Amoniakklukt ved svetting

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
knut42

Amoniakklukt ved svetting

Legg innav knut42 » 31 mar 2015 19:28

De siste halvåret har jeg oppdaget at det lukter amoniakk etter trening. Trodde først det var utstyr og klær, men etter at dette nesten har blir desinfisert med klor og eddik tror jeg det kommer av svetten. Hva kan dette komme av?

Kosthold: Mat: Mye fisk som fiskegratenger, makrell, sild og sei, pasta,egg knekkebrød og grønne grønnsaker. Drikke: Vann, melk juice, øl.
Trim: Jogger en times tid 3-5 ganger i uka. Litt styrke av og til.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Amoniakklukt ved svetting

Legg innav Korak » 31 mar 2015 22:16

Hei Knut,
Jeg trodde at det der hadde med fettforbrenning å gjøre, men ble litt usikker når du skriver at turene er på en times tid.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
alfton
Sted: Narvik

Legg innav alfton » 01 apr 2015 14:13

hei, les denne artikkelen, kanskje du kjenne deg igjen i noe av det som nevnes der..
er nok ikke fra svetten din at surlukten kommer.

http://www.kk.no/livsstil/derfor-lukter-treningskl%C3%A6rne-dine-surt-23976

har nok opplevd dette selv med mine klær, endte opp med at jeg måtte kaste de.
Mvh Alf Tonny Bätz

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 02 apr 2015 06:59

Mikrofiberskjortene vaskes alltid på 40 grader med forvask og har eddik i skyllevannet, og lufttørkes. De er luktfrie etterpå, bortsett fra et snev av eddik. Antok det var av svetten det lukter amoniakk av.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 02 apr 2015 11:51

Ja, det er sannsynligvis svetten det lukter av. Når glykogenlagrene er lave og kroppen forbrenner fett/protein så vil det lukte ammoniakk av svetten og pusten. Dette er et vanlig fenomen når man faster, men kanskje ikke like vanlig når man spiser normalt og har treningsøkter på rundt en time. Kanskje det kan tyde på organfeil? Det kan hende det vil være lurt å konsultere en lege.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
alfton
Sted: Narvik

Legg innav alfton » 02 apr 2015 14:43

behøver jo ikke være noe mer alvorlig enn at du har for høyt protein inntak. Ser at noen andre nevner at man kan få Amoniakk lukt av svetten ved overdrevet protein inntak.

når jeg ser litt nermere på hva du spiser, så e det mye proteiner i kosten din.

her finn du en litt bedre forklaring på fenomenet (engelsk)
http://site.runtex.com/index.php/2012/06/ammonia-smell-after-running-heres-whats-happening/
Mvh Alf Tonny Bätz

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 02 apr 2015 16:13

I løpesesongen pleier jeg å være i aktivitet ca tre timer hver gang med transport og oppvarming, og da har jeg alltid karboladet med spaghetti med pesto tre timer før. Da luktet det ikke sånn. Så ble jeg kanskje litt lei av denne pastaen. I vinter har jeg hatt 99 prosent av alle øktene på mølla hjemme og jeg har sjelden tatt ekstra karbiser før, bare en halvliter vann og en banan rett før og underveis. Øktene har vart 60-90 minutter inkludert opp- og nedvarming. Middagen har jeg spist senest 30 minutter etter trening.

Da skal jeg finne frem pastaen før kveldens joggetur og passe godt på å være fullladet fremover. Tok full helsesjekk i høst og da var det ikke noe mer alvorlig enn de vanlige skavankene.

Takk og god påske :)

Brukeravatar
oyvjorge
Sted: Vestby

Legg innav oyvjorge » 11 mai 2015 21:23

Det er fettforbrenning. Fett er det mye energi i, og du kan løpe langt på det. Fortere på lengre distanser. Ihvertfall har jeg opplevd det.

boas

Legg innav boas » 15 mai 2015 15:44

Nei, det er proteiner.

a75

Legg innav a75 » 30 sep 2015 09:58

Men hvorfor forbrennes proteiner, og ikke heller fett? Selv ville jeg foretrekke at noe av flesket ble svidd av før musklene for eksempel begynner å forbrenne seg selv (og ikke bare pga lukten). Har man et proteinlager i kroppen, eller handler det om at man har spist feil før trening? Er proteinforbrenning noe man kan venne kroppen av med?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»