Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Du er det du spiser
mosjonist

Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav mosjonist » 15 okt 2018 07:34

Hei,
har lyst til å gå ned 5-6 kg for å se om dette forbedrer resultatene på (spesielt) på lengre løp som maraton. Er det noen som har konkrete tips til hvordan man får til dette? Jeg vet jo at man skal spise færre kalorier enn man forbrenner, men jeg orker ikke å drive med et strengt regime med veiing av maten. Problemet mitt er at jeg blir så sulten av å trene, så det er vanskelig å trene mye og gå ned i vekt samtidig. Noen som erfaringer å dele?

Brukeravatar
kollis

Re: Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav kollis » 20 okt 2018 20:08

siden ingen svarer er mitt svar høy sirkulasjon .pga at dette senker sult følsen .Fordi cella i kroppen har og får nok tilgang på næring ,når næringsrik blod gies mulighet til å nå frem til cella.Har du lav sirkulasjon\aktivitet må kroppen tilføre mer fett i kroppen(bruker fett som isalasjon for å øke varmen i kroppen .Dette fører til høyere sirkulasjon.Så lenge organene er inntakt) for å opprettholde sirkulasjonen.For da er kroppen varm av fett og ikke av bevegelse...... :mrgreen: :geek: :lol: :lol: :lol: Makebrain play with you.... :P

https://www.youtube.com/watch?v=dEqUccBKINc i fight the elements

Veteran

Legg innav Veteran » 21 okt 2018 11:33

Hei mosjonskollega. Glem kalorietelling etc. Lett å gå ned i vekt med samme kosthold men litt hardere trening. Men unngå mye fet mat,
søtsaker/drikke og spesielt alkohol. Kaggestad så meg i min første 25 km. på 1.29 da jeg var 38 år og veide 84 kg. (181 cm).
Ta av 7-8 kg. så blir det kjempebra sa han. Jeg trente hardere og spiste den samme enkle kost som før, og etter ca. 2 år var 10 kg.borte.
og resultatene blemeget gode. Maraton 2.37 .
Hvis min PC blir snillere kan du få oppskrifta paa riktig trenibg om du ønsker senere. Lykke til.

mosjonist

Legg innav mosjonist » 22 okt 2018 11:26

Takk for svar! Litt usikker på hva du mente, Kollis. Mener du at man bør spise mer fett når man vil gå ned i vekt? Eller mener du mer at man børe trene mer når du skriver "mer sirkulasjon?"
Veteran: ja, kan kutte ned på sukker spesielt. Alkoholinntaket er så lavt at der er det lite å hente. Må nok bare lære meg å leve med sultfølelsen...

Veteran

Legg innav Veteran » 22 okt 2018 16:49

Nei nei, du har misforstått, du blir ikke mer sulten av å trene hardt, tvertimot. Jeg ble aldri mer sulten av hardtrening, sult er oftest noe mange
innbiller seg og hvier innpå uten behov. Trening kveldstid er supert, fyll etter med litt væake og eventuelt ei brødskive. Varm mat før sengetid
er ikke bra for hvile og søvn. Mosjonister flest overdriver restitusjons- og kaloribehov etter trening, og spesielt væakebehov så fort de rører
litt på seg. Mange får ødelagt sine løp p.g.a. altfor høyt vaæskeinntak før start, og underveis i løp.
Vi gamle rever løp ofte knallharde 30 km. på trening uten å drikke, og aldri problemerav noe art.
Når du har mistet noen kg. behøver ikke kroppen så mye påfyll,v og alt gårr så mye lettere. Selv gikk jeg opp 3-4 kg. etter en ulykke som
satte stopp for all løping, men etter operasjoner etc. så fort jeg kunne gå uten krykker begynte jeg sakte å trene igjen og gikk ned til samme<
ideelle maratonvekt 73-74 kg. De siste årene har jeg syklet fordi det ikke er løpemiljø her jeg bor, og jeg kan sykle på trygge veier hele året.
Jeg spiser som tidligere og har aldri kjent sult siden guttedagene under krigen.
Spis som tidligere, tren litt hardere og du blir garantert lettere, og det påvirker hele livsrytmen positivt. Blir du sulten etter ei treningsøkt så har
du ikke trtent hardt nok men fulgt tullet med soner etc. som aldri gir hardhet og kondis.

mosjonist

Legg innav mosjonist » 23 okt 2018 10:26

Hei veteran, skjønner hva du mener, tror jeg. Men jeg har nok uttrykt meg uklart. Det er ikke umiddelbart etter trening jeg blir sulten (da vil jeg helst hvile, og må kjempe for å drikke/ spise noe som helst), men etter noen timer eller dagen etter. Dette merker jeg spesielt etter lange og harde turer, som det jo blir noen av hvis man trener til lange løp som HM og maraton. Siden jeg ikke går ned i vekt, ser det ut som kroppen har problemer med å akseptere underskudd på kalorier. Skal jeg klare å gå ned i vekt, virker det som jeg må tåle å gå sulten dagen etter ei hard økt/ hardt løp.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 okt 2018 13:41

mer sirkulasjon senker vekta....har du for lav sirkulasjon i kroppen ,omdannes maten til fett og du få heller ikke senket vekta noe særlig...
mao grunnen til at du blir sulten er at sirkulasjon faller fort ,fordi norge er ikke et varmt land eller en har mye av musklatur.Når cellene ikke får nok næring fører dette til sult ...

..Hadde du hatt trenings opphold i varmere strøk kunne du løpt mye mer høyere soner oftere da varmen fungerer som sirkulasjon

Veteran

Legg innav Veteran » 25 okt 2018 13:47

mosjonist skrev:Hei veteran, skjønner hva du mener, tror jeg. Men jeg har nok uttrykt meg uklart. Det er ikke umiddelbart etter trening jeg blir sulten (da vil jeg helst hvile, og må kjempe for å drikke/ spise noe som helst), men etter noen timer eller dagen etter. Dette merker jeg spesielt etter lange og harde turer, som det jo blir noen av hvis man trener til lange løp som HM og maraton. Siden jeg ikke går ned i vekt, ser det ut som kroppen har problemer med å akseptere underskudd på kalorier. Skal jeg klare å gå ned i vekt, virker det som jeg må tåle å gå sulten dagen etter ei hard økt/ hardt løp.

Hei igjen! litt uvanlig sultreaksjon, men vi er jo alle ulike. Selv jeg som aldri drikker før start/trening eller konkurranser må fylle påå litt etterpå,
det behøver kroppen. Men spise etter hardkjør kan jeg aldri tenke meg.

Du har ikke nevnt alder, høyde og vekt, men at du vil ned 5-6 kg. betyr vel da at du i alle fall ikke er overvektig.
Da lurer jeg det du kaller hardtrening hva du legger i det? Antall km. og tid forteller det meste så fint om du gir et par eksempel.
Veldig mange har på forumet sier at de trener hardt men jogger for det meste i sone 1-2 som de kaller det. Slikt gir aldri kondis av
betydning. Så hvis du i likhet med mange av mine kamerater og meg trener hardt, kan du spise det samme som tidligere og gå raskt ned i vekt.
Som "Maratonmannen" kamerat Rekkebo som spiste 16 grove brødskiver i ett måltid, jeg spiste noen færre, men vi trente hardt og gikk
ned til ønesket vekt.
Har aldri hørt om ditt problem tidligere, så det kan jo hende at kollis er inne på noe, om du forstår hva han mener, jeg gjør det bare ikke.

Fortell hva slags hardtrening du driver, kanskje må du justere opp litt før den blir effektiv.
Uansett så håper jeg at du løser dette problemet uten å sulte for det høres veldig dramatisk. Lykke til!

mosjonist

Legg innav mosjonist » 01 nov 2018 14:51

Veteran, du har sikkert rett i at jeg ikke trener hardt nok/ lenge nok siden jeg ikke går ned i vekt. Det er jo snakk om å innta færre kalorier enn man forbrenner for å gå ned i vekt. For meg er en hard økt f.eks. 30 km på tre timer, eller 25 km i terreng på 3 timer.

Veteran

Legg innav Veteran » 03 nov 2018 08:18

mosjonist skrev:Veteran, du har sikkert rett i at jeg ikke trener hardt nok/ lenge nok siden jeg ikke går ned i vekt. Det er jo snakk om å innta færre kalorier enn man forbrenner for å gå ned i vekt. For meg er en hard økt f.eks. 30 km på tre timer, eller 25 km i terreng på 3 timer.

Hei igjen! enig vedr.kalorier men snu paa flisa: Spis like mye som tidligere,og husk du er langt ifra overvektig, saa de kiloene du vil ta bort
fjernes enkelt vedlitt hardere trening. Du har faktisk et mye bedre grunnlag enn noenandre somhar bedt om raad her. Naar du orker 30 km.
saa har du mer ben- og viljestyrke enn de som sier at de trener hardt med "lanmgturer" paa 10-15 km. og ofte gaar litt i bakkene, for deg blir
dette " barneloep"... Det du mangler er mer fart, saa vil de omtalte kg.renne av. Kaloriunderskudd er ikke skadelig og det vil du faa gratis ved
aa oeke farten. 30 km. paa 3 timer sliter mer paa kroppen og det mentale,enn 2,5tim. paa samme distanse.

Du vet naa at du orker 30 km. Da boer du kjoere endel harde 15-20 km. framover, helst i konkurranser der du faar mye gratis. Ingen annen trening
er i naerheten saa god som en konk. Der faar du i tillegg det sosiale aspektet gratis,noe som betyr enorm baade konkurransemessig og for vennskap
og glede underveis. Altfor mange trener alene,og ikke minst paa moella som er falsk som den onde sjoel...

Jeg er overbevist om at du vil bli en god loeper meget raskt naar du satser paa konkurranser. Ikke slit deg ut med kun lange rolige loep, naa gjelder
det bare aa senke km.tiden betraktelig, noe som kommer nesten gratis i konkurranser. Da vil du snart oppleve at 5.00/km. er lett jogging, vi er
mange som opplevde det slik. Og svaert mange av oss var nesten 40 aar da vi begynte aa jogge.
Kom igang med konkurranser og helst trening sammen med noen som er bedre enn deg,det betyr veldig mye oger moro. Lykke til !

Gå tilbake til «Kosthold»