Oppladning til maraton.

Du er det du spiser
Veteran
Innlegg: 347
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Oppladning til maraton.

Legg innav Veteran » 30 aug 2019 10:55

" Visste du at boller og loff med syltetoey er perfekt oppladning i dagene foer duskalloepelangt ?
Her faar du kostholdsraadene sombooster loepeformen foer Ringeriksmaraton den17 august ".

" Spis 25 % mer enn til vanlig,spis mindre grove kornprodukter, fruket og groennsaker og merpasta, potet BOLLER OG BRUS !
Dropp gjerne groennsakene slikat du faarplass til mer. De fleste legger paa segnaar de gjoer s.k. karboloading men vil
gaa ned i loepet avkonkurransen " osv...

Det er Kina Haugen Dalen, PT og ernaeringsraadgiver som kommer med helt hinsides syke opplegget.
Hun vil bytte ut helsekost som frukt og groennsaker med "lavoktan" kliss som boller og brus o.l.

Jeg kontaktet Red. i Ringerikes Blad som er hovedsponsor for RM og de ville gjerne ta inn mitt "motinnlegg",
men desverre streiket min hotmail slikat jeg ikek rakk foer loepet. Naa finskriver jeg litt paa kladden ogvil
levere mittinnleggnaar jeg omnoen uker trolig maa en tur til gamlelandet.

Hvis dette funker her saa vil jeg svaert gjerne hoere hva dere med erf aring sier om damens opplegg.
Det virker paa meg som hun sjoel aldri har loept leneger enn 60 m. ogaldri pratet med en erfaren loeper.

Fint om jeg faar respons paa dette , uten at jeg behoever hjelp for aa formidle mine tanker om dette soeplet
som tydeligvis mener er bra.

Staa paa - 4`55 i + 29 med kun1 min.stopp for aa fylle drikke i gaar+ 1 kjeks underveis var alt jeg inntok og
jeg var langt ifra sliten etterpaa saa formen er stigende mot 80-aarsdagen om 2 uker. Ha det fint !

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 79
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Oppladning til maraton.

Legg innav Runnur » 30 aug 2019 21:34

Jeg er enig i at 25 % økt matinntak og mer sukker dagene i forveien vil booste maratonforberedelsene da man fyller opp glykogenlagrene, men jeg er uenig i at man bør erstatte sunt kosthold med boller og brus. Jeg tenker boller og brus kan være supplement (som 25 % ekstra) istedenfor erstatning.

Veteran
Innlegg: 347
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Oppladning til maraton.

Legg innav Veteran » 04 sep 2019 02:08

Hei Runnur, o.a.a.
Litt pussig at du som har fortalt at du aldri har konkurrert er den eneste som har reagert, men alle som har loept
maraton glimrer med sitt fravaer. Du fortjener virkelig et svar..
Hvis du hadde laddet opp slik til maraton, saa ville du ALDRI gjort det om igjen. All erfaring sier at henens opplegg er galskap.
Av erfaring vet vi at det er best heller aa spise litt mindre den siste uka foer et langt loep, saa snu paa hennes raad og spis 25 %
mindre er aldeles utmerket vet vi som har naeringsvett.
Folkehelseinstituttet sier at min. 75 % av befolkningen er overvektig. Saa det aa " fraatse med god samvittighet" som hun sier er ren galskap
og forteller at damen har null erfaring og hun har neppe pratet med en maratoner.
I tllegg sier hun at det en gaar opp i vekt vil forsvinne under loepet. Dvs. hun har heller ikke peiling paa hvor lang tid/mye trening som maa
til for aa forbrene 1 kg. "mageflesk"... En middels god mosjonsmaratoner som loeper maran paa 3 - 4 timer klarer med full innsats aa forbrenne
max. 500 kcal./time. 1 kg. mage-eller sideflesk, velg sjoel der du har mest aa ta av, haha.. Det betyr for aa fjerne 1 kg/ca. 7000 kcal. maa|en loepe/trene hardt i min. 14 timer. Hun sier at det gaar greit i loepet av 3 - 4 timers loep i middels tempo. Aa kalle seg ernaeringsraadgiver og
PT og kunen gulpe opp slik total mangel paa kunnskap overgaar det meste.
I flg.. hennes oppskrift skal en staa paa startsreken med naermest "fullstappet mage", inkl. ogsaa flere liteske slik at det skvulper naar en
loeper. Det ville vaert moro aa sett henne i loeypa med etter den oppladningen.
Karboloading som det visst heter paa godt norsk, er kun for de magre lettvekterne som ikke har flesk aa taere paa under loepet, ikke for oss|mosjonister som hun henvender seg til. Mine elitekamerater gjorde aldri noe stort ut av menyen foran loep, men var litt mer forsiktige
, unngikk kjoett o.a. tung mat. Vi spiste ofte sammen kvelden foer loep spesielt i utlandet og det ble smaa porsjoner og lite drikke, ikke
boettevis som damen foreslaar. Kvalitet i stedet for hennes kvantitet, og resultatene da talte for seg sjoel.
Det er jo droemen for enhver aa staa paa startstreken og foele seg lett og pigg, uten unoedvendig ballast. Jeg vet sjoel hva antall kilo betyr
og vet ogsaa hvordan en enkelt kan kvitte seg med de overfloedige.
Damen sier ogsaa at en maa spise et godt maaltid 2 tim. foer trening og et mellommaal 30 min. foer. Hvis noen foelger det opplegget forstaar
jeg at mange sier at " jeg kjoerte saa hardt at jeg nesten spydde". Det hadde jeg ogsaa klart med en slik oppladning, men det ville vaert pga
full mage og ikke hard trening..... Jaja, " arti laell " men tragikomisk at en som kaller seg PT og ernaeringsraadgiver kan komme med slik vranglaere.
Det blir moro aa se hennes kommentar naar jeg omsider faar mitt innlegg i RB, men det blir ikke foer jeg kommer en tur om en stund.
Til dere som skal loepe Oslo-maran eller andre loep i hoest, proev et klokere opplegg. Lykke til.

gnagblemme
Innlegg: 28
Registrert: 12 apr 2018 14:01

Re: Oppladning til maraton.

Legg innav gnagblemme » 04 sep 2019 07:54

Det er veldig begrenset hvor mye sukker vi kan ta opp, og det er begrenset hvor mye vi kan lagre i musklene. For de aller, aller fleste vil det være tilstrekkelig for å få fulle lagre å spise normal mat 2-3 dager mens man unngår hard, langvarig trening. Karboloading er en praksis som er lånt fra bodybuildere, man skal sprengfylle glykogenlagrene og dra masse vann inn i musklene for at de skal fremstå som store. Man øker altså vekten, noe som senker farten.
Min erfaring er, i likhet med "Veteran", at man føler seg sprekere med litt lite i magen. Den dårligste maratonerfaringen jeg har hatt var etter at jeg prøvde pastamiddag kvelden før og rikelig med frokost. Det er en oppskrift på magesjau og stinn kropp. Jeg har alltid mine beste løpeopplevelser når jeg har relativ tom mage.
Råd i avisen til mosjonister i maratonløp antar jeg henvender seg til sånne som meg, de litt dvaske bak i feltet som kommer i mål lenge etter at medaljeseremoniene er ferdig. Sånne som oss har langt større nytte av flere langturer som forbedrer fettforbrenningen, samt alkokutt som også gjør fettet mer tilgjengelig som brensel. Altså innsatsen i månedene før løpet.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran
Innlegg: 347
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Oppladning til maraton.

Legg innav Veteran » 06 sep 2019 06:13

gnagblemme skrev:Det er veldig begrenset hvor mye sukker vi kan ta opp, og det er begrenset hvor mye vi kan lagre i musklene. For de aller, aller fleste vil det være tilstrekkelig for å få fulle lagre å spise normal mat 2-3 dager mens man unngår hard, langvarig trening. Karboloading er en praksis som er lånt fra bodybuildere, man skal sprengfylle glykogenlagrene og dra masse vann inn i musklene for at de skal fremstå som store. Man øker altså vekten, noe som senker farten.
Min erfaring er, i likhet med "Veteran", at man føler seg sprekere med litt lite i magen. Den dårligste maratonerfaringen jeg har hatt var etter at jeg prøvde pastamiddag kvelden før og rikelig med frokost. Det er en oppskrift på magesjau og stinn kropp. Jeg har alltid mine beste løpeopplevelser når jeg har relativ tom mage.
Råd i avisen til mosjonister i maratonløp antar jeg henvender seg til sånne som meg, de litt dvaske bak i feltet som kommer i mål lenge etter at medaljeseremoniene er ferdig. Sånne som oss har langt større nytte av flere langturer som forbedrer fettforbrenningen, samt alkokutt som også gjør fettet mer tilgjengelig som brensel. Altså innsatsen i månedene før løpet.


hei "gnagblemme".... veldg fornuftig innlegg, haaper at mange leser det og tenker litt framover.
Det hendte at jeg tok en bit pizza kvelden foer maran fordi kone og datter likte det, ellers ikke noe spesielt bortsett fra aa koeye tidlig,
soevn foer midnatt er rene dopet men tillatt. Desverre altor lite brukt av nordmann, haha, jeg har alltid vaert s.k. A-menneske og kan ikke
tenke meg aa forandre paa det. Har aldri hvilt middag e.l. og da er det godt aa legge seg tidlig og vaere morrapigg.
Dessuten mevner du Alkokutt som for meg har vaert helt naturlig, hver dag hele aaret og jeg vet at jeg har faat mye "gratis" med det.
Og ditt raad om flere langturer er er selvsagt essensielt, og da helt uten kaloriinntak underveis, for kaloriunderskudd maa til for aa kunne
forbrenne litt fett. Jeg har litt moro da faa gangene jeg treffer igjen gmle loepekamerater o.a. som har trent mest i sofaen de siste aarene,
og de innroemmer at de har vaert for slappe, mens endel fortsatt holder formen veldig godt. Jeg har null problemer med aa holde mine 74 kg.
som jeg hadde paa 80-tallet, og det kun ved hjelp av litt trening og samme kosthold. Jeg har ikke faatt noe gratis fordi det har vaert en god
del fedme i fam. og jeg har nok samme anlegg men har brukt det lille vettet jeg fikk utdelt men aldri behoevd slanke meg - men - raadet fra
Kaggestad om aa ta av 7-8 kg. fulgte jeg, og 10 kg. forsvant med litt mer trening og siden har livet vaert lettere...
Saa naar denne damen raadet alle til aa "fraatse", ja hun skrev saa, da reagerte jeg med vantro naar hun kalte seg ernaeringsraadgiver !


Gå tilbake til «Kosthold»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester