Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Legg innav Håvard » 07 sep 2018 22:36

Hei!

Når en utøver trener eller konkurrerer, så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er den som er i best form som presterer best, men den som er sterkest mentalt eller kan tolerere mest smerte eller ubehag over tid. Dette stemmer i hvert fall om den fysiske formen er noenlunde lik.

Derfor lurer jeg på om du har noen spesielle triks eller teknikker du bruker for å holde ut på treningsøkter og konkurranser når du virkelig presser deg? Eller tanker ellers rundt temaet?

Jeg leste nylig Endure av Alex Hutchinson og han tok for seg mye rundt det mentale aspektet ved trening. Forøvrig en veldig god bok for alle som er opptatt av kondisjon og utholdenhetstrening. Den inneholdt dessverre ikke så veldig mange konkrete teknikker, men refererte blant annet et studie hvor de som ble utsatt for smilende ansikt i forkant og underveis presterte bedre og hadde en følelse av at en gitt økt gikk lettere.

Personlig bruker jeg følgende opplegg:

I starten av en økt prøver jeg å bare løpe uten å gjøre noe som helst på det mentale plan. Når ting begynner å bli tungt gjør jeg følgende for å få tiden til å gå eller la tankene dreie over på noe annet i mellomtiden:

1. Visualiserer dagen min. Eller noe jeg har opplevd tidligere. Prøver å spille gjennom hele.

2. Teller rolig til 100 i takt med pusten min.

3. Visualiserer smilende ansikt. Denne har jeg bare begynt med nå nylig etter boken over.

4. Jeg trener vanligvis uten musikk, men har nå tillatt meg å sette på musikk på slutten av øktene eller på min tyngste intervalløkt. Pussig nok foretrekker jeg på en måte å trene uten, da musikk kan gjøre at rytmen min blir litt forstyrret og at jeg hører pusten min bedre.

Noen tanker rundt dette eller andre tips å dele? :)

Veteran

Re: Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Legg innav Veteran » 09 sep 2018 04:04

Håvard skrev:Hei!

Når en utøver trener eller konkurrerer, så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er den som er i best form som presterer best, men den som er sterkest mentalt eller kan tolerere mest smerte eller ubehag over tid. Dette stemmer i hvert fall om den fysiske formen er noenlunde lik.

Derfor lurer jeg på om du har noen spesielle triks eller teknikker du bruker for å holde ut på treningsøkter og konkurranser når du virkelig presser deg? Eller tanker ellers rundt temaet?

Jeg leste nylig Endure av Alex Hutchinson og han tok for seg mye rundt det mentale aspektet ved trening. Forøvrig en veldig god bok for alle som er opptatt av kondisjon og utholdenhetstrening. Den inneholdt dessverre ikke så veldig mange konkrete teknikker, men refererte blant annet et studie hvor de som ble utsatt for smilende ansikt i forkant og underveis presterte bedre og hadde en følelse av at en gitt økt gikk lettere.

Personlig bruker jeg følgende opplegg:

I starten av en økt prøver jeg å bare løpe uten å gjøre noe som helst på det mentale plan. Når ting begynner å bli tungt gjør jeg følgende for å få tiden til å gå eller la tankene dreie over på noe annet i mellomtiden:

1. Visualiserer dagen min. Eller noe jeg har opplevd tidligere. Prøver å spille gjennom hele.

2. Teller rolig til 100 i takt med pusten min.

3. Visualiserer smilende ansikt. Denne har jeg bare begynt med nå nylig etter boken over.

4. Jeg trener vanligvis uten musikk, men har nå tillatt meg å sette på musikk på slutten av øktene eller på min tyngste intervalløkt. Pussig nok foretrekker jeg på en måte å trene uten, da musikk kan gjøre at rytmen min blir litt forstyrret og at jeg hører pusten min bedre.

Noen tanker rundt dette eller andre tips å dele? :)

Hei, jeg putter paa litt her ogsaa fordi ingen andre har tid... de bare trener og trener...ikke dumt.
Vet ikke om du har lest noen av mine tidligere innlegg, der jeg hqrfortalt at jeg adlri har lest noe om trening, men likevel prestert bedre enn
de fleste mosjonister. Du refererer somde fleste til en bok/forfatter jeg aldri har hoert om.
Naar jeg er skeptisk til at mosjonister "forleser seg" paa slike boeker, saa er det fordi ingen i min alder leste noe om trening,men testet seg selv
og i samraad med kamerater fant ut hva som funket best.

Kort sagt saa mener jeg at du(dere) vanskeliggjoer det aller enkleste av det enkle, nemlig hvordan la beina flytte krpppen raskest mulig framover.
Dette laerer vi allerede som barn. Det eneste riktige og beste raad jeg kan gi deg og andre i samme situasjon er aa vaere naturlig, kutt ut
alt unoedig som dingser, musikk etc. som forstyrrer mentalt. Loep mest mulig i naturen, lytt til alle dens melodier, elvesus, fuglekvitter osv.

Ikke bind deg til slike forstyrrende saker som du refererer til. Det enkleste er det beste, loep avslappet hvis du liker aa loepe, det finnes ikke
noe bedre/morsommere enn aa plage seg selv litt paa harde treningsoekter. Det gir mental styrke som allefaar nytte av hele livet.
Vi kan prates mer siden om du har lyst. God trening og lykke til !

Håvard

Legg innav Håvard » 09 sep 2018 21:42

Gode innspill, Veteran. Jeg er mye enig med deg. Når jeg løper ute ønsker jeg i hvert fall ikke musikk eller distraksjoner, men tror allikevel mentale triks kan være nyttige. :)

Musikk nå bruker jeg mest på mølle og da på slutten, men jeg er faktisk ikke enda sikker på om jeg liker det som jeg nevnte innledningsvis. Jeg er nok da en av få som faktisk trener uten musikk.

Men det med å telle til 120 og fokusere på pusten min har vært utrolig mye verdt for å holde ut de siste minuttene på intervaller. Det er på en måte med på å fokusere meg og gjør også at jeg avleder litt smerten man kjenner på slutten.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 10 sep 2018 09:34

Hei
Det med ikke å ha musikk eller annet på øret handler jo også om å være tilstede i egen kropp.
Det fins jo faktisk massevis av folk som trener med musikk, og deretter betaler masse penger for å ta kurs i mindfulness. Da er galskapen gått langt.

Mitt "triks" for å presse meg er simpelthen å fokusere på steget. Lette raske steg. Ingen stamping, ingen harde landinger, bare myke og raske steg. Da holdes farten "automatisk" opp.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 10 sep 2018 12:39

En liten kommentar når det gjelder den boken. Den har jeg ikke lest, men jeg kjenner til personen. Han har i en årrekke hatt spalte i Runners World og nå Outside Magazine der han går gjennom all mulig forskning rundt utholdenhet. Mye av det er selvfølgelig interessant å lese om, og mye av det er lite praktisk anvendelig for normale mosjonister. Det dreier seg ofte om de små marginer når du ellers har trent mye og godt i årevis. De fleste av oss er ikke der.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Håvard

Legg innav Håvard » 10 sep 2018 20:33

Takk for innspill, gnagblemme.

Det stemmer at han har vært og sikkert fortsatt er skribent for enkelte løpeblader. Boken var i hvert fall utrolig interessant og handler vel så mye om polekspedisjoner og sykling som den gjør om løping.

Vedrørende anvendelighet, så tror jeg flere av forsøkene ble utført på både normalt trente og utrente personer. Noe av det hadde faktisk signifikant effekt. Nå plukket ikke jeg opp noe spesielt av praktisk verdi i den boken annet enn det med smiling. Tror ikke det skader meg å visualisere glade mennesker før og under et løp, men forventer ikke at det skal skrelle minutter av tiden min. :)

Ellers hadde jeg en veldig tung økt i dag og jeg tror faktisk jeg hadde hatt vanskelig for å fullføre det siste minuttet uten musikk og telleteknikken min. Når smerten blir så stor og kroppen skriker etter nåde, så føler jeg det hjelper å fokusere på noe annet det siste minuttet eller to.

Et annet moment er jo at man presterer bedre under konkurranser. Aldri i livet om jeg hadde fått til de tidene jeg har på Oslos Bratteste uten en godt trent kamerat som jeg hang på hælene til hele veien. Og jeg vet at jeg kommer til å ta personlig rekord når jeg nå skal konkurrere neste helg.

Slik jeg ser det koker det ned til at det som gjerne skiller to mennesker som er jevnt trent er det mentale aspektet. Hvor villig man er til å presse seg selv og overstyre kroppens ønske om å unnslippe smerten. Derfor lurte jeg på om dere erfarne løpere hadde noen spesielle ting dere fant nyttig i så måte. :)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 11 sep 2018 19:08

Om en tar utgangspunkt i hjernen som jeg intresserer meg for .
Så er det mennesketyper som trener seg nesten ned i kjelleren .Da er du ofte i kontakt med den delen av hjernen som bygger selvtilit og skaper det meste av din personlighet.Hjernen må skifte mellom høyre å venstre hjernehalvdel for å greie dette bare litt lengre ned enn når du spiser .For da skal det samme skje men ofte ødelleges denne naturlige balansen ,med svigninger som ikke utløser reaksjoner ut i kroppen.Om du snakker med slike personer har de en plan tillig i livet om hva målet er.DE HAR SVAR PÅ SPØ Hva skal du bli? Eller at man har strenge foreldre som tvinger deg til å bli selvstendig.Det finnes alltid unntak med noen som har spesielle opplevelser eller har erfaringer som de bruker til å motivere seg.Tipper Peter Sagan er et eks i spesielle erfaringer\oppvekst kategori.

Når du har begge typer energi tilstede i kroppen på løpet eller konkurransen har du alltid et fortrinn .Fordi hjernen har stål kontroll på situasjonen .Da har du høy sirkulasjon i kroppen og høye energi lagre.Høy sirkulasjon i kroppen merker du ved at du er enerngisk ,mest energi produseres når du har et blodsukker på 8 mener jeg.Da har du 2 viktige faktorer på plass og opplever kroppen dette ofte bygger du en selvtillit som gir deg muligheter til å presse kroppen over grenser som er unormale..Om du passer på den 3 faktoren har du muligheten til alltid å ha en spurt der du kan skifte tempo synbart noe Ingebrigtsen brødrene mangler ennå .Også kalt et rykk.....
Sammen drag...
Når du sitter med disse 3 hovedfaktorer og kan suplere med annerkjennelse og få noen få supportere har du lagt grunnlaget for å høste ....resultater
Du trenger ikke å bygge kropp i en slik situasjon den bygger seg selv..

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»