Jeg kan en del om styrketrening etter mange år med det, men har per dags dato ikke mye kunnskap om løping. Jeg bare løper og kjører på når jeg kan.

Som med alt annet er det vel naturlig at fremgangen flater ut, men hva kan man forvente seg videre...?
Jeg har forsøkt meg på løping eller rettere sagt kondisjonstrening 2-3 perioder de siste 5 årene. Siste periode startet juli 2019 og jeg har faktisk vært noenlunde jevn helt siden da. Dette skal jeg gjøre mitt beste for å opprettholde og tror jeg kommer til å greie det denne gangen ettersom jeg liker det såpass godt. Ofte er det sykdom og andre ting som har stoppet meg fra å være jevn tidligere...
Stort sett har jeg hatt første treningsøkt for hver av disse periodene på 12,0 km/t med 3,0 graders helning på 4x4 intervaller. Rimelig kjørt i etterkant. Herfra har jeg økt alt fra 0,1 til 0,2 hver eneste gang frem til jeg når 13,5-13,7 km/t. Dette opplever jeg selv som en brukbar økning, men etter dette flater det som regel ut og jeg går mer over på "vedlikeholdstrening".
Personlig tror jeg nok at på mitt nåværende nivå så trener jeg nok for lite til å få særlig store økninger videre og at jeg burde hatt mer volum, både intervaller og langøkter. Så det er jeg inneforstått med.
Men gitt at man kan trene tilstrekkelig - hva slags utvikling er naturlig å forvente etter at nybegynnerøkningene er brukt opp?

PS: Grunnen til at jeg ikke trener nok per dags dato er at jeg i praksis har to jobber, men løper når jeg kan. Får mer tid til høsten, så skal i hvert fall vedlikeholde/øke sakte frem til da.
Mvh
Håvard