Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Du er det du spiser
Håvard
Innlegg: 18
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav Håvard » 03 des 2018 19:43

Jeg var på mitt magreste når jeg trente vekter 3-4 ganger i uka og spiste lite de gangene jeg trente. Etter at jeg begynte å løpe og hadde min mest aktive måned på lenge var jeg sjokkert over å se at vekten ikke hadde rørt seg. Jeg hadde ikke spist spesielt mye heller.

Min erfaring er at så sant man ikke trener enormt mye, så er vektnedgangen fra trening en marginal faktor sammenlignet med kostholdet som er det avgjørende. I likhet med deg får jeg også et økt matbehov når jeg trener mer.

Du vil ned i vekt, men du vil ikke ha et strengt regime og du vil ikke være sulten. Min erfaring er at skal man ned i vekt må man belage seg både på å være sulten og streng med seg selv. Om ikke hadde alle vært slanke. :D

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 37
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav Runnur » 04 des 2018 13:29

Håvard skrev:Jeg var på mitt magreste når jeg trente vekter 3-4 ganger i uka og spiste lite de gangene jeg trente. Etter at jeg begynte å løpe og hadde min mest aktive måned på lenge var jeg sjokkert over å se at vekten ikke hadde rørt seg. Jeg hadde ikke spist spesielt mye heller.

Min erfaring er at så sant man ikke trener enormt mye, så er vektnedgangen fra trening en marginal faktor sammenlignet med kostholdet som er det avgjørende. I likhet med deg får jeg også et økt matbehov når jeg trener mer.

Du vil ned i vekt, men du vil ikke ha et strengt regime og du vil ikke være sulten. Min erfaring er at skal man ned i vekt må man belage seg både på å være sulten og streng med seg selv. Om ikke hadde alle vært slanke. :D
Håvard skrev: Fra jeg startet med intervaller i slutten av juli har jeg gjennomført 25 økter. Fra første økt til nå har jeg økt fra 12,0 km/t til 13,7 km/t med 3,0 graders stigning. Jeg var mer sliten i starten enn jeg er nå og har faktisk lavere hvilepuls i pausene. Har ingen måling på O2 opptak, men har registrert puls og fart.

Basert på hva du sier, så tror jeg du har en lett nok kropp ift. å løpe på et relativt bra nivå. Jeg er usikker; er du per nå misfornøyd med ditt forhold høyde/vekt? (Håper det ikke er for personlig) Kan være du selv tenker du må ned i vekt, mens andre har ulikt perspektiv... Annen ting: Jeg er nysgjerrig på hva du legger i "enormt mye" trening ifb. vektnedgang som følge av trening?

Håvard
Innlegg: 18
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav Håvard » 04 des 2018 20:05

Runnur skrev:Basert på hva du sier, så tror jeg du har en lett nok kropp ift. å løpe på et relativt bra nivå. Jeg er usikker; er du per nå misfornøyd med ditt forhold høyde/vekt? (Håper det ikke er for personlig) Kan være du selv tenker du må ned i vekt, mens andre har ulikt perspektiv... Annen ting: Jeg er nysgjerrig på hva du legger i "enormt mye" trening ifb. vektnedgang som følge av trening?


Jeg tror du forveksler meg med trådstarter. For mitt vedkommende er jeg i rimelig grei form. Rundt 73 kg/178 cm med fettprosent på omtrent 15.

Vedr. "enormt mye" trening er det subjektivt så klart, men som et eksempel inneholder 100 g nøtter rundt 600 kalorier. En time med løping forbrenner rundt 700 kalorier.

Løper man 1 time får man gjerne et økt matbehov. I hvert fall oppleves det slik og det er vanskelig å ikke spise "mer". I tillegg er det belastende på kroppen og krever ekstra hvile for restitusjon, osv. Da er det bedre å kutte 200 g nøtter fra kostholdet noen dager i uken.

Veldig forenklet eksempel. Men poenget er at trening forbrenner mindre kalorier enn hva mange tror og skal man trene seg slank skal man trene ganske mye og i tillegg være forsiktig med kostholdet. Er man toppidrettsutøver på fulltid er problemet gjerne å få i seg nok mat, så da er det en helt annen situasjon, men dette er vel ikke tilfellet for folk flest.

Mitt råd basert på egen erfaring er å fokusere på kostholdet når man skal ned i vekt. For min del betyr det å spise tilstrekkelig/kalorioverskudd de dagene jeg trener og så ha hviledager hvor jeg spiser betydelig mindre og på det meste går en gåtur på 45-60 minutter i rask gange.

Mvh

Håvard

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 37
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Hvordan gå ned i vekt når man trener?

Legg innav Runnur » 04 des 2018 21:05

Håvard skrev: En time med løping forbrenner rundt 700 kalorier.

En time i sone 1 i min erfaring. Beveger vi oss over i sone 2 eller 3, så er vi langt nærmere 1000 kalorier.


Gå tilbake til «Kosthold»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester