puls spørsmål

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
nyge

puls spørsmål

Legg innav nyge » 25 jun 2013 14:01

Jeg er en nybegynner innen løping.
Jeg er 40 år, 187 høy og omkring 92 kg.

Startet opp med jogging i februar 2013

Bruker pulsklokke, og har hatt makspuls på 196 i tunge motbakker. På sykkel er makspulsen 194 i følge klokken.
På spinningtimer for et par tre år siden registrerte jeg maks pulser på over 200, faktisk 228 en gang men det ble da stilt spørsmål om klokken kunne registrert feil.

Løp halvmaraton nylig på 2 timer blank.

Makspuls 196, gjennomsnittspuls 186. Sjekket klokken jevnlig og registrerte ingen puls under 182 på hele løpet, selv om jeg prøvde "å roe ned"

Er så høy puls farlig?
Eller er det bare tegn på for dårlig kondis?

Brukeravatar
Einar

Re: puls spørsmål

Legg innav Einar » 25 jun 2013 19:25

Høy makspuls er helt normalt og har ingenting med form å gjøre...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Roger

Re: puls spørsmål

Legg innav Roger » 26 jun 2013 08:49

Makspulsen din er nok over gjennomsnittet, men ikke unormalt høy. se bort fra målingen på 228 det var antageligvis en feilmåling) Så det kan du bare ta det med ro med. Du opplever også høy puls over relativt lange konkurranser. Det er også vanlig blant "nybegynnere". Etterhvert som du får løpt mer vil pulsen din falle betydelig under roligere turer. Nå i starten kan du se bort fra pulsstyrt trening i soner, og pulsstyrt terskeltrening (dersom disse begrepene opptar deg). Det viktigste er bare å fortsette å løpe. Løp variert både med tanke på fort, rolig, intervall, kontinuerlig, og terrengvariasjon type asfalt, grus,sti, flatt, kupert, motbakker.

Gå tilbake til «Trening»