For tynne sko til maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Kjappfot

For tynne sko til maraton?

Legg innav Kjappfot » 18 okt 2012 09:43

Hei.

Er Adidas Adizero Feather for tynne til å springe full maraton? :? Har løpt halvmaraton med dei nyleg, (1:21:30) og vurderer dei til full maraton. Men er litt bekymra for beina utover i løpet. Nokon som har erfaring? (Vekt ca. 73 kg og est. tid 2:53 på New York marathon.

Kva er evnt. alternative sko?

Geir K.

Re: For tynne sko til maraton?

Legg innav Geir K. » 18 okt 2012 10:46

Hei,
Om skoene er for tynne, avhenger selvsagt av hvor vant du er til å løpe med slik type sko/demping. Men på generelt grunnlag vil jeg si at de er meget godt egnet til maraton hvis du har godt treningsgrunnlag og ikke er veldig tung (det virker som om begge disse punktene gjelder for deg).
En kompis av meg løp maraton med Adizero Feather i Berlin i fjor. Han var veldig fornøyd med dem mht. nok demping.
Jeg skal løpe med Feather 2 på søndagens maraton i Amsterdam. Hvis jeg gjør noen viktige erfaringer når deg gjelder demping etc., kan jeg komme tilbake til det.
Når det gjelder alternative sko, finnes det jo et veldig stort utvalg. Du må gjøre litt research og gjerne prøve ulike typer for å se hva som passer for deg. Men husk å anskaffe dem i god nok tid til å løpe dem godt inn før New York.
I Oslo maraton i år løp jeg på Adidas Adizero Adios 2. Det er en veldig god maratonsko også. Jeg så mange andre løpe med dem også.

wiggen

Legg innav wiggen » 18 okt 2012 11:27

Finnes ikke for tynne sko til maraton, bare et spørsmål om tilvenning.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 18 okt 2012 15:28

Jeg veier 73-74kg nå og er 176cm høy. Jeg løp Berlin maraton med Adizero Hagio, som er en lettere og mindre dempet utgave av Feather2. Jeg er slettes ikke noe minimalistisk løper, steget mitt er hæl/midtfot.

Aldri hatt så bra bein jeg gjennom løypa. Har pleid å løpe maraton med adios1 før, men synes adios2 er for klumpete og tung.
Adizero FEather oppfatter jeg som meget godt dempet maratonsko!

Feather er heller ikke så lav da, den har vel 11mm heel-to-toe? Noe omtrent alle andre lettvektssko(unntatt saucony) og mengdetreningssko er.

Ellers synes jeg wiggen har et godt poeng - ingen sko er for lette/for lite demping - spørs hva man pleier å gjøre:)

Kjappfot

Legg innav Kjappfot » 19 okt 2012 10:33

Takk for mange gode innspel.
Sprang Amsterdam i 2009 i den gule Addidas-skoen som mulighens var forløparen til Hagio (?) og fekk j*&%#&¤% vondt i beina.
No skyldtes det sikkert også for lite trening, og feildisponert løp, men ingenting er som å slåss mot store smerter i beina mot slutten av ein marathon.
Men eg heller vel mot å ta sjansen på å springe i Feather i New York.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 19 okt 2012 12:56

Den gule du refererer til var nok første utgaven av Adidas Adizero Adios .
Det er en maratonsko med ganske mye demping. Brukte den selv på rallarvegsløpet (81km).

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»