han vet at nøyaktige svar på sikt kan gjøre ham til en bedre idrettsutøver.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
kollis
Innlegg: 704
Registrert: 20 jan 2010 19:38

han vet at nøyaktige svar på sikt kan gjøre ham til en bedre idrettsutøver.

Legg innav kollis » 25 jul 2020 09:13

https://www.nrk.no/viten/xl/vitenskapen ... 1.15008162

Mye av jobben gjøres hjemme i Bergen. Men en triatlet i verdensklasse kan ikke tilbringe hele vinteren i svømmehallen i AdO-arena, på tredemøller og sykkelruller i stua. Han må reise til varmen, til høyden, til steder der omgivelsene ikke begrenser treningseffekten.
utdrag fra syretesten
dette har jeg argumentert med mange ganger ,,,,vi bor i et land som begrenser treningseffekten. Enten må du kompansere for dette eller reise dit.

Noe av laktaten går over i blodet og kan, sammen med oksygen, etter hvert danne flere ATP-molekyler, altså ny energi til musklene.

Problemet, hvis du vil fortsette i 400 meter-tempoet ditt i noe særlig mer enn 400 meter, er blant annet at pH-verdien i musklene blir lavere. Musklene vil ikke trekke seg sammen, og du blir det vi på godt norsk kaller stiv.
DETTE ER DET VIKTIGSTE å passe på (mener jeg) da du må måle ph før trening slik at du ikke trener med sur kropp.Fordi da mister kroppen evnen til å tilpasse seg treninga....dvs den er bortkastet

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 704
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: han vet at nøyaktige svar på sikt kan gjøre ham til en bedre idrettsutøver.

Legg innav kollis » 01 aug 2020 08:38

----med å kompansere for varmen og høyde fordelene må en trene mye mer sone 1 for å gi kroppen samme kropsvarme som en får i varmere strøk...
-- kompansere for høyde forskjellen kan en bruke de dagene man kjører sirkulasjons trening sone 1 med å spise mye mindre\eller faste for å regulere hjernes situasjon.Tilsvarende når en går fra sitt nivå over havet til 3000meter over havet.3000M OVER HAVET mener jeg er grensa for å gi effekt i trenings øye med...UNNTAKET er når har trent så lenge at kroppen er sur ,da blir den enda surere om du trar opp på 3000m...og sirkulasjonen er lav.Dvs lav sirkulasjon bruker lengre tid på tilpasse seg ALT som er nytt...høyde,sko,tempraturforskjeller fra dag til dag...og hva du trener på som er nytt


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester