Gode resultater fra 4x4 trening.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma

Re: Gode resultater fra 4x4 trening.

Legg innav Johnny Puma » 01 mar 2019 10:44

Håvard skrev:Skjønner.

Uten at jeg er noen ekspert og kan gi noen nyansert forklaring eller analyse, så tenker jeg at som det meste ellers i verden vil den marginale nytten ved økt treningsmengde bli negativ etter hvert. Litt forenklet: 5 timer trening per uke er bra. 50 timer trening er kanskje ikke så bra. Eventuelt godt norsk: "Alt med måte". :)

Vet ikke hvordan maratonløpere trener, men regner med det er store mengder over tid?

Løping er såpass anstrengende at du uansett nivå ikke kan trene særlig mer enn 2 timer daglig. De beste trener som oftest 2 økter pr. dag á ca. 1 time. Se f.eks hvordan Sondre Norstad Moen trener: https://oslomaraton.no/slik-ble-han-europas-raskeste-maratonloper/ Ca. 14 timer/240 km i uka. Løper du mer enn dette rekker du ikke å restituere, og du vil systematisk bryte ned kroppen til du går på en smell (dvs. overtrening).

Et gammelt jungelord innen løping sier at du må trene 2 timer daglig, 7 dager i uka, 52 uker i året i 10 år for å bli skikkelig god.

Legg også merke til at innen mer skånsomme / ikke-kroppsbærende idretter som f.eks. sykling så kan du trene langt mer, gjerne 4-5 timer daglig.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 01 mar 2019 11:12

Veteran skrev:Hei Puma ! Du har misforstaatt det hele (med vilje?).
Jeg refererer ikke kun til egne erfaringerslik du paastaar. Det er totalt skivebom.
Jeg var kompis med hundrevis baade elite- og mosjonsloepere, og fordi jeg deltok i flere hundre lange loep sammen med disse saa fikk jeg
veldig mange gode kamerater somjeg fortsatt holder litt kontakt med. Men pga. at jeg ikke har bodd i Norge saa mye de siste aarene saa blir
det helt klart noe mindre sosial omgang naa. Men jeg har alltid fulgt godt med via media og rappporter fra kamerater.

Svaert mange uttaler seg om maraton uten sjoel aa ha loept eller pratet med noen som kjenner gamet. Kan jeg spoerre hva med deg?
Naar du paastaar at maraton er skadelig for alle saa er det ei reinspikka loegn uten rot i virkeligheten.
Har prater vi om mosjonsnister, og du kan ikke dy deg for aa omtale vaar eneste proff i sammehengen. Ny skivebom fra deg.Ingen som begynner
aa loepe i godt voksen alder tenker paa mesterskap etc. Men de har forstaatt at loeping, inkl. maratondistansen er bra for helsa uansett maal-
setting.
Flere av mine jevnaarige konkurrenter/kamerater loeper fortsatt, og iflg. den internasjonale veterantabellen her i Kondis,saa er de langt foran
de fleste 30-40 aaringer i landet. Og det er umulig aa se at disse gutta lider av noen form for skader e.l. pga. sin idrett. Jeg har heller ikke
hoert fra andre kjente om noen form for plager. Men jeg har mange venner og bekjente som aldri har loept en meter,som idag har baade ledd-/
fedme-/ og andre plager, fysiske og ikke minst psykiske . Har du noen statistikk e.l. paa det motsatte? Jeg kan ikke finne det noe sted.

Faar jeg lov en gang til aa nevne egen erfaring? Takk.
Andre gangen jeg ble paakjoert i trafikken,(sannelig har jeg mye erfaring der ogsaa, haha). Da sa legene etter operasjonene: " Du kan takke
din maratonkondis og viljestyrke for at du overlevde dette ". Maraton og viljestyrke henger som bekjent naturlig sammen.
Grunnet alle loep jeg fullfoerte, skadene og div. metall ol. i kroppen burde jeg vel egentlig ikke kunne gaa i dag. Men jeg kan ved hjelp av mot
og viljestyrke fortsatt loepe 5 km. i 10 km/t/ 6.min/km. uten aa behoeve legehjelp etterpaa..
6-10 mil alene i bra tempo inkl. endel klatring, hoeyeste fjell i naerheten er bare 7.656 m.men desverre ikke vei helt opp,
haha, og jeg kjoerer sammen med klubbens ryttere paa trening og er blant de foerste paa toppen.
Mange mange av mine norske tidl.loepekompiser klarer det samme, og ingen av oss ser ut som vrak.

Derfor,slutt med slik feilinformasjon kun basert paa din egen virkelighetsfjerne oppfatning. Ta deg heller en joggetur,det gjoer godt !

Det er litt vanskelig å diskutere meg deg Veteran, når du har store problemer med å lese, tar ting ut av sammenheng og ikke evner å forstå analogier og sammenligninger. Jeg skrev da klart og tydelig(for alle unntatt deg!?) at å trene seg opp til å kunne løpe en maraton er veldig bra for helsa. Men sett fra et rent helsemessig synspunkt så hadde nok det beste vært å kun trene til maraton og ikke gjennomføre det.

All trening handler om å bryte ned kroppen for så å la den bygge seg opp igjen litt sterkere enn den var fra før. Som oftest trener vi ikke hardere enn at kroppen er klar for en ny økt i løpet av 12-48 timer. Mens når man løper en maraton opp mot maks så bryter man ned kroppen såpass heftig at det for de fleste vil være snakk om 1-2 uker før man kan trene normalt igjen. Dvs. at et normalt treningsopplegg ikke er forenelig med å løpe mer enn noen få maraton i året.

Poenget med å nevne proffløperen Sondre Norstad Moen er nettopp at han er en av verdens best trente langdistanseutøvere. Han løper nesten 250km i uka(!) og har et tilnærmet optimalt restitusjonsopplegg med bare mat og søvn. Likevel bryter han seg ned til en langt dårligere form hver gang han løper et maraton og må bruke lang tid på å bygge seg opp igjen. Hva tror du da skjer etter en maraton med den overarbeidede, lett overvektige mosjonisten som løper 20-30km i uka?

Ellers har jeg vært aktiv friidrettsutøver i mange år, i alt fra 60meter til maraton via høyde og diskos. Men jeg finner det lite formålstjenlig å dra fram mine personlige resultater, ser ikke helt hva det skulle være godt for. Mitt syn på trening er selvsagt farget av egne erfaringer, men hvordan jeg anbefaler andre å trene må alltid sees i sammenheng med vedkommendes alder, målsetning, nivå, idrett, osv, osv. Jeg vet akkurat hva som skal til for å bli veldig god i løping, men det er fullstendig meningsløst å anbefale et slikt opplegg til noen som klart uttaler at de ønsker å trene 3 ganger i uka.

Veteran

Legg innav Veteran » 02 mar 2019 07:48

Runnur skrev:
Veteran skrev:
Runnur skrev:NB: Siden vi er på nett og ting kan misforstås, ønsker jeg å understreke at min siste melding ikke er ironisk eller vondt ment. Jeg er oppriktig glad for konstruktiv tilbakemelding for jeg ønsker ikke å fremstå unyansert på et tema som jeg dedikerer så mye tid energi i.

Hei "Runner" ! Dette er jo helt greit det, du skal alltid si hva du mener, og taale andres meninger som er litt annerledes, for da blir
konklusjonen mest rettvis til slutt.
Jeg synes det er litt dumtat du kkke foelger opp ditt 1. innlegg, for ettersom du jo var en habil loeper som ung saa har du fortsatt det i
kroppen aa bygge paa, du vet hva som maatil. Husker jeg ikke feil saa erm du vel ca.40 aar ? - og da her du ennaa mye aa gaa paa og god tid
til aa trene deg opp til sub 3 paa maran! Det maa vaere et greit maal, ikke vaer beskjeden,(du er vel ikke det ellers? ) haha...
Moro aa prate/diskutere slik, saa "me talas att" som de sier i Valdres der jeg bodde noen aar. Ha det - og god trening!

Nei, den infoen stemmer ikke. Jeg tror du forveksler meg med en annen.

Hei igjen og beklager saa mycket, jeg forvekslet deg med tomarild fordi han hadde bilde av
en spreking som liknet pa din avatar. Saa igjen beklager men det har uansett ikke vaert min mening aa stoete noen.
Ha en fin soendag med eller uten trening, jeg har allerede har to turer med Kolo idag, vaar Bichon Frise` sjarmoer paa 3 aar.

Veteran

Legg innav Veteran » 02 mar 2019 08:27

Hallo Puma ! mitt lange svar igaar forsvant, etterat det foerst stod tydelig her,saa dennegangen ikke minPac,s feil..men leit.
Du er den foerste noensinne som sier at det er vanskelig aa diskutere meg med.Ok, det er din mening,men de tstemmer ikke med alle positive
meldinger jeg faar paa de andre fora jeg stadig debatterer paa, alt fra sport til intern.politikk

Jeg orker ikke naa skrive saa detaljert som igaar,men kort. At de beste loeperne bryter ned kroppen stemmer lite med min erfaring ettersom jeg
varkamerat med alle de beste norske paa 80-tallet ogdelvistrente sammen med noen av dem. Akkurat som meg saa mente de at hvert loep var
med paa aa bygge en sterkere kropp og ikke minst psyke. Rekreasjonstiden som alle mosjonister prater saa mye om i dag var sjelden nevnt, og de
fleste av de beste deltok i tillegg til flere maraton i aaret ogsaa i noen 25 km.som da varNM-distanse osv, gate- og terrengloep osv.

Du moeter deg vel sjoel i doera naar du sier at det er bra aa trene til maran men ikke aa konkurrere. Det blir bare for dumt men ok.

Trening: paa hvilkergrunnlag vet du at du har et riktig program for aabli god loeper? Er det for eliten ettersom du ikke vil bry deg med noen
som kunvil trene 3 Xi uka? De fleste mosjonister har neppe tid til mer, saa hvorfor ikke tipse disse?
Saa er det spennende aa hoere eller hva du mener er en god tid f.eks. for en mosjonist paa 30-40 aar? 3 timer eller under? Og hvor mange km/
ellertreningstimer boer en hafor aa klare f.eks. 3.00 ? Jeg tror at mange vil hoere/vite hvs du mener om det naar du sier at du har "fasiten".

Jeg mener fortsatt at en mosjonist med f.eks. 35 maratonloep under 3 timer har et litt bedre grunnlag for aa kunne gi gode treningsraad, enn
en som har 50 loep over 3 tim. Jeg respekterer alle og jeghar kamerater somaldri kunne dromme om sub3.00 men som gjorde en minst like stor
innsats som de som loep paa2.30. Alt er relativt og alt er viktigere enn maraton, men fortsatt mener jeg at de som satser saa mye paa dyrt utstyr
som ikke hjelper det minste boer kjerpe seg ogtrene slik vi mosjonister gjorde den tiden. Statistikken lyver ikke heter det ogden er ikke saa
opploeftende for de som iflg. de sjoel legger saa mye tid penger og energi i treningen uten aa kommedit de oensker.

Da synes jeg ogsaa det er littdumt at du med din erfaring ikke kanantyde om du var/er eliteloeper eller hvermansen mosjonist, da blir det
mye lettere aa tro paa dine tips. Det tror jeg at du forstaar og alle vil respektere dine treningsraad i motsetning til naar du velger aa vaere
anonym kritiker av andres opplegg. Da blir det som flere sportsjournalister som ofte kritiserer utoevere mensde sjoel maa haa hjelp tilaa
gaa opp ei trappfor aa sette det paa spissen. Derfor haaper jeg paa litt mer direkte tips fra deg. Jeg kan ogsaa nevne at jegvar aktiv, hahaha
i bedriftsidrett de aarenejeg begynte aa trene loep. Loep faktisk 100 m. ogsaa og var i maal da vinnern hadde dusjet! Supert moro, og jegkastet
spydet 37 m. i foerste forsoekmedet fantastisk grepomstokken, mellom tommel og pekern. Klasseseier 35-39 aar.ogetterpaaklarte jeg ikke
engang aa kaste en gummiball 10 m. Trolig feil teknikk! Aa ja,kraftkar som jeg var, 8.14 i kule,du verden.
Idrett maa aldri bli saa alvorlig at det gaar ut voer gleden og det sosiale samholdet som overgaar alt annet.

Haaper aa hoere mer fra deg og din erfaring. Ha en fin soendag med eller uten trening !

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 08 mar 2019 11:57

HØYDETRENINGS DEBATTEN DER LANDSLAGET VALGTE Å KJØRE I LAVLANDET i år .DER PETTER NORTHUG OG OLE EINAR BJØRNDALEN STEMTE I MOT....HVORDAN GIKK DET?
https://www.nrk.no/sport/iversen-blaser ... 1.14194471

Det er som dere ser evnen til å analysere som er viktig ,ikke lang erfaring .Som er konklusjonen her.Hvordan en trente på 70tallet har lite å overføre til dagens situasjon. DER eks nærings innholdet i mat har blitt 50-70% mindre på de siste 40-50 årene.(avhengig av kilder du bruker)Dvs å løpe like hardt som på 70 tallet krever mere nå enn før .DA dine foreldre ikke kan lage mat som din olde mor....og brus etc var ikke så lett tilgjengelig.De fleste diskuterer en sjenerell situasjon ikke den spesefikke situasjonen .Alle vet at Petter ikke greide å forandre seg nok til å forsette karieren.Hvorfor 2år men feil resultat...
men det handler om din egen evne til å analysere .Den er viktigst .Har du ikke den kan hvem som helst manipulere deg til å ta ferien din sammen med IS.Å FORVENTE at andre betaler for din dumskap. Eller old infant syndromet som Jordan Peterson kaller det.
De vernepliktiges IQ-testresultater var bedre for noen år tilbake. Professor i psykologi, Jon Martin Sundet, tror det er snakk om et generelt fall i intelligens blant landets 17- og 18-åringer. osv osv NÅR du er i garderoben og skal skifte samtidig med barn på 7-9 år er nå mora med for å kle på dem....OPPLEVD DETTE FENOMENET I ÅR ALDRI FØR.........

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 08 mar 2019 13:40

:mrgreen:

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 08 mar 2019 15:39

Jeg stusser på noe i NRK-artikkelen du henviser til, Kollis. Fordi når Iversen sier: "Det jeg gjør i år er det som har vært det beste tidligere. Det er som å gå tilbake til ei trygg, gammel pizzaoppskrift. Det har fungert veldig bra før, smiler han." Er ikke dette selvmotsigende? For at metaforen skal fungere, så forstår i alle fall jeg ei, trygg gammel pizzaoppskrift som noe en vet har fungert bra for en tidlligere. Men, en kan umulig vite om det er det absolutt beste alternativet for en, men den fungerer i alle fall. I teorien kan Iversen ta en gentest og finne ut at den gamle pizzaoppskriften hans ikke er perfekt tilpasset hans kropp. La oss si at Iversen begynner på en ny oppskrift basert på gentesten, så kan dette kreve litt tid for å bli vant til. I dette tilfellet vil kanskje pizzaoppskriften fungere best på kort sikt, men ikke på lang sikt. Ei god, gammel pizzaoppskrift er subjektivt for brukeren fordi det har fungert på en god måte tidligere, men man kan ikke være bastant på det den er objektivt best. NB: når jeg tenker å gjøre noe trygt i idrett, så handler det om å prestere på et jevnt høyt nivå, men det kan også være en begrensning for de absolutte topprestasjonene (da en ikke tar de største sjansene).

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 08 mar 2019 21:07

Han henviser muligens til...tiden før de begynte med høydetrening.Jeg mener resultatene viser at de valgte rett,om noen år kan det igjen være en større fordel å trene høyt igjen for han.Mao han kjenner seg selv best om han kan analysere seg selv.
Problemet er å kunne se sin situasjon her og nå og forstå hva en trenger,og når en kommer i et annet nivå forstå at en trenger en helt annen type trening enn før.pga alder forholdet mellom muskler ,fett,organer er forandret...som krever en annen type trening.

Det kan også komme av at mange vet mer om høydetrening enn før .EKS når du går opp på et fjell som er gir et utslag ,får en 2 resultater.
1 du blir roligere og får energi eller du får hodepine og blir trøtt\slapp. DET er denne reaksjonen de utnytter når de trener i høyden.Denne reaksjonen kan du også få i lavlandet med andre virkemiddler.Om du kjenner kroppen din og vet hvordan du kan trene deg opp eller ned. Om noen tror gentest er svaret blir genene forandret om en i et høyt miljø .Så raskt som 1 år har de sett forandringerpå gener..Jeg har mere tro på utnytte hjernes fordeler og bakdeler i treninga mer enn før.

Nå kan vi variere treninga mer enn før da utstyr og penger ikke lager så mange begrensinger ,så teknikk og utstyr teller mer enn før...Men de gjelder forsatt å analysere sin situasjon ,om du ser på spesial hjelp enkelte løpere har fått så har resultatet ikke stått i forhold til hjelpen...Tiril Ec....og Didrik Tønseth fordi kroppen må prestere høyt selv om en kan spare mye på teknikk og utstyr...Å presetere høyt er bare hjernen som ser ut til å få til og den billigste løsningen....

Gå tilbake til «Trening»