfart, og dermed temmelig god maratontrening.
Selv har jeg likt godt lange økter der jeg varierer mellom 10km-fart, halvmaratonfart og maratonfart. Da kan effektiv tid på disse hastighetene ligge opp mot 1 time. Ei økt jeg trives veldig godt med, er for eksempel 8x8min kontinuerlig. 6 min går på halvmaratonfart + 5 sek, 2 min går på maratonfart + 5 sek. For meg har det vært å veksle mellom 4:05 og 4:20-fart. Ikke noen pause, annet enn den herlig 2 minutteren der man kan hente seg litt og kvitte seg med litt syre hvis man har kjørt litt hardt i ei kneik.
En annen variasjon som bygger karakter, men som er litt kortere, er variasjoner mellom fart lik 10km, halvmaraton og maraton konkurransefart. 2 minutter på hver intensitet. Her kan det være godt med 2 minutter jogg hvert 6. minutt. Jeg kjører 2 min på 4:15, 2 min på 4:00 og 2 min på 3:45. Så 2 min joggepause, og gjenta serien slik at det til sammen kjøres 4-6 ganger.

Torcs

Legg innav Torcs » 15 aug 2018 19:03

Topp!
Som du sier mange veier til Rome! Har ikke tenkt på å sette sammen økter i sånn system som du tenker! Det høres motiverende ut å variere tempoet på måten du snakker om!
Kom nettopp inn fra ei VO2max 4x4 som jeg rakk å komme godt i kjelleren med faktisk. Går ikke an å få noe mengde med slik intensitet iallefall :D det er veldig lenge siden jeg har kjørt intervall og følte jeg måtte blåse ut litt. Blir nok mye variert i høst og vinter og så skal jeg ha de gode tipsene fra dere i bakhodet til senvinteren og maraton nærmer seg :)

Gå tilbake til «Trening»