Trening til 24-timersløp

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
gnagblemme
Innlegg: 19
Registrert: 12 apr 2018 14:01

Trening til 24-timersløp

Legg innav gnagblemme » 15 aug 2018 11:34

Jeg er påmeldt til Bislett 24 h i slutten av november. Noen som har livreddende tips til en overmodig, middelaldrende, feit mosjonist?
Jeg har fått med meg det mest opplagte tipset, gå ned 30 kg og øk treningsmengden. Noe utover det?
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Trening til 24-timersløp

Legg innav Johnny Puma » 20 aug 2018 09:11

Disse 2 punktene dekker det meste ja. Det aller viktigste er selvsagt treningsmengden. Når du trener til ultraløp er det essensielt at du legger praktisk talt ALL trening i sone 1. Dette er sonen du skal ligge i under konkurransen, dessuten er det ekstremt viktig for at du skal resituere rakst nok til å klare mengdene som kreves. Etter hvert kan du vurdere å legge inn en tempoøkt eller en langintervall i uka hvis kroppen tillater det.

Hvor mange ganger i uka har du trent, og hvilke(n) distanse(r) har du løpt pr. uke de siste månedene? Som et grovt anslag tenker jeg at du i utgangspunktet minst bør ut 5 ganger i uka framover. Og at 1 økt på helg bør være så lang som mulig. Men vær veldig obs på at kroppen og spesielt beina rekker å restituere. Hvis du ikke har sko med veldig god demping er tidspunktet for å skaffe dem nå.

En annen ting er at det rent muskulært sett er gunstig å legge inn en gjentagende periode med gange. F.eks. løp 9km, gå 1km. Evt. løp i 55 minutter, gå i 5 minutter. Dette kan du også legge inn når du trener langkjøring.

EDIT..: Ta gjerne en titt på forrige tråd, som viser et fornuftig opplegg. Du bør forsøke å komme deg opp på 60-70km i uka, ellers blir det nok tungt.

gnagblemme
Innlegg: 19
Registrert: 12 apr 2018 14:01

Re: Trening til 24-timersløp

Legg innav gnagblemme » 20 aug 2018 11:24

Takk for tilbakemelding
Jeg har lagt om treningen en del fra starten av august med løping hver dag. Foreløpig erfaring er at når jeg har bestemt at det skal løpes hver dag så blir det gjort uavhengig av vær og eventuelle andre mer eller mindre gode unnskyldninger. Opplever det såpass positivt at jeg skal forsøke å fortsette med det. Transportløping til jobb har vært en stor del av det de siste ukene, altså rolig løping før frokost 6-8 km. Ukemengde nå, 55-65 km. Dette vil formodentlig øke parallelt med at vekta avtar. Har også hatt økter med høy intensitet, 5 km og 10 km løp. I tillegg går jeg mye. Løping + gange typisk 15-22 km pr. dag.
I tillegg har jeg innført alko- og dritmatstopp. Forsøker å få over 6,5 timers søvn når jobb og småbarn tillater det. Så langt peker pilene i riktig retning.
Men bør man ikke innom alle treningssonene sporadisk?
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Trening til 24-timersløp

Legg innav Johnny Puma » 20 aug 2018 14:13

Vanligvis bør man innom alle treningssoner, men ultraløp er jo litt spesielt. I en 10K ligger du jo gjerne i sone 4 hele løpet, dette er noe du MÅ unngå for enhver pris i ultraløp.

Hvorvidt du bør trene noe hardt i det hele tatt er vanskelig å svare på. Jeg tror det fort kan gå utover mengden, som er det du bør prioritere. Du må nesten kjenne litt på det selv. 1 intervall eller tempo 1 gang i uka bør ihvertfall holde nå i opptreningsfasen. Når du nærmer deg konkurransedagen kan det være en ide å kjøre betydelig kortere økter med høyere intensitet for å bygge overskudd og for å få en "formutløsning".

gnagblemme
Innlegg: 19
Registrert: 12 apr 2018 14:01

Re: Trening til 24-timersløp

Legg innav gnagblemme » 21 aug 2018 12:30

Så opp på loftet og tørke støv av de gamle Maffetone-bøkene :geek:
Takk igjen
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Trening til 24-timersløp

Legg innav Johnny Puma » 22 aug 2018 10:59

gnagblemme skrev:Så opp på loftet og tørke støv av de gamle Maffetone-bøkene :geek:
Takk igjen


Maffetone, ja. :) Kan ikke så mye om det, men jeg vil tro dette er godt egnet for ultraløpere. Tok en rask oppfriskning via google, og dette går vel ut på å trene store mengder i sone 2. Puls 180 minus alder, +/-5 hvis du er i god/dårlig form.


Gå tilbake til «Ultraløp»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester