ødelegger alkohol formen?

Du er det du spiser
Brukeravatar
kollis

ødelegger alkohol formen?

Legg innav kollis » 19 aug 2018 09:46

En refleksjon av artikkel i kondis 6august 2018....
Alkohol mener jeg har stort sett samme virkning på kroppen som sukker.For mitt vedkommende er det like greit å ta en monster drikk, isteden for alkohol jeg oppnår det samme .De sosiale antennene blir en periode større ! ....+ at jeg får eller kroppen min får mindre problemer å løse.De sosiale Opplevelsene blir stort sett det samme minus mindre behov for å spy...men mulighetene for å bli far er like store :shock: eller større ? Dama bestemmer her :cry:

Refleksjonen er da eller skal jeg si senarioet .Eks en som har et nivå på langtidsblodsukkeret rundt 6 og lever et bipolar light liv med helga fyll og rolige ukedager har større fremgang i løping enn en person som har langtidsblodsukker på 8 (mest normale i norge tipper jeg) og har et liv med mindre fylle aktiviter enn 1 eks.(drikker mindre utifra logikk .Da problemene for kroppen er større når en starter med blodsukker 8 )(eks ungdommer som drikker 2-3 monster blir så syke at de må på sykehus når de starter drikkinga med handikapp 8 eller 9 blodsukker)
Da er min påstand at eks 2 har i utgangspunktet før han/hun drikker alle de 4 Påvirkningene artikkelforfatter har med i artikkelen.
1 væskebalanse og tempratur, 2 metabolisme problemer , 3 muskulært, 4 nærvesystemet
Før de begynner å trene ,,mao de bør trene bare de lave sonene før kroppen er i stand til å prestere?
Dette kan være noe av årsaken til at noen misliker å trene da opplevelsen er å trene i kraftig bakrus...

4. problemet-- nærvesystemet problematikk kommer da tilsyne når det er viktige konkurranser der mange feiler når det gjelder mest....lengre reaksjonstid,redusert finmotorikk og koordinasjon.. Sees mest på kortere løp..
1 problematikk - væskebalanse og tempratur ser vi mest av i lengre løp der slike ting lett oppstår .Selvfølgelig kan noen avvise en sammenheng her.Men logisk sett når kroppen har i utgangspunktet et lite handikapp som i eks 2 .Er det mye lettere å få et problem der du er svak fra før..... :ugeek: :geek:
Restitusjon i følge enkelte teorier om hvordan hjernen fungerer oppnår du liten effekt når ikke rusen har lagt seg men forsatt er små rusa...Da blir det llllllllllllllaaaaannng restitusjons tid ,,,bare spør Northug Redbulls gutten.(redbull ødellegger restitusjonen :shock: :o ;) )

Veteran

Re: ødelegger alkohol formen?

Legg innav Veteran » 22 aug 2018 10:42

Hei ! naar ingen har kommentert ditt innlegg, saa mistenker jeg at de fleste, desverre bruker litt/noe/for mye alkohol ved mange anledninger, og
det gir dem sikkert noe aa tenke paa. Men som vanlig kommer du ikke med egne erfaringer eller en klar konklusjon, og jeg tror at de fleste
i likhet med meg synes at du bruker et saa komplisert medisinsk spraak at de ikke klarer aa finne ut av det.

Med flere lange loep enn de fleste over en 10-aarsperiode, og veldig god kontakt med svaert mange loepere i alle kategorier, fikk jeg ogsaa et
innblikk i alkoholens virkninger paa trening , konkurranser og restitusjonstid m.m.
Ingen kan fornekte at alkohol selv i smaa mengder virker destruktivt paa hele kroppen, og at totalavhold gir saa mye xtra paa alle omraader,
at det burde vaere helt normalt. Ikke bare for de som trener loeping o.l. men for alle.

Det er flere enn meg som kan underskrive paa, og vise til gode resultater med lite trening jfr. med de fleste mosjonsloepere,takket vaere
nulltoleranse for alkohol o.a.rusmidler. I tillegg kommer den ennaa viktigere sosiale delen, familie- /arbeidsforhold etc. hvor alkoholen
er den desidert stoerste synderen for Kari og Ola,og ikke minst skadelig for barn/unge som opplever tragedier pga. av rus.

Jeg har mer erfaring enn de fleste paa begge omraader, ettersom jeg vokste opp med en alkoholisert far, har jobbet et par tiaar bla.som
bestyrer for behandlimngshjem for alkoholister, og 2 aar med unge idrettsutoevere, flere landslagsspillere i fotball og hockey.
Derfor er min konklusjon krystallklar: Null alkohol/rusmidlergir en enorm xtra positiv treningseffekt og livsglede.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 aug 2018 15:15

Har du lest innlegget jeg referer til i kondis?

Men som vanlig kommer du ikke med egne erfaringer eller en klar konklusjon sier veteran ...?
Min første setning er ... Alkohol mener jeg har stort sett samme virkning på kroppen som sukker.
Mitt spørsmål til Veteran er . Kan denne setningen mene noe annet enn en Konklusjon? :shock:

For mitt vedkommende er det like greit å ta en monster drikk, isteden for alkohol jeg oppnår det samme , referer jeg fra mitt senario innspill.
Er ikke dette egne erfaringer? :shock: osv osv

Kommer en med kritikk bør man aldri være så difus,men komme med konkrete eks.
Eller kunne svare på hvorfor disse 2 eks ikke er egne erfaringer og konklusjoner...
Det medesinske språket er stort sett det samme som er i artikkelen i kondis..Om det er spø. er det bare å spørre KONKRET..

Veteran

Legg innav Veteran » 23 aug 2018 02:22

kollis skrev:Har du lest innlegget jeg referer til i kondis?

Men som vanlig kommer du ikke med egne erfaringer eller en klar konklusjon sier veteran ...?
Min første setning er ... Alkohol mener jeg har stort sett samme virkning på kroppen som sukker.
Mitt spørsmål til Veteran er . Kan denne setningen mene noe annet enn en Konklusjon? :shock:

For mitt vedkommende er det like greit å ta en monster drikk, isteden for alkohol jeg oppnår det samme , referer jeg fra mitt senario innspill.
Er ikke dette egne erfaringer? :shock: osv osv

Kommer en med kritikk bør man aldri være så difus,men komme med konkrete eks.
Eller kunne svare på hvorfor disse 2 eks ikke er egne erfaringer og konklusjoner...
Det medesinske språket er stort sett det samme som er i artikkelen i kondis..Om det er spø. er det bare å spørre KONKRET..

Hei igjen ! Ok, hvis du virkelig mener at alkohol har samme virkning paa kroppen som sukker, da er det saa hinsides galskap at det ikke
nytter aa diskutere dette med deg. At sukker er skadelig mener jeg ogsaa, men har ennaa ikke sett noen blir rebelsk, voldelig og tatt
livet av noen i sukkerrus. Har du? Eller har du levd saa innestengt fra omverden at du aldri har sette vold og ulykker pga .alkohol?

Nei jeg har ikke lest artikkelen du refererer til. Umulig aa faa post sendt hit, dvs. det meste forsvinner underveishar jeg erfart.
Du kan kanskje fortelle hvem som har skrevet art.
Jeg har foroevrig 3 noe yngre kamerater som er privatpraktiserende leger,og vi har bla. diskutert trening og kosthold,og ikke minst
alkohol. Dessuten en overlege, far til en juniorloeper i norgeseliten, som ogsaa hadde kloke meninger om dette saksomraadet,saa dette
er ikke nytt for meg. Og alle disse respekterte meg veldig nettopp pga. min lange erfaring i rusomsorgen,samt egne loeperesultater.

Alkohol er verdens stoerste sosialproblem, selv om mange proever aa fornekte det, mange av egoistiske grunner,andre fordi alkohol
genererer utrolig mye penger, til de som har kuttet ut all omtanke for andre enn seg selv og kun tenker oekonomi.

Men jeg forstaar det slik at du ikke drikker alkohol men foretrekker en "monster-drikk",hva naa det er. Sukkelake tenker jeg,og da blir
du ikke kranglete og voldelig. Fint det, fortsett uten alkohol det vil du tjene helsemessig paa.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 23 aug 2018 08:41

Etter en forsommer med kald øl som overlevelsesstrategi i tropevarmen har jeg nå i en periode på noen få uker kuttet alkohol helt. Her er noen erfaringer.
Foreløpig resultat:
- 5 cm mindre rundt magen
-5-6 kg ned i vekt
-økt treningsmengde
-mer opplagt, spesielt om morgenen, har til og med begynt å legge inn flere pendlerløpeturer til jobb om morgenen, 6-9 km avhengig av hvor mye tid tilgjengelig
-Løpstidene på 5 og 10 km har begynt å bevege seg i rett retning igjen

Dette har skjedd bare i løpet av 3-4 uker. For min del har alkohol stor betydning når det gjelder vekt fordi det foruten høyt kaloriiinnhold i seg selv også medfører mer og dårligere mat, dårligere søvnkvalitet, mer stresshormoner mm.20-30 kg til nå så får kanskje jeg også løpstider som ikke er til å rødme av. 3 år til jeg fyller 50, så det får bli året for de store persene :lol:
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 aug 2018 09:16

veteran skriver ...
Hei igjen ! Ok, hvis du virkelig mener at alkohol har samme virkning paa kroppen som sukker, da er det saa hinsides galskap at det ikke
nytter aa diskutere dette med deg.
Om du starter med å åpne siden https://www.kondis.no/ veteran ,kan du og andre lese . Les Kondis Bladet Digitalt.Ikke påstå at du ikke har sett dette ,det blir for dumt..Hvor mange år har dette vært mulig?

Når du endelig leser artikkelen er det bare sukkerrelaterte problemer hun beskriver,om DU er uenig i det.Bør du definere hva som bare er alkohol relatert
Du kan også få alle legene dine til å gi deg noen gode argumenter på dette ,sikkert.Men da må du si hva det er.Og du må bare ta med de situasjonene som er nevnt her..
Ulykker ? Forklar hvordan du greier å bruke det som et argument i et senario der situasjonen der rammene er satt for hva jeg snakker om.
Du har da bevist 4g her at " har du levd saa innestengt fra omverden at du aldri har sette" kondis no? osv osv osv
Hvor har jeg fornektet at alkohol er et problem? Hvordan er det mulig å analysere seg frem til dette.
Lik forrige gang bruker du her TRUMP teknikker i å forklare ting...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 aug 2018 09:20

veteran Monster drikk er et produkt som også selges i usa...https://www.youtube.com/watch?v=F6gjm6ju028

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 23 aug 2018 10:31

Jeg skal ikke gå inn i kranglingen her, den kan dere kose dere med selv, bare komme med noen fakta.

Artikkelen ligger tilgjengelig online for de som abonnerer og kan logge seg inn for å lese Kondis digitalt.
Den er skrevet av Ane Korsvold, klinisk ernæringsfysiolog.

Når Kollis refererer til likheter mellom sukker og alkohol henviser han til en kort passasje der alkoholens virkning på glukosemetabolismen omtales
Kortversjon: både sukker og alkohol påvirker kroppens fettforbrenning negativt

Alkohol har selvfølgelig en ruseffekt i tillegg som ikke er tema i artikkelen. Alkoholens negative effekt på søvnkvalitet nevnes. Dette mener jeg er vesentlig, for det er tett forbundet med stresshormoner og restitusjon.
I tillegg nevnes væskebalanse og opptak av kalsium.

Mye av artikkelen tar for seg forsøk som er gjort på prestasjoner som er undersøkt umiddelbart etter inntak av alkohol, altså i "halvfylla". Det er kanskje ikke så relevant for de fleste av oss da man gjerne tar en øl etter trening, ikke før.

Artikkelen gir ikke mye informasjon om forsøk som er gjort på langtidseffekt på trening. Kanskje det ikke er forsket mye på det? Det man lett kan tenke seg til ut fra kjente effekter av alkoholen er at høyt inntak av alkohol over tid vil gå ut over restitusjon, evne til å forbrenne fett og treningskvalitet generelt.

De såkalte energidrikkene er dårlig brus + koffein og av og til noen aminosyrer blandet inn. Ta en kopp kaffe eller te istedenfor, og suppler med rent vann.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 aug 2018 16:12

Det er ingen krangel saken er helt klar ,hadde vi kranglet må jeg få noen argumenter først . Monster drikk er et amerikansk produkt fra 2002 .Det at han ikke har hørt om det må være rart siden han bor i usa.

G.blemme
i mitt eks har personen i utgangs punktet et pre diabetes eller stort sett for høye nivåer av sukker i blodet store deler av dagen .
Da har de en større mulighet til å oppnå bakdelene enn en person som ligger mye lavere .Dette er senarioet .
Søvn kvaliten avgjøres av 2ting ,hvor høyt blodsukkeret ditt er når du legger deg og organ standaren i kroppen der og da.Enkelt noe jeg har vist i mange år og fått dette bekreftet utallige ganger.Men det er fint at så mange som mulig fornekter det uten en forklaring.

Koffein øker ikke de sosiale antennene ,så derfor bruker jeg ikke det i situasjoner der situasjonen ikke passer.
I norge drikker en tradisjonelt en dårlig kaffe .KVALITET er det få som tenker på ,så da blir etter virkningene deretter.
Prestasjoner uteblir når en trener når en har for høyt blodsukker ,fordi evnen til å konsentrerer seg om hva en gjør eller skal gjøre ikke fungerer når hjernen ikke kan tilpasse seg treninga.Lav fremgangs effekt ,mao du får ingen frem gang eller veldig liten i forhold når du er på\fokusert .Hvor lenge du kan konsentrere deg er hoved årsaken til fremgang.Eks når Elvis var på topp brukte han 10min på lære seg en låt ,så spilte han den inn på plate....om du ser queen brukte de 20år før de ble flinke eller beatles...

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 24 aug 2018 12:44

https://www.tv2.no/nyheter/10037942/

Ny studie fra Lancet. All bruk av alkohol øker risikoen for død og sykdom. Død og sykdom tror jeg kan ødelegge formen.

Gå tilbake til «Kosthold»