Piggsko for vinterløping

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
mosjonist

Piggsko for vinterløping

Legg innav mosjonist » 14 des 2013 09:17

Hei!
Vurderer igjen å prøve joggesko med pigg i vinter. I fjor prøvde jeg Asics Arctic, men uten videre suksess. Det ble med den ene test-turen, og skoene ble returnert til butikken. Er det noen som har erfaringer med Anima BUgrip, Asics Gel-Fujisetu eller VJ Sarva XERO? I så fall er jeg takknemlig for innspill!

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Re: Piggsko for vinterløping

Legg innav Gunnar Bruun » 14 des 2013 21:07

Jeg har Asics FujiSetsu og Sarva D'vil.
Førstnevnte til roligturer og sistnevnte til fartsøkter.
Begge har stålfeste og sitter som et skudd. Merker ikke noe forskjell på piggene i så måte, selv om de er litt forskjellig utformet.
Jeg kjøpte begge nå nylig så kan ikke si noe om holdbarhet enda.

snoopie72

Legg innav snoopie72 » 15 des 2013 02:25

Kjøpte meg Icebug Anima Bugrip i fjor. Det var ganske så tungt å springe med dem første sesongen, men etter at leggene mine har blitt mye sterkere iløpet av en lang løpesesong så er de bare helt fantastiske. Jo mer is det er jo bedre sitter de. Bruker dem stort sett på alle treningene på vinteren, helt opp til 25 km løping.

mosjonist

Legg innav mosjonist » 16 des 2013 08:40

Tusen takk for svar! Det høres ut som alle de jeg nevnte kan være bra alternativ. Har noen prøvd Sarva Xero hører jeg gjerne deres erfaringer. Er mest aktuelt med en mengdetreningssko med pigg for min del. Intervaller kjører jeg helst på mølle hvis det er glatt.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 18 des 2013 10:16

Ice Bug er eneste sko med "smarte pigger". Jeg har ikke prøvd dem, men konseptet er definitivt spennende. Selv har jeg pigget opp sko på løplabbet i tillegg til at jeg har brukt Yatrax brodder. :-)

Smarte pigger
På varierte underlag som snø, is, gress etc vil piggene få feste i underlaget isteden for å trykkes inn i sålen (se midterste bilde)
På harde og jevne underlag, som asfalt, vil piggene presses noe inn i sålen (se siste bildet)
På harde og ujevne underlag vil noen av piggene presses inn, mens andre vil gi deg det grepet du trenger for at du skal få feste
Piggene er forsterket med en topp av karbidstål, for å være ekstra slitesterke

Obs: Sko med faste pigger i sålen er ikke beregnet for innedørsbruk da de kan skade golv og underlag.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 18 des 2013 21:03

Men, vil ikke knallhard is være sammenlignbart med asfalt, og man dermed ikke får nødvendig feste om den trykkes inn i sålen?

Og her er vel linken du glemte. :)
http://www.loplabbet.no/ny-vinterpiggsko-icebug-anima

Brukeravatar
Landeveisharen
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 19 des 2013 12:19

Einar, hvordan oppleves det å løpe med Yatrax broddene da?
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

T-Rene

Legg innav T-Rene » 19 des 2013 15:14

Jeg kan svare på spørsmålet.
Ifjor løp jeg første halvdel av vinteren med Yatrax, siste halvdel med Icebug.

Begge deler er ok. Sko med yatrax blir tyngre og fjærene gir en ekstra mykhet under sålen uten at det føles veldig ubehagelig.
Ikke fult så greit å løpe på bar asfalt. Også litt glatte på ren is.

Icebug'ene oppfører seg som minimalistsko. Lav drop (?) og lite demping.
Skoa sitter som ett skudd ned i bakken. Veldig gode på ren holke og okay på slafseføre. De fungerer også helt ok på bar asfalt, selv om man merker at piggene trykkes opp i sålen (mange løper derfor med tykkere sokk eller ekstra såle)

Fordelen med Yatrax er at man kan sjonglere litt med skoene man benytter. Den friheten har man ikke med piggsko, dersom man da ikke pigger flere par.
Jeg begynte få litt vondt i akilles etter 3-4 uker med Icebug (3-4 økter i uka).

Icebuggene sitter såpass bra at jeg faktisk satt en Strava-PR i 1km motbakke sist vinter på svært holkete føre.

Terningkast ?
Yatrax: 3
Icebug: 5
PR'er:
1500m: 5:13 (Nadderud 2013), 5km: 19:26 (Nadderud 2015), 10km: 38:55 (Hytteplanmila 2014)
Halvmaraton: 1:31:31 (Fredrikstadløpet 2013), Maraton: 3:33:27 (New York 2014)

Endomondo / Strava

padde

Legg innav padde » 22 des 2013 16:55

Inov8 340 (oroc) er fin. Generelt synes jeg piggsko bør være noe mer minimalistiske, gjerne også en klassisk o- sko som integrator mv. Med is og og overvann blir det gjemre neoprensokker som også gir demping, slik at mer oppbygde sko blir slaftsete. Er det tørr snø fungerer vanlige sko uten pigg godt.

Tellef

Legg innav Tellef » 21 jan 2014 14:27

Jeg har brukt Sarva Xero 2 sesonger og er veldig fornøyd. Piggene tåler godt løping på bar asfalt, jeg kan ikke se eller merke noen slitasje. Jeg har nå kjøpt den nye modellen Sarva D`vil. Denne er enda lettere og frister til raske økter på holka :D

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»