Heidi Weng har søkt råd hos Marit Bjørgen

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
kollis

Heidi Weng har søkt råd hos Marit Bjørgen

Legg innav kollis » 04 jun 2019 21:20

Weng røper: Derfor er hun ikke til å kjenne igjen

https://www.dagbladet.no/sport/weng-rop ... n/71095039

ja vel ,her mener jeg at Weng har gjort den samme feilen jeg erfarte for mye sone 3-5 trening...
HVA tror dere Marit anbefalte?Har hun forskning på dette? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: FOR meg må hun trene enda saktere for å få opp laktat målingene.dvs grunnen til at jeg mener de bør gå fordi da får du ikke overbelastning på kroppen..Jeg øså skrev den gangen at Petter hadde samme syndromet... :mrgreen: .Dette får vi bare se mer og mer av fordi de siste genrasjonene har mistet grunntreningen i barndommen .De som er overvektige og begynner å trene sent i livet kan selvfølgelig trene som veteran...

Johnny Puma

Re: Heidi Weng har søkt råd hos Marit Bjørgen

Legg innav Johnny Puma » 06 jun 2019 08:07

kollis skrev:Weng røper: Derfor er hun ikke til å kjenne igjen

https://www.dagbladet.no/sport/weng-rop ... n/71095039

ja vel ,her mener jeg at Weng har gjort den samme feilen jeg erfarte for mye sone 3-5 trening...
HVA tror dere Marit anbefalte?Har hun forskning på dette? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: FOR meg må hun trene enda saktere for å få opp laktat målingene.dvs grunnen til at jeg mener de bør gå fordi da får du ikke overbelastning på kroppen..Jeg øså skrev den gangen at Petter hadde samme syndromet... :mrgreen: .Dette får vi bare se mer og mer av fordi de siste genrasjonene har mistet grunntreningen i barndommen .De som er overvektige og begynner å trene sent i livet kan selvfølgelig trene som veteran...

En klassisk overtrening dette ja, skjer som oftest fordi man ikke er god nok til å holde igjen når man er i ferd med å komme i form. Hvis du ikke er bevisst på dette vil mengdetreningen umerkelig gli fra sone 1/2 til sone 3. Du klasker gjerne også til med ei ekstra hardøkt eller to fordi du føler at dette tåler du.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 06 jun 2019 12:37

ja det må være skremmende å se at treninga app. og olympia toppen ikke oppdaget dette på 1år 8månder... :geek:

Arthur

Legg innav Arthur » 06 jun 2019 21:29

kollis skrev:ja det må være skremmende å se at treninga app. og olympia toppen ikke oppdaget dette på 1år 8månder... :geek:

Jeg tror tilbakemeldingene hun har gitt er for dårlige. Altså et dialogproblem. For løpeformen hennes er det ikke så mye i veien med da hun vant et motbakkeløp her nå med god margin.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 07 jun 2019 09:24

Arthur skrev:Jeg tror tilbakemeldingene hun har gitt er for dårlige. Altså et dialogproblem.

Det er nok et godt poeng, ja. Men dialog er ikke så enkelt heller. Jevnlige laktatmålinger er en mer vitenskapelig tilnærming for å forhindre slike hendelser, men apparatet har nok dessverre/heldigvis ikke 100% kontroll med hva alle utøverne foretar seg.

Ellers er det tøffe kår i elitegruppene på ski i Norge. Her må du balansere på grensa til overtrening gjennom hele sesongen. Vi har også hatt noen ekstreme utøvere i Bjørgen og Johaug som det er fristende å strekke seg etter og dermed pushe mer enn man tåler. Det er også slik at de første tegnene på overtrening (tidligere melkesyre, høyere puls) gjerne mistolkes til at man trener for lite og må trappe opp for ikke å henge igjen.

Hvis du skal trene en gruppe på 15-20 eliteutøvere med mål om at noen av dem skal bli best i verden, så må du nok regne med at 3-4 av dem vil bli overtrent hver sesong.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 07 jun 2019 19:37

er tilbakemeldingene hun har gitt er for dårlige.
ER også dette meget rart :o :shock: .
NÅR en tenker på hvor mange år de har vært med i sirkuset.
Eller har ikke andre trenere tilgang på hennes laktat måling.
Eller forstår de ikke hva høy laktat måling innebærer?
Eller at marit vet bedre enn trenings apperatet...
hva er sannsynligheten på at dette er årsaken ...da er det mye som må gå galt

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»