Piggsko for vinterløping

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torolav

Re: Piggsko for vinterløping

Legg innav torolav » 18 nov 2015 15:40

På tide å vurdere piggsko igjen.
Jeg har brukt brodder tidligere, og tenkte å teste piggsko i år.

Det er mange valgmuligheter, og blant de mange Icebug-modellene ser det ut til at det er Anima Bugrip som gjelder? Og VJ Sarva D´Vil eller VJ Sarva Xero ser jo spennende ut.

Generelt velger jeg i større grad lette sko etterhvers om årene går, selv om løpsnivået mitt ikke skulle tilsi det. Til sommerhalvåret har jeg noen Asics DS Trainer, som jeg synes virker tunge etterhvert. Skoen jeg bruker mest er Mizuno Wave Hitogami, som er en del lettere.

Med bakgrunn i "glad i lette sko" - er det Sarva D´Vil å anbefale også for lange turer (20km) på vinterstid, eller bør man da velge sko med mer demping (drop påvirker jo også om skoen er belastende å løpe med)
Er det evt. andre erfaringer som er gjort med vinterpiggsko siden denne tråden ble startet, som noen vil dele?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Oahoah

Legg innav Oahoah » 19 nov 2015 09:32

VJ Sarva D'vil er en meget god vintersko - den er lett, flat, og varm nok for vinterløping. Meget god løpsfølelse. Etter anskaffelse av disse, så har Icebug paret mitt blitt brukt kun én gang (og jeg likte Icebug-skoene godt før jeg kjøpte Sarva skoene). Sarva-skoene sitter meget godt på is, men tåler bar asfalt bedre enn Icebugene, da sistnevnte gir vel mye friksjon på asfalt og man regelrett kjenner piggene under foten på Icebugene på asfalt (når jeg løper i Oslo sentrum om vinteren, så er det ofte bart der, mens is på vei ned til sentrum).

s_egeland

Legg innav s_egeland » 19 nov 2015 09:53

Holder en knapp på Sarva D'vil! Når kulda setter inn i Bergen skal jeg skaffe meg et par av disse. Kommer til å bruke disse som mengdesko. Når det er snø og is øker man frekvensen og korter ned steglengden automatisk, da trenger man ikke noe særlig demping tror jeg.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 19 nov 2015 11:51

Da blir det Sarva D´Vil :) Takk for gode innspill!

Tenkte å bestille på nett fra Oslo sportslager. Er det noen som har erfaring med størrelsene? Er de "normale", eller er Sarva av typen man må bestille høyere skonummer i enn det man bruker til vanlig?

Link: https://www.oslosportslager.no/produkt/vj-sarva-dvil-lopesko-med-pigg-unisex-31845.aspx
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

snberge

Legg innav snberge » 19 nov 2015 18:19

torolav skrev:Er det noen som har erfaring med størrelsene? Er de "normale", eller er Sarva av typen man må bestille høyere skonummer i enn det man bruker til vanlig?

Jeg bruker samme størrelse i Sarva som jeg bruker i Asics, Saucony og Newton.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»