Redusere belastningen

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
Runnur

Redusere belastningen

Legg innav Runnur » 22 aug 2018 19:01

Noen som har erfaring med å løpe færre økter i uka for å redusere belastningen for å unngå skader? Hvor mye større er sjansen for å få skader når man løper hver dager i motsetning til f. eks 5 dager i uka, og vil skaderisikoen reduseres med masse mengdetrening?

Brukeravatar
kollis

Re: Redusere belastningen

Legg innav kollis » 26 aug 2018 13:03

Først bør du (mener jeg) bygge kroppen opp før du starter å løpe,noe som var mere medfødt før (når du ble over 10år) .Da all transport ble gjort med beina,stort sett.
Dette må du kompensere for nå ,med å trene\simulere .Hullet i kropps oppbygningen din.Også viktig om du vet at din mor ikke er mye fysiske aktive årene før du er født..Eller du har testet ut alt som var spennende innen rus i barndommen

Da må de første åra av utviklingendin , ligge mer i sone 1-2-3 .
Mye gå turer ekstra for å lage eller forsterke kroppen og kvitte deg med småeproblemer som kommer frem når du kjører max eller konkurranser.Alltid ment at 30000 gåsteg pr dag er max du trenger å ligge på da først bygger du en kraftig nok motor (organ struktur)og musklatur .Mao dårlige organer ingen muskler...og sener.(kvalitet)
Når du kommer opp på 30000 nivået kan du etter vært flate ut og starte med å bygge lunger eller mer sone 4-5-6 . Da er kroppen tøff nok til å nyttig gjøre seg av mere belastninger...og er da istand til å tilpasse seg belastningene .
Dette greier ikke kroppen når organene ikke er på et høyt nok nivå . Da krever problemene i kroppen fra før så mye av arbeidsoppgavene at extra belastning stangnerer utviklingen.Da er det IKKE IKKE GJENTAR iKKE (3G FOR MENNESKER MED HØYT BLODSUKKER IKKE LESER IKKE) LURT å tilføre enda flere problemer .
+ at mitt tips er det tatt med organ og hjerne fordeler og bakdeler så at muligheten for et godt resultat har et høyere %.

en digresjon ...for de som liker sykologi..
Hadde jeg drevet med salg ,måtte jeg ha brukt lang tid på den sosiale biten (og drukket 3 bokser monster for å bli selger personlighet) slik at du er posetiv til meg som person.Da hadde du gjort dette, selv om du ikke forsto bæra av det jeg skriver her...Eller du som selger kan da få dem til å kjøpe hva som helst når du oppnår at de liker deg.
Eller veldig enkelt sagt har du liten selvsikkerhet har du trent for lite sone 1 ,2og 3 ....om du ikke er lurt til å tro du er en verdsmester uten et eneste resultat.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 26 aug 2018 19:27

Mens jeg leser innleggene dine, Kollis, så er jeg aldri helt sikker på om du er edru. Men det kan være at din generelle tankevirksomhet og dermed skriverier er veldig svevende og at du dermed synes rusa på livets funderinger. Uansett, interessant å bemerke at du framhever barndommens treningsbelastning ifb. skaderisiko i voksen alder. Dette er et aspekt jeg ikke hadde tenkt over. Jeg spilte fotball, gikk på ski, syklet masse, gikk mye i fjellet og gjorde all slags mulig aktivtet som jeg unger bør gjøre. Jeg er enig i at det er et godt utgangspunkt for hvordan jeg makter å trene i dag.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 26 aug 2018 20:57

kan du forklare veldig svevende?
Når jeg skriver ,,,Eller veldig enkelt sagt har du liten selvsikkerhet har du trent for lite sone 1 ,2og 3 .
MAO HAR DU GRUNNTRENINGA I ORDEN SLIK DU SIER ER MULIGHETENE LAVERE .
HVORDAN MENER DU ET SVENDE SPØRSMÅL SKAL BESVARES?Om du ikke greier å vise til hva som er konkret i ditt spørsmål.Burde du stille deg selv spø om du er edru .

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 27 aug 2018 06:14

For all del, spørsmålet mitt er utrolig svevende. Du har helt rett der. Men generelt har du mange begynnende tanker for så å ende setningene med ... (men utsagnene før "..." er ikke alltid er forklarende nok for nybegynnere). Du kan åpenbart utrolig mye, men det er vanskelig å følge dine tankespring så lenge du ikke er mer eksplisitt. Jeg skulle ønske du kunne utdype dine utsagn mer fordi jeg ønsker å lære av deg :D

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 aug 2018 14:56

Derfor ber jeg om at du spør og at denne gangen ble svaret svende pga spøsmålet er det.( ) ende er unntak fra regel når du tenker hva som normalt skal skje.Derfor har jeg alltid med en konklusjon.Fordi mennesker som tenker mest subjektiv har store problemer å følge med nå det jeg skriver blir for objektivt .Fordi du må da huske på hva som er sakt før ,noe er veldig vanskelig om du er subjektiv tankegang i korte eller lengre perioder.Det er dette jeg snakker om, i at sukker oppfører seg likt som alkohol i hjernen.

Eks jeg møter ei dame med hund og hundepose.Bare sleng den oppi her sier jeg når dere passerer.Når du er veldig subjektiv tankegang ,tenker damen det er hunden du mener.Fordi posen blir for objektiv.Da må jeg alltid si etter å ha sett :x :x :shock: grimaser, det er da posen jeg mener...Slik oppterer hjernen til 2 personer møtes som den ene er objektiv og den andre er subjektiv...

Om du så fotball spilleren Helland i går.Skadet for n.gang .Han har bare trent for mye 4,5,6 soner og veldig lite 1-2 ,resultatet er...Det jeg prøver å beskrive ...

Måten du kan prøve for å forstå det jeg skriver om her er å ikke spise på 2 dager og bare drikke vann.Når du da leser mitt 1 innlegg oppfatter du noe helt annet enn det du gjore 1g.Da setter du på den objektive hjernen på fullt.Men jeg tipper du ikke prøver .... :P

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 aug 2018 13:56

Tro det eller ei ...satt i går å så 3episoder med Familien løp på Nrk ...I episode 2 https://tv.nrk.no/serie/team-ingebrigts ... /episode/2
ER det en kort komentar om noe av det samme jeg sier om at .Barn beveger seg for lite i sone 1,2 og 3. nå enn før...

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 03 sep 2018 08:16

Interessant det du skriver om tidlig fysisk aktivitet, kollis.

Det jeg ikke har sett før er påstanden om at mors fysiske aktivitet i årene før du ble født spiller en (viktig?) rolle. Finnes det forskning på dette?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 03 sep 2018 19:13

Det eneste som jeg har sett tyder på dette(med mors fysiske aktivitet)Er forsknings raporter som omhandler ting du kan sammenligne .Tar du en av de siste raportene om alkohol ,hvor skadelig den er .Kan det relateres til utsagnet.osv osv
Men ingen ønsker å lage en direkte forskningsraport på dette.Da temaet blir belastende for personer som dømmer seg selv for hardt.
Jeg har alltid prøvd å finne ut av det for å kompansere og rette opp eventuelle bakdeler med at min mor aldri har vært fysisk aktiv,hun er nå f.aktiv.En bør ikke kritisere sin mor for manglende interesser på de områdene som opptar deg selv.Så argumentet skal ikke brukes som et våpen men som forståelse.
Men jeg burde ha brukt ordet TALENT som ikke er så provoserende å mene....
Om du ser M Bjørgen så trenger ikke "talent " å fungere her pga veldig god økonomi kan ødellege talentet.Når en mister mye aktivitet pga pengene..Men lite penger som Fam Gjert kan være en fordel..

Ønsker ikke å utdype dette så mye ,men jeg har det med i mine meninger .Feks at jeg mener 40 år og nedover bør trene mye mer sone 1-2.3 for å kompensere for livstilen som er mye usunnere nå enn på 60 og 70 tallet.....og antall skritt pr dag tipper jeg er 50% mindre enn på 50-60 tallet...Men stiger strømpriser,vannavgifter,bompenger osv kan det bli mange gode løpere ut av dette og sikkert mange løpefamilier som skal ta etter Fam Gjert...

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 04 sep 2018 06:58

Johnny Puma

Angående forskning

I de senere årene er det blitt forsket mye på epigenetikk. Slik jeg har forstått det vil hvilke av våre gener som blir aktivert avhenge av livsstilsfaktorer som trening, kosthold etc. Selv om vi har de genene vi har, er det en viss plastisitet i hvilke gener som er aktive.
Mye av forskningen er dyreforsøk, og dette er et ganske nytt felt.
Det fins mange ganske voldsomme påstander ute på nettet, men lite har funnet veien til lærebøkene ennå.
Et søk på epigenetics og de egenskapene man er interessert i vil kanskje kunne gi noen treff.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Gå tilbake til «Skader»