Polar vs Garmin

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hkr

Polar vs Garmin

Legg innav hkr » 16 mar 2019 18:40

Nylig streiket pulsklokken min, av type Polar M600. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en ny modell fra Polar eller Garmin.

Polar skryter av at de er best på pulsmålinger, men er de virkelig så mye bedre enn andre?
Hovedsakelig vurderer jeg nå en Polar Vantage M eller Garmin 645 Music, men er ikke låst.
Om noen har en av disse modellene, så vil jeg gjerne høre.
Klokka skal kun brukes til løping ute og på mølle, kanskje noen sykkelturer. For meg er spesielt fart, HR og distanse viktig.

Egne tanker om Polar og M600:
Har vært fornøyd med oversikten på Polar Flow etter hver økt, men opplever noen ganger litt lang tid på synkronisering, men når det først er synkronisert, så går det lett inn i Strava.

Min oppfattelse var at M600 hadde gode pulsmålinger via håndledd på jevne turer, men Intervalltreninger var den ikke like presis. Vendte meg til slutt til Polar H10 pulsbelte og brukte dette så og si hele tida. Fartsmåling og Displayet var jeg derimot ikke like fornøyd med. Farten kunne variere noen ganger og vise ganske mye treigere fart enn det jeg hadde. Det rettet seg fort opp på turen, men var allikevel nokså irriterende. Displayet ville ikke alltid lyse opp når jeg ville heller. En annen ulempe var at klokka var ganske klumpete og derfor ville jeg ikke bruke den til hverdags.

Brukeravatar
tim
Moderator

Re: Polar vs Garmin

Legg innav tim » 18 mar 2019 14:02

Hei,
så lenge du bruker pulsbelte - og ikke bare forholder deg til håndleddspuls, så er det nok hipp som happ om du bruker Polar eller Garmin. Det finnes helt sikkert meninger om det , men så lenge produsentene bruker samme protokoller etc - så skal det være det samme. Sånn sett er det bare dine egne preferanser som gjelder. jeg har Polar Vantage V ( storebroren til M), den funker i hvertfall godt nok for meg :) Merk at du på de fleste modeller / merker i dag - må kjøpe evnt pulsbelte ved siden av. Det anbefales - for håndleddspuls blir du bare frustrert av , når farten settes opp :)
Mvh Tim

hkr

Legg innav hkr » 18 mar 2019 16:49

tim skrev:Hei,
så lenge du bruker pulsbelte - og ikke bare forholder deg til håndleddspuls, så er det nok hipp som happ om du bruker Polar eller Garmin. Det finnes helt sikkert meninger om det , men så lenge produsentene bruker samme protokoller etc - så skal det være det samme. Sånn sett er det bare dine egne preferanser som gjelder. jeg har Polar Vantage V ( storebroren til M), den funker i hvertfall godt nok for meg :) Merk at du på de fleste modeller / merker i dag - må kjøpe evnt pulsbelte ved siden av. Det anbefales - for håndleddspuls blir du bare frustrert av , når farten settes opp :)

Hei. Takk for svar. Kanskje det samme, når jeg ofte bruker belte som du sier. Fant ut at Garmin kan lese Polar H10 belte, så da slipper jeg å kjøpe nytt belte om det blir Garmin iallefall. Fornøyd med vantage V? Henger den med når farten settes opp for din del?

Brukeravatar
tim
Moderator

Legg innav tim » 18 mar 2019 22:13

Vantage V funker altså :) så bare å kjøre på :)
Mvh Tim

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 19 mar 2019 09:42

hkr skrev:Nylig streiket pulsklokken min, av type Polar M600. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en ny modell fra Polar eller Garmin.

Polar skryter av at de er best på pulsmålinger, men er de virkelig så mye bedre enn andre?
Hovedsakelig vurderer jeg nå en Polar Vantage M eller Garmin 645 Music, men er ikke låst.
Klokka skal kun brukes til løping ute og på mølle, kanskje noen sykkelturer. For meg er spesielt fart, HR og distanse viktig.

Jeg bruker en Garmin Vivoactive 3, samme erfaring som med alt annet. Håndleddspuls ok for langkjøring i sone 1/2, for alt annet må du bruke pulsbelte.

Så hvis riktig HR er viktig må du bruke pulsbelte, og da vil praktisk talt samtlige modeller på markedet gi deg nøyaktig HR, fart og distanse.

Om du vil ha Polar eller Garmin blir smak og behag. Hvilken modell vil avhenge av hva slags funksjoner du trenger (Les:ønsker).

Personlig tror jeg at jeg ville gått for Polar om jeg skulle hatt en veldig enkel klokke som bare skal brukes til å logge puls. Hvis jeg skulle hatt en smartklokke med innebygd GPS, integrasjon til Strava o.l., ville jeg gått for Garmin.

hkr

Legg innav hkr » 19 mar 2019 20:49

Johnny Puma skrev:
hkr skrev:Nylig streiket pulsklokken min, av type Polar M600. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en ny modell fra Polar eller Garmin.

Jeg bruker en Garmin Vivoactive 3, samme erfaring som med alt annet. Håndleddspuls ok for langkjøring i sone 1/2, for alt annet må du bruke pulsbelte.

Så hvis riktig HR er viktig må du bruke pulsbelte, og da vil praktisk talt samtlige modeller på markedet gi deg nøyaktig HR, fart og distanse.

Om du vil ha Polar eller Garmin blir smak og behag. Hvilken modell vil avhenge av hva slags funksjoner du trenger (Les:ønsker).

Personlig tror jeg at jeg ville gått for Polar om jeg skulle hatt en veldig enkel klokke som bare skal brukes til å logge puls. Hvis jeg skulle hatt en smartklokke med innebygd GPS, integrasjon til Strava o.l., ville jeg gått for Garmin.

Det ble Garmin til slutt. Er en overgang til Garmin Connect, men bruker uansett strava, så det skal ikke bli noe problem.

Takk for tips

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»