Treningsprogram sub 40 10km

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
skomann

Treningsprogram sub 40 10km

Legg innav skomann » 16 sep 2018 15:27

Hei treningsfolk! Er det noen som kan sette opp ett treningsprogram for å klare sub 40? med 4-5 treningsdager i uken. Har vært aktiv innen trening hele livet men ikke så mye utholdenhet. Har drevet på med fotball fra jeg var liten til rundt 18 år. sluttet da og begynte med styrketrening til jeg var rundt 24 år. (er 25 år nå) hadde noen sporadiske løpe økter da, men det var ikke mye. Har bestandig at ok kondis. sprang noen løp i år 10 km og persen ble 41.42. begynte med løping rundt april i år. har trent jevnt og trutt med 3-5 økter i uken. har ikke noe bestemt treningsplan men har 1 intervall økt i uken,1 terskel og resten rolig, men har lyst på ett mer oppsatt program der jeg kan løpe under 40 min på 10 km.

gnagblemme

Re: Treningsprogram sub 40 10km

Legg innav gnagblemme » 18 sep 2018 08:24

Hei
Det er det mange som har gjort allerede.
F.eks. her:
https://jogg.se/Program/Program.aspx?id=27

Et raskt søk vil gi deg massevis av treff. Det vil jo være standardprogrammer som ikke er tilpasset deg, men de gir kanskje et utgangspunkt for treningen. Alle programmer må selvfølgelig tilpasses brukeren.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran

Re: Treningsprogram sub 40 10km

Legg innav Veteran » 18 sep 2018 12:35

skomann skrev:Hei treningsfolk! Er det noen som kan sette opp ett treningsprogram for å klare sub 40? med 4-5 treningsdager i uken. Har vært aktiv innen trening hele livet men ikke så mye utholdenhet. Har drevet på med fotball fra jeg var liten til rundt 18 år. sluttet da og begynte med styrketrening til jeg var rundt 24 år. (er 25 år nå) hadde noen sporadiske løpe økter da, men det var ikke mye. Har bestandig at ok kondis. sprang noen løp i år 10 km og persen ble 41.42. begynte med løping rundt april i år. har trent jevnt og trutt med 3-5 økter i uken. har ikke noe bestemt treningsplan men har 1 intervall økt i uken,1 terskel og resten rolig, men har lyst på ett mer oppsatt program der jeg kan løpe under 40 min på 10 km.

Hei! Du har ikke behov for et bestemt treningsprogram. Ingen av oss gamle travere tullet med faste kjedelige rutiner, vi opplevde at verdens
beste og triveligste trening var konkurranser! Faa paa deg et startnr. i hvilket som helst mosjonsloep, gate/vei/skog/terreng , og du vil oppleve
noe nytt. Ikke bare blir du raskt mye bedre til aa loepe,men du faar det veldig mye triveligere og du blir mer sosial.
Jeg kjenner altfor mange som lasste seg til et fast program som de nesten holdt hemmelig,fordi de hadde lest noe av en eller annen kjendis.

Du nevner 1 intervall, hvor langt? 1 terskeloekt.hvor lang? Da bruker du pulsklokke? Glemden og la pusten/kondisen bestemmer farten.
1 rolig oekt. hvor lang? Det du behoever er aa kjoere ganske mye toeffere, og det blir det automatisk i konkurranser.

1o km. sub40 min. klarer du lett etter 2-3mnd. hvis du henger deg paa de litt raskere i noen km. Uansett distanse vil du faa veldig stor nytte
av aa konkurrere. Ingen egentrening er i naerheten saa effektiv.
Jeg trente oftest kun 1 langoekt alene, 30 km. Var ikke alene om det, en hel gjeng som moettes hver helg og konkurrerte baade loerd. og soend.
DU vil faa et nytt og morsommere syn paa trening hvis du legger mest mulig av treningen til konkurranser. Lykke til !

Gå tilbake til «Trening»