Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Veteran » 12 okt 2019 11:14

Hei Anne Vedvik, moro med ei jente paa foumet igjen,
det et lenge mellom hver gang..

Et spoersmaal til deg ? Er du kostholds/ernaeringsraadgiver og/eller Pt.?

Johnny Puma
Innlegg: 332
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Johnny Puma » 06 jan 2020 23:53

Håvard skrev:Dette med kondisjonstrening er fortsatt litt mystisk for min del. Jeg skjønner godt vektløfting og hva som skal til der, realistisk progresjon, hvor mye tid jeg trenger for å øke 20 kg i benkpress, osv. Men løping skjønner jeg mindre av.


Løping er egentlig like lite mystisk som all annen trening. Du må bryte kroppen ned, så lar du kroppen bygge seg opp igjen til litt over utgangspunktet, deretter gjentar du.

Så er det selvsagt hauger med fallgruver. Trener du for sjelden, kommer du tilbake til utgangspunktet før neste økt. Da har du stagnert. Trener du for ofte bryter du kroppen systematisk ned og blir overtrent.

Så har du spørsmålet om hvor ofte du kan trene; dette avhenger igjen av en rekke parametre; Kosthold, hvile, arbeid/livssituasjon, hvor hardt du trener, grunnlag, form, osv. osv.

Årsaken til at løping er litt mer mystisk enn styrketrening er at i styrketrening er det litt enklere å "treffe" overkompensasjonen..: Spis/hvil godt og tren hardt, så kan du gjenta ca. hver 48 time. Funker for nesten alle. Når det gjelder løping er det f.eks. langt flere nyanser og muligheter ift. hvor hardt og lenge du trener. Det enkleste er faktisk å kopiere malen for styrketrening! Ta deg skikkelig ut på hver økt, men IKKE gå i kjelleren. Da kan 48-timersregelen trygt brukes også for løping.

Etter hvert som du kommer i bedre form tåler du også mer. Da kan 5 økter pr. uke være ok, og også nødvendig for videre framgang.

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Veteran » 09 jan 2020 08:14

Godt Nyttaar til alle!

Tenkte foerst kommentere litt til det siste innlegget, men ombestemte meg _
fordi - vi "prater for doeve oerer" naar vi svarer mange som spoer - men ikke
gidder svare tilbake sjoel.flott

Haavard traadstarter: Lever du ennaa? Jeg faar lyst til aa sitere ei hyggelig dame paa 100 aar
som jeg traff igjen i fjor da jeg var en snartur til gamlelandet: " men lever du ennaa da " sa hun smilende,
欸 ei herlig jente !
Det er saa dumt aa be om raad og aldri fortelle om en foelger disse men gaar omveier - eller som naa,
ikke gidder.. Unnskyld kun om du har vaert veldig sjuk og ikke har orket, ellers er det sloevhet.

Og damen som fortalte deg at dette visstnok var helt bra - hun svarer ikke meg. Hvorfor ikke?
Trolig samme type " ernaeringsraadgiver" som paastod at aa hive innpaa masse poteter, boller ,
brus og snaks hele uka foer start paa maraton, det er den fineste oppladningen...
Gud bevare de enfoldige sier jeg. Hun har i alle fall null kunnskap om kosthold og trening, men
ernaeringsraadgiver og Pt. kaller hun seg sjoel.

Hvorfor ikke gidde aa svare naar vi som bryr oss og har noe vettugt aa komme med gjoer vaaert beste..?

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Håvard » 17 jan 2020 23:18

Takk for svar, Johnny! :)

Johnny Puma skrev:Årsaken til at løping er litt mer mystisk enn styrketrening er at i styrketrening er det litt enklere å "treffe" overkompensasjonen..: Spis/hvil godt og tren hardt, så kan du gjenta ca. hver 48 time. Funker for nesten alle. Når det gjelder løping er det f.eks. langt flere nyanser og muligheter ift. hvor hardt og lenge du trener. Det enkleste er faktisk å kopiere malen for styrketrening! Ta deg skikkelig ut på hver økt, men IKKE gå i kjelleren. Da kan 48-timersregelen trygt brukes også for løping.

Etter hvert som du kommer i bedre form tåler du også mer. Da kan 5 økter pr. uke være ok, og også nødvendig for videre framgang.


Det er omtrent slik jeg gjør det nå. Trener faktisk litt mindre hardt enn jeg gjorde en periode ettersom jeg tror det ikke er hensiktsmessig. Fortsatt hardt inn i mellom, men ikke så hardt som jeg gjorde det. :)

Akkurat nå er jeg på vei ned i vekt og av tidligere erfaring fungerer det best å spise mindre for å gå ned i vekt. Altfor mye trening kombinert med lite mat er jeg litt redd for, så derfor holder jeg litt igjen nå. Men ligger på 4 løpeøkter i uka nå.

Når jeg har nådd vektmålet mitt skal jeg begynne å spise litt mer og da tenker jeg at det fort blir 5 løpeøkter i uka og kanskje litt mer intensitet på noen av øktene. :)

Har forøvrig gått over til å fokusere mer på lengre økter. Type 40-45 minutter i jevn fart. Er som regel behagelig i starten, men blytungt på slutten.

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Håvard » 17 jan 2020 23:19

Veteran skrev:Haavard traadstarter: Lever du ennaa? Jeg faar lyst til aa sitere ei hyggelig dame paa 100 aar
som jeg traff igjen i fjor da jeg var en snartur til gamlelandet: " men lever du ennaa da " sa hun smilende,
欸 ei herlig jente !
Det er saa dumt aa be om raad og aldri fortelle om en foelger disse men gaar omveier - eller som naa,
ikke gidder.. Unnskyld kun om du har vaert veldig sjuk og ikke har orket, ellers er det sloevhet.


Godt nytt år, Veteran!

Jeg både lever og løper fortsatt. :)

Bare en rask tur innom nå før det er kveld. Vi snakkes.

Håvard

AlexGambler
Innlegg: 1
Registrert: 07 feb 2020 14:36

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav AlexGambler » 07 feb 2020 14:38

Annevedvik skrev:
Håvard skrev:Oppdatering! :)

Etter å ha trent forholdsvis mye skulle jeg forsøke meg på ny personlig rekord. Det fikk jeg rett nok, men kun 10 sekund (35:20 VS 35:30).

Så mye som jeg har trent var dette skuffende greier, men kanskje var ikke dagsformen bra? Hadde en litt diffus følelse av sykdom den uken, men vet ikke helt om jeg kan skylde på det. Finn ut hva er det beste no.casinority.com/nettcasino i år for nordmenn. Dette med kondisjonstrening er fortsatt litt mystisk for min del. Jeg skjønner godt vektløfting og hva som skal til der, realistisk progresjon, hvor mye tid jeg trenger for å øke 20 kg i benkpress, osv. Men løping skjønner jeg mindre av.

Får inntrykk av at det skal veldig mye trening til for å få betydelig fremgang?

For min del kan det jo godt hende at jeg trener akkurat nok til å få marginal fremgang, men for lite til god fremgang. :lol:

Resultatet ditt er kanskje ikke så bra, men mens jogging skader ikke helsen din, tvert imot, det hjelper å holde kroppen din i god form - alt er i orden ;)



Det er et interessant synspunkt, takk!

Peppe891
Innlegg: 2
Registrert: 18 mai 2020 01:02

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Peppe891 » 18 mai 2020 01:04

Noen spillere vil kunne treffe den store jackpoten, men de aller fleste - nei. I det lange løp vil kasinoet ha nytte av, fordi disse spillene er slik arrangert.

I alle spill er det imidlertid forskjellige syndicatecasino strategiske triks som kan brukes til å øke vinnersjansene. Her er våre beste tips for å spille casino for nybegynnere.

Mglavin
Innlegg: 1
Registrert: 18 mai 2020 13:36

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Mglavin » 18 mai 2020 13:38

I dag kommer kasinoet og e-Sports sannsynligvis til å gjøre et gjensyn. Siden dette er de mest besøkte ressursene i dag. På egamersworld.com er det utrolig mange spillere, og alle de beste bookmakerne er samlet for å satse på eSports-arrangementer, nemlig DOTA 2 og Counter-Strike. Enorme koeffisienter og muligheten til å plassere spill i løpet av spillet - gjør denne sporten til en absolutt favoritt blant bookmakere.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester