asfalt

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Einar

Re: asfalt

Legg innav Einar » 25 jun 2013 19:28

staleg skrev:Kjenner dere forresten mange 50-60 åringer som har jogget på asfalt hele sitt liv OG som er tilnærmet skadefrie?

Ja. Det gjør jeg.

Hva mener du egentlig? At fordi sko etter din mening er blitt bedre så er det farlig å trene på asfalt? :roll:
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

staleg

Legg innav staleg » 25 jun 2013 21:35

Hvorfor må jeg gjenta så mange ganger?

Hvis majoriteten av joggerne trente litt over kroppens tålegrense for 30 år siden, burde dagens sko utgjort en enorm forskjell på statistikken, noe de ikke gjør. For da ville skoene gjort at majoriteten etterhvert hadde ligget under kroppens maksimale tålegrense.
Det tyder på at kroppens grense for å unngå skader overskrides så mye ved jogging på hardt underlag, at selv ikke langt bedre sko er nok til å gjøre særlig forskjell. DET er min påstand.

Er disse linjene virkelig så vanskelig å forstå?

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 25 jun 2013 22:36

Underlig resonnement.

Uten at jeg sitter med noen statistikker så vil jeg påstå at majoriteten av løpsskader ikke er et resultat av støt og slag, men er muskulær overbelastning. De mest vanlige løpsskadene er løperkne som skyldes kort muskulatur, Beinhinne betennelse som skyldes overbelastet muskelfeste, akilles som skyldes overbelastet muskelfeste og plantar fascitt som også skyldes overbelastete muskulatur/svak muskulatur.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 25 jun 2013 23:21

Ja, de er vanskelige å forstå. Enten er det du som er forferdelig smart, eller så er det vi andre som ikke er det.

Det hadde hjulpet med kildehenvisninger til forutsetningene du tar om at vi jogger like mye nå som for 30 år siden, på de samme stedene, at vi er like ivrige/motvillige som da, og at skadestatistikken er like høy. Videre sier du at skoene har blitt så mye bedre, og at det skal tyde på at det må være asfalten det er noe i vegen med. What? Den koblingen skjønner jeg ikke. På hvilken måte er det skoene skal ha blitt så mye bedre da i så fall? Kan det hende de likevel ikke har blitt så mye bedre?

Som Korak sier, de fleste løperelaterte skader er muskulære. Jeg synes vi ikke bør bekymre oss for hvilket underlag vi løper på (så lenge vi venner oss til det), men heller prøve å få flere til å løpe generelt. Dessuten, hvis nå f.eks. et kneproblem skulle oppstå for en løper etter 15-20 år med løping, så tror jeg vedkommende ville sette pris på å ha hatt en givende tid som løper, heller enn at kroppen visnet hjemme i sofaen. Jeg kjenner både løpere og ikke-løpere med reelle kneproblem, mens synes oftere jeg hører ikke-trenende skylde på svake/dårlige knær og frykt for dette og andre skader. Oppsummert tror jeg ikke det gagner folkehelsa å skremme folk fra å løpe på asfalt. ;)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 26 jun 2013 14:09

staleg skrev:Hvorfor må jeg gjenta så mange ganger?

Hvis majoriteten av joggerne trente litt over kroppens tålegrense for 30 år siden, burde dagens sko utgjort en enorm forskjell på statistikken, noe de ikke gjør. For da ville skoene gjort at majoriteten etterhvert hadde ligget under kroppens maksimale tålegrense.
Det tyder på at kroppens grense for å unngå skader overskrides så mye ved jogging på hardt underlag, at selv ikke langt bedre sko er nok til å gjøre særlig forskjell. DET er min påstand.

Er disse linjene virkelig så vanskelig å forstå?

Hvis du googler deg opp på det som har skjedd på skofronten de siste årene vil du raskt se at ikke alle er enige i at det er en sannhet at løpesko er bedre nå enn på 70-tallet...
Løsningen ligger ikke nødvendigvis i bedre demping.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Gå tilbake til «Trening»