Løypelengde Oslo Halvmaraton 2012

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Trond Olav Berg

Løypelengde Oslo Halvmaraton 2012

Legg innav Trond Olav Berg » 24 sep 2012 09:25

Jeg fullførte årets Oslo Halvmaraton med en Garmin 310XT. Jeg startet den presis på startstreken og stoppet klokka ved passering av mållinjen. Distansen viste da 21.49 km. Jeg hadde stilt den inn til å pipe ved passering hver km, og la merke til at klokka pep en god del meter før passering av første km, som for øvrig hadde lite svinger. GPS-klokka kom snart kraftig "på etterskudd" i forhold til arrangørens kilometermarkeringer. Dette synes jeg var litt pussig, for jeg har hatt inntrykk av at klokka måler distanser temmelig presist, den pleier å pipe nærmest på meteren hvis jeg tester den mot riksveienes kilometermarkeringer, så jeg synes avviket fra de offisielle kilometrene i denne løypa var vel stort. Jeg ser slett ikke bort fra at distansen var målt helt korrekt, de mange sterke tidene kan tyde på det, og det finnes mer nøyaktige målemetoder av distanse enn GPS-armbåndsur, men jeg har i så fall aldri opplevd tidligere at min Garmin 310XT har vist så unøyaktige målinger av distanse. En annen Garmin 310XT-bruker jeg snakket med etter målgang målte 21.35 km. Jeg er derfor nysgjerrig på å høre flere resultater av GPS-målinger av årets halvmaratondistanse. Et avvik på 3-400 meter på 21 km er kanskje innenfor "nøyaktighetsområdet" for Garmin 310XT?

Froden

Re: Løypelengde Oslo Halvmaraton 2012

Legg innav Froden » 24 sep 2012 11:01

Min Garmin 910 XT viste 21,22 km.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 24 sep 2012 12:00

Min Garmin 210 viste 20,86, men jeg har en mistanke om at den "hang igjen" litt i starten. Første km-tid var i hvert fall mye tregere enn forventet... Gir klokka skylden for optimistisk åpning! :P

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Legg innav peera » 24 sep 2012 12:52

Nå løp ikke jeg i Oslo i går, men jeg har vært den stolte eier av en garmin 310XT i snart et år nå. Før det hadde jeg to modeller av 305. Det jeg opplever med 310XT er at den faktisk varierer en del fra tur til tur i samme løype. Har opplevd avvik på opptil 60-70 meter på en av de faste 5 km sløyfene som jeg løper. Som oftest synes jeg den viser litt for lang strekning i forhold til løyper jeg har løpt som har vært kontorollmålt. Det tar som oftest kort tid fra 310 er startet til den er klar til bruk, men erfaringsmessig surrer den fælt med høyden selv om den tilsynelatene er klar. Jeg lar den ofte ligge en stund til høyden har stabilisert seg. Tar jeg den i bruk straks den er klar uten at den har liggen en stund, blir ofte den første km helt gal. Jeg opplevde vel egentlig 305 klokken som mer nøyaktig enn 310 klokken. Der var det meget små variasjoner fra gang til gang og målingene var stort sett veldig nøyaktige.

Hauk1

Legg innav Hauk1 » 24 sep 2012 16:34

Jeg løp med min Polar RCX3 og fikk 21,59 km.
GPS-en pleier ellers å være veldig nøyaktig.

runningman

Legg innav runningman » 24 sep 2012 17:07

Jeg var ikke med i Oslo, men tidligere erfaring med GPS-måling sammenfaller godt med din "feilvisning". I Berlin maraton i fjor fikk jeg opp 600m ekstra på Garmin 310XT, på kortere distanser har jeg fått omtrent samme (relative) feilvisning. Antar at noen meter kan skyldes at man ikke alltid følger idealsporet, resten er nok feilmargin på GPS'en. Det som alltid har forundret meg er at jeg aldri får negativ feilvisning...

En konsekvens av denne, tilsynelatende innebygde, feilvisningen er at jeg bruker jeg å justere Garmin-farten underveis med noen sekunder. Er målet å holde et reellt 5:00-tempo på kilometeren, må Garmin vise km-tider på ca 4:55...

dårligform

Legg innav dårligform » 24 sep 2012 17:31

Samme erfaring her gården. Min garmin 310 viste 21,40 km. Hørte under veis at den peip alt for tidlig i forhold til kilometersskiltene. og det var ikke bare min klokke som gjorde det heller. Jeg startet klokka nøyaktig under startseilet og stoppa den under målseilet, tror jeg.Var rimelig ferdig i kroppen da jeg passerte mål.

Dexter

Legg innav Dexter » 24 sep 2012 18:42

Min kliss nye Garmin 610 målte 43,17 km på fulldistanse. Til slutt ble det umulig å forholde seg til pipene fra klokka hver km. den målte altså ca en km mer enn en maraton!

Det var mange klokker som peip før skiltene rundt meg helt fra tre-fire km. Har sett på løypa på google maps og det hopper og spretter her og der utenfor løypa, men de fleste rapporterer altså at løypa var lengre.

Mtp at det var fullt mulig å kutte endel hjørnet kunne det vært interessant å høre hva arrangøren sier til dette, hvordan måler de løypa egentlig?

leifa

Legg innav leifa » 25 sep 2012 06:41

målte 21.248 med min 305 og da tok jeg alle inersvinger :-)

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 25 sep 2012 06:51

Jeg har selv erfaring med 305, 310, 405, 410, 610 og 910.
jeg har også løpt en god del internasjonale store kontrollmålte løp og føler jeg kan uttale meg om dette.

Det du opplever med din 310xt er innenfor normalen. Klokkene 610 og 910 oppfatter jeg som mer "gjerrige" på km tidene enn de andre.
Dvs, i et løp kan fores 310xt vise 21,5km, 910xt 21,2km og 610 foreks 21,1km.

På utenlandske løp slår jeg ALLTID av autolap og lapper manuelt. Dette gjør jeg ikke på norske løp fordi jeg stoler ikke på arrangøren. Når 9/10 norske løp har ett eller flere kilometerskilter feil så stoler jeg ikke på de - men er løypen kontrollmålt så stemmer nok distansen.

Aldri stol på klokka. Har brukt 310 selv og vet den er snill på distansen. 10km løp viser som regel 10,2km på 310xt. Foreks Hytteplanmila.
Husk at man heller aldri får løpt idealsporet. Løper man "under"noe blir det også krøll. Høye bygg lager også krøll (man løper foreks rett igjennom glassmagasinet)

I frankfurt opplevde jeg faktisk store problemer med å få inn satelitter i det hele tatt, og her var gpsen helt vill! Flere erfarte det samme.
Stockholm Maraton har alltid blitt over 43km på gps klokka.

Det er utrolig lite motiverende å få disse "beepene" lenge før skiltene, derfor er manuel lap tingen!

910xt/610 oppfatter jeg med den firmwaren jeg har brukt som mer gjerrig på distanse. Her har jeg faktisk opplevd på flere løp at den piper akkurat eller ETTER kilometerskiltet. ref Skiløpet, Drammen Halvmaraton som begge er kontrollmålte.

På 310 og 910 kan du også velge "per sekund" på gps oppdateringene. Dette krever mer batteri og plass, men målingene blir da mer nøyaktig. Default står den til SMART RECORDING.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»