Nytt medlem. Treningsglad pappa på 32 år trenger litt hjelp.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Papatri
Innlegg: 1
Registrert: 12 feb 2019 09:29
Sted: Vest agder

Nytt medlem. Treningsglad pappa på 32 år trenger litt hjelp.

Legg innav Papatri » 12 feb 2019 09:40

Hei mitt navn er Simen.

Jeg er 32 år og har to barn. Jeg jobber for tiden kun et par dager om uken, men snart blir det mer.


.jeg har tidligere trent mye styrke men ble skadet og ga opp. Jeg var veldig sotr å sterk.

Har løpt litt i perioder.

I fjor fikk jeg diagboisert lavt testosteron nivå og var svært overvektig. I april 2018 begynnte jeg å løpe og har etter det gått ned fra 110kg til ca 94 kg i november.

I november begynnte jeg på nebido. Testosteron og tok da opp styrketrening igjen. Har trent styrke seriøst igjen siden januar og har nå fått en del mer muskler igjen og enda mindre mage.

Sliter litt med å gå ned det siste.

Har siden november kun løpt på mølle.


Trening min ser slik ut.
. Styrke i 90-150 min 5/6x i uka etterfulgt av løping og trappe maskin et par ganger i uka.

Kan løpe ca 3000m på 12 min.

Beste tid på 5 km er 23 min.
. Jeg ønsker å kunne løpe maraton en dag men akkurat nå er målet å få flat mage. Ønsker å brenne av siste fettet, men samtidig trene styrke og ha en fin kroppsform og også løpe en del.

Trente ca 60 timer i januar og inntil videre har jeg løpt rundt 80km i februar.

Trives godt og har mulighet for god hvile å elsker å trene. Synes det er gøy, men jeg vet at snart må jeg trappe ned timetallet på treninger og det blir mer jobbing.

Ønsker uansett minst 4 styrke økter i uken og hvertfall 4 løpetur.

Hva slags intervaller vil lønne seg for meg nå ette rstyrketreningen.

Jeg lurer også på om jeg skal vente med å spise mellom styrketrening og løping, eller etter løpingen helt til sist.

Vet at det er litt dumt å løpe etter en styrkeøkt,. Men er nå såpass vant til dette at det går fint.

Jeg er ca 180.cm og er en kraftig kar. Breiskulder og veier nok mer enn de fleste ganske naturlig.

Trenger ikke å bli syltynn, men ønsker som sagt å brenne det siste magefettet før jeg tenker for mye på maraton.

Kan greit jogge 14km i skauen nå og føler jeg orker mer ved en pace på 5:50- 5:20 i veldig kupert terreng.


Det å bli raskest er ikke viktigst heller, men jeg tror at å trene på terskel er veldig bra for forbrenning. Har hørt at lange løp i moderat puls ikke er så bra med tanke på muskle rlg fettforbrenning,. Men man hører så mye rart.


Håper å lese mye gøy her å skal prøve å være aktiv her.


Ha en fin dag.


Har brukt Garmin fenix 5x Plus siden sommeren og legger gjerne til folk der som ønsker å dele erfaringer osv.
Å leve, det er å trene!

- Papatri

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 616
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Nytt medlem. Treningsglad pappa på 32 år trenger litt hjelp.

Legg innav kollis » 12 feb 2019 13:48

EN situasjon som ofte oppstår i ditt tilfelle er at du mister eller får dårligere smidighet etc.All type trening du kjører i sone 1 og 2 starter opp igjen din(bedrer) smidighet .Får du den litt tilbake så får kroppen en mye mindre belastning fordi belastningen blir mindre og du får bedre testo...etter vært.I sone 1 kan du variere i det uendelige gå,svømme,sykle,klippeplen ,hagearbeid,luftehunden etc....tidsbruken er viktig .
Lengre tid du bruker pr dag bedre er det.Restitusjontrening heter dette.eks når kroppen får en belastning trenger kroppen restitusjons trening for å tilpasse seg belastningen\situasjonen.Dårligere sirkulasjon fører til elendig tilpassning.Dette er lettere å se på barn ,der utviklingen er mye tydligere...
Om du setter deg korsiktig mål kan du trene mer spesefikt på å løpe .Og du oppnår ditt mål med stor sannsynlighet å løpe distansen du har satt deg.Men mitt tips er at du kan løpe om 10-15 år også om du ønsker det.Men der er sannsynligheten mindre om du velger for høy intensitet på 90% av treninga de resterene 10% kan trene så hardt du vill.
De fleste mennesker velger korsiktige løsninger fordi vi trenger erfaringen :D

Om du skal gå drastisk til veks kan du stille deg de 7 hvorfor gjør jeg dette spø.Den 7 gir deg egentlige ærlige årsaken til at situasjonen er som den er.Greier du å bearbeide dette svaret mens du går lange turer.Får du en extrem fremgang i treninga.Pga du tar bort en sperre for dine ambisjoner...eks om en ønsker å gjøre noe bare for å dekke over sin egen usikkerhet.Er det bedre å få en bedre selvsikkerhet ,mao erkjenne problemet og forbedre årsaken...ikke gå rundt problemet ,men søk hjelp...

Johnny Puma
Innlegg: 253
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Nytt medlem. Treningsglad pappa på 32 år trenger litt hjelp.

Legg innav Johnny Puma » 13 feb 2019 08:57

Papatri skrev:Hei mitt navn er Simen. Jeg er 32 år og har to barn. Jeg jobber for tiden kun et par dager om uken, men snart blir det mer.
......
Ønsker uansett minst 4 styrke økter i uken og hvertfall 4 løpetur.
......
Hva slags intervaller vil lønne seg for meg nå ette rstyrketreningen.
------
Jeg lurer også på om jeg skal vente med å spise mellom styrketrening og løping, eller etter løpingen helt til sist.

Hei, hvis jeg forstår deg riktig så ønsker du å legge alle løpeøkter til rett etter styrketreninga, ikke sant?

Den enkle løsninga på spørsmålet om hva slags intervaller du skal løpe er "økta som gir deg lyst til å trene neste dag". Du har tro på terskeltrening, så da foreslår jeg at du bare går for det. 85-90% puls i dragene. Varier mellom 3-6 minutter, 4-10 drag, ulik stigning på mølla.

Videre ville jeg begrenset styrkeøkta til 60-75 minutter. Du skriver at du bruker 90-150 minutter, dette er alt for mye og har lite for seg. Etter en drøy time skal du ha klart å utmatte de musklene du fokuserer på. Begrenser du tida slipper du også å spise mellom øktene og du kommer raskere hjem til dine 2 barn.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester