Antall intervaller avgjør ikke hvor god du blir

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
gnagblemme

Antall intervaller avgjør ikke hvor god du blir

Legg innav gnagblemme » 16 apr 2019 08:58

Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Brukeravatar
Runnur

Re: Antall intervaller avgjør ikke hvor god du blir

Legg innav Runnur » 16 apr 2019 10:36

Jeg er enig i konklusjonen om at intervall ikke påvirker sluttiden på maraton for mosjonister fordi det er sone-1-treningen (mengdetreningen) som avgjør. Over 10 km derimot bør man flytte beina relativt raskt for å oppnå f. eks 4:00 min/km. Denne farten kommer ikke naturlig for alle, og noen må trene intervall rett og slett for å kunne flytte beina raskt nok (med hensiktsmessig teknikk). Så, kanskje man man konkludere med at de som har veldig trege muskelfibre, kan ha større fordel av å trene intervall i den hensikt å bli raskere til beins.

Veteran

Legg innav Veteran » 17 apr 2019 03:25

Hverken antall intervalle reller antall km./uke avgjoer hvor god en mosjonist kan bli.
Det er ALLTID KVALITETEN PAA TRENINGA som er avgjorende.
Du Runnur sier at en maa trene mye i sone 1. Loep gjerne 250 km./uke i sone 1 , dvs. det er paa grensa jogging/meget lett loeping.
Du trener deg til aa klare 42 km. uten stopp, greit det , men det gir deg ingen kondis til aa loepe paa ned mot 3.00.
For aa klare det maa det meste av treninga vaere paa sone 4-5 hvis en maa bruke den tullemetoden.

Jeg kan fortsette aa spoerre i det uendelige hvorfor de fleste mosjoinister i dag sliter med aa komme paa samme nivaa som for 40-50 aar siden.
Alle forstaar at det er fordi vi gamle idioter ikke visste hva ei pulsklokke og GPS var , (sjoel laerte jeg aa navigere ved hjelp av kart og kompass
baade til sjoes og til lands ) - og vi hadde heller aldri hoert om soner, kun fiskerisoner - og at vi alltid loep som tullinger, og guttunger - saa fort som mulig hver gang. Med det oppnaadde vi baade spenst, hurtighet og utholdenhet -KONDIS.
Hjelp, naa glemte jeg visst det viktigste - MOELLA og 4 x4 Mirakelkuren, det var ogsaa fremmedord for oss, og det siste ser jeg er typisk
finsk dopingmaske! Hva blir det neste store fremskritt? Gratis medlemskap i 1 skritt fram og 2 tilbake, ogsaa kalt Fr.P. ?

Jeg fatter ikke hvorfor saa mange av dagens unge mosjonister ikke gidder lytte til de erfarne men heller tyr til raad fra spekulanter som tar seg
godt betalt for aa si det samme som hundre andre allerede har sagt. Tren forsiktigt i sone 1 ellers risikerer du aa bli skadet for livet e.l. og husk
at restitusjon er det aller viktigste for aa naa ditt maal. Lykke til og GOD PAASKE til alle kondisjonerte!

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 17 apr 2019 07:40

Jeg sier ikke at man skal bare trene sone 1 for maraton. Da kunne man kjørt 40 km hver eneste dag, som du sier, gir ikke det gode resultater. Røflig tenker jeg noe som dette:
60 % i sone 1
30 % i sone 2
10 % i sone 3 og oppover

Sone 4 og 5 er bare for å bli raskere til beins, som jeg forklarte

Forresten: Det med soner er vanskelig når man ikke er vitenskapelig, og jeg tror at min definisjon av sone 1 er bredere enn manges. Jeg bruker ikke pulsklokke, men gjør som deg Veteran, bruker følelsen.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 17 apr 2019 08:12

Nå er det vel ingen som utelukkende trener med en intensitet. De beste utholdenhetsutøverne har alltid hatt mesteparten av treningen i de laveste sonene. Jeg tror man skal lete lenge for å finne en maratonløper i toppen som har mesteparten av treningen i sone 4 og 5.

Nå er det strengt tatt ikke nødvendig å krangle om dette. Det er forlengst dokumentert. For eksempel her:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Håvard

Legg innav Håvard » 17 apr 2019 09:12

Veteran skrev:Det er ALLTID KVALITETEN PAA TRENINGA som er avgjorende.

Veteran,

Kan du skissere hvordan en typisk treningsuke så ut for din del? Trente du ALLTID hardt på hver eneste trening?

Jeg har inntrykk av at du ofte konkluderer med at det som fungerte for deg nødvendigvis vil fungere for alle andre også. Dette tror jeg er feil.

Du sier at du har hatt veldig gode resultater og at Olympiatoppen har vært forbløffet over dine resultater? Kan det tenkes at du faktisk har hatt et utgangspunkt (les: genetikk og kroppslige forutsetninger) som er bedre enn andres og er et naturtalent?

Er det en ting jeg har lært gjennom 10 års trening så er det at vi alle er ulike og reagerer ulikt på trening. Personlig har jeg en viljestyrke som jeg føler få kan matche. Denne viljestyrken gjør at jeg fint kan presse meg til å trene mer enn hva som er bra for meg. Jeg hadde tidligere en styrketrener som satte meg på et ekstremt opplegg med 4-5 x 2 timers INTENSIVE treningsøkter per uke. Dette mente han var et minimum og når jeg stilte spørsmål ved dette fikk jeg til svar at kroppene våre tålte langt mer enn vi trodde og at det kun var det mentale som satte grenser.

Greit nok. Jeg gjorde som han sa, men følte meg konstant utmattet og følte ikke at jeg fikk de store resultatene. Det gikk også utover trivsel og overskudd i hverdagen. Etter ble jeg faktisk vant med denne treningsmengden og ble ikke like utmattet som i starten. MEN, resultatene uteble.

Etterhvert måtte jeg gå over på mitt mer vanlige opplegg og plutselig kom resultatene og livslysten tilbake.

Så dette er hva som fungerer for meg når det gjelder styrketrening. Jeg trenger tung stimulans, men ikke for tung og ikke for mye volum. Og hvile. Kombinert med søvn og god mat, så gir dette meg god fremgang.

Når det gjelder løping eksperimenterer jeg fortsatt, men jeg mistenker at som med styrketrening har jeg ikke godt av for mye hardtrening. Det er vel mulig at denne toleransen kan bygges opp over tid. Per dags dato er nesten alle mine økter i sone 4-5 og relativt harde, men det kommer av tidsmangel. Hadde jeg hatt mer tid skulle jeg definitivt lagt inn mer sone 2-3 trening. Kanskje også sone 1. :D

Les gjerne om Jarl Riiber her:

https://www.nrk.no/vitenskapen-bak-meda ... 1.14405981

Det finnes også en videoreportasje om ham på NRK NETT-TV.

Kort fortalt hadde han manglende resultater og massevis av skader før han til slutt reduserte treningsmengden og begynte å hvile mer. :)

Veteran

Legg innav Veteran » 17 apr 2019 11:39

Jeg har flere ganger fortalt at her paa forumet prater vi om MOSJONISTER -
men dere hele tiden refererer til forskning etc. etc. paa ELITELOEPERE.
Alle forstaar om de oensker aa forstaa at de beste ikke behoever/kan trene hardt hele tiden fordi de vanligvis satser paa noen faa loep i aaret.

Naa virker det jo faktisk som flere mosjonister ogsaa gjoer det, " jeg har planer om en halvmaraton til hoesten " e.l. Og i stedet for aa trene seg
opp til et greit nivaa ved aa presswe seg litt, delta i flest mulig konkurranser osv. saa tror de fleste at de kan jogge seg til superkondis i sone 1 eller 2 som maa vaere "lett bris" og
minimal motstand.

Da nytter det ikke for meg aa forklare hva dere mangler.Kunne tenkt meg aa fortalt hva en tidligere landslagsloeper i maraton sa til meg
etter hans foerste kveld med oss paa Maratonskolen. " Naa forstaar jeg hvordan det har vaert mulig for deg med din bakgrunn og skavanker aa bli
saa god i din alder " . etter at jeg hadde knust hans bestetid med 11 min. Men jeg bryr meg ikke om aa gi dere flere gode tips, fortsett aa les
alt dere kommer over av treningprogram etc. etc. i det uendelige, loep og kjoep flere dingser som faar dere til aa fly i motbakkene med et smil.
Send meg en hilsen her naar dere har loept Flatflessa -Marathon under 2.57som jeg brukte i Fjellmaraton i Valdres.
Jeg oensker dere faktisk av hele mitt enorme hjerte som maaler 22-23cm. iflg. roentgen og spesialist, lykke til og glem hva jeg har tipset dere
om den dagen dere forstaar at jeg har 100 % rett. Det er snart Paaske og " Det er en stor skam aa snu".

Håvard

Legg innav Håvard » 17 apr 2019 15:06

Veteran skrev:Naa virker det jo faktisk som flere mosjonister ogsaa gjoer det, " jeg har planer om en halvmaraton til hoesten " e.l. Og i stedet for aa trene seg
opp til et greit nivaa ved aa presswe seg litt, delta i flest mulig konkurranser osv. saa tror de fleste at de kan jogge seg til superkondis i sone 1 eller 2 som maa vaere "lett bris" og
minimal motstand.

Det tror i hvert fall ikke jeg! :lol:

Ikke bare tror jeg tung trening er viktig for å øke oksygenopptaket og kapasiteten, men jeg tror det er viktig å lære seg å tåle smerte og å holde ut. Akkurat det skjer ikke ved sone 1.

Men jeg vet jo at det er folk på forumet her som trener opp mot 10 timer per uke. Dette er langt mer enn hva jeg har tid til. Og for disse sier det seg vel selv at en god del av trening bør være av lavere intensitet. Særlig om dette er folk med 'vanlige liv'.

For mitt vedkommende har jeg lite tid til trening og derfor gir jeg omtrent alt hver gang jeg trener.

Veteran skrev:Men jeg bryr meg ikke om aa gi dere flere gode tips, fortsett aa les
alt dere kommer over av treningprogram etc. etc. i det uendelige, loep og kjoep flere dingser som faar dere til aa fly i motbakkene med et smil.
Send meg en hilsen her naar dere har loept Flatflessa -Marathon under 2.57som jeg brukte i Fjellmaraton i Valdres.
Jeg oensker dere faktisk av hele mitt enorme hjerte som maaler 22-23cm. iflg. roentgen og spesialist, lykke til og glem hva jeg har tipset dere
om den dagen dere forstaar at jeg har 100 % rett. Det er snart Paaske og " Det er en stor skam aa snu".

Hehe. Jeg håper du fortsetter å gi oss gode tips! Setter pris på innspillene dine og din bakgrunn.

Må ikke bli sur fordi folk stiller spørsmål og ønsker å forstå bedre. :D

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 17 apr 2019 16:44

Jeg setter også stor pris på dine innspill og din bakgrunn.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 12 mai 2019 22:16

gnagblemme skrev:Fra Dagens Næringsliv:

https://www.dn.no/loping/aktiv/loping/i ... 2-1-564026

Konklusjonen er sannsynligvis korrekt; jo flere km du løper i uka jo bedre blir du. Så kan man selvsagt samtidig si som Veteran at "kvaliteten er det viktigste", men dette er et problem som løser seg selv når du løper så mye. INGEN som løper 150km i uka løper med "dårlig kvalitet". Løper du 500 timer i året blir du god til å løpe, SÅ vanskelig er det tross alt ikke. :-)

Gå tilbake til «Trening»