Pulssoner

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 118
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Pulssoner

Legg innav Runnur » 20 nov 2020 18:52

Bruker dere puls aktivt i treningen og hva slags puls pleier dere vanligvis ligge på under easy days?

Håvard
Innlegg: 150
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Pulssoner

Legg innav Håvard » 22 nov 2020 12:33

Vet ikke om jeg er kvalifisert til å svare, men jeg bruker det litt på slump.

Er det noen universell enighet om hva de ulike pulssonene er?

I følge min Polar-klokke har dager jeg føler jeg har kjørt rolig blitt estimert som tunge økter. Tror det er fordi puls-sonene må være feil. Kanskje på grunn av feil maks-puls.

Siden jeg ikke har de store treningsmengdene om dagen blir det få svært rolige turer. På tyngre økter forsøker jeg å ligge på 170 + og gjerne på 180 + på siste innspurt og i alle tilfelle ikke dukke under 165. Estimerer min makspuls rundt 193.

På rolige økter prøver jeg å holde meg rundt 140-150 og ikke under 130. Skal jeg gjøre det noe roligere enn det føler jeg ikke det er vits å løpe. Da blir det mer snakk om å gå en rask tur eller gå i fjellet, osv.

På intervaller bruker jeg dog puls mer aktivt nå om dagen. Blir ikke så ofte jeg kjører intervaller, men i så fall blir det 4x4. Da forsøker jeg bare å komme opp i puls så raskt jeg greier og holde meg over 170 + så lenge de 4 minuttene varer.

Når jeg løpte på mølle brukte jeg puls mindre aktivt her og løp egentlig heller på et gitt tempo under hele økten. Dvs. jeg styrte økten på fart i motsetning til puls. Utendørs finner jeg det svært vanskelig å holde en høy og statisk fart i fire minutter. Dette medførte for min del at jeg gjerne presset meg mer på mølle enn utendørs.

En amatørs og hobbymosjonists bekjennelser :)

Tomas
Innlegg: 15
Registrert: 09 des 2019 12:11

Re: Pulssoner

Legg innav Tomas » 23 nov 2020 09:30

Jeg bruker ikke puls aktiv når jeg løper rolig. Da går det kun på følelse, men jeg kan jo se etterpå hva den har ligget på under økta.

På rolige økter ligger jeg som oftest med et snitt på 73% av pulsreserven (80% av maxpuls). Hvis beina er gode kan jeg løpe litt raskere enn dette også, og en sjelden gang under.

I følge det meste av det man finner skrevet på nett er dette visstnok ikke rolig nok, men for meg har dette aldri vært noe problem. Tror egentlig det viktigste er at hver enkelt finner et roligtempo og treningssoner som passer den enkelte individuelt :) For min egen del er jeg veldig smalsporet i pulsområdet. Dvs at jeg har f.eks store problemer med å få pulsen opp i sone 4 og 5. Dette klarer jeg stort sett bare under løp. På intervaller har syra tatt meg før jeg klarer å komme opp i sone 4, så her har jeg bare blitt nødt til å la være å se på pulsen og kun trene på følelse.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 118
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Pulssoner

Legg innav Runnur » 23 nov 2020 20:23

Da har du ganske lav hvilepuls, stemmer ikke det? Hva anser du som mest relevant for deg av % av pulsreserven og % av makspuls?

Tomas
Innlegg: 15
Registrert: 09 des 2019 12:11

Re: Pulssoner

Legg innav Tomas » 25 nov 2020 08:47

Jo, jeg har ganske lav hvilepuls, sånn ca. på 40.
Jeg tror nok nesten det lureste er å sette sine egne pulssoner ut i fra hvilken puls man har på de ulike øktene. Hvis jeg sammenligner mine tall for % av pulsreserve og % av makspuls gir pulsreserven mest fornuft i forhold til sone 1 og 2, mens % av makspuls gir mest fornuft for sone 3, 4 og 5.

Jeg vet ikke om dette svaret egentlig gjorde deg noe klokere, men jeg bruker altså ikke pulsen aktivt mens jeg løper, så for min egen del har ikke sonene noen betydning. Løper jeg rolig løper jeg det som der og da føles som rolig og løper jeg intervaller er målet å ha kortest mulig total dragtid på alle dragene når man regner totaltid for alle sammen. Det oppnår jeg som regel ved å løpe jevne drag, eller lett progressivt.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 709
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Pulssoner

Legg innav kollis » 25 nov 2020 09:27

puls kan forteller og skjule kvaliteten på blodårer,hjerte ...DA kan det være lurt å sjekke over og undertrykket sitt først (enkelte klokker ,legen din finner ut dette)HAR en eller har lange perioder med mye sukker i blodårene,skader dette blodårene så da vil jeg si det er lurt å se på o og under trykk ,eks 116 \71 har jeg .DA mener æ at dere får et bedre respons på puls trening,selv om jeg hadde sjekket o2 i blodårene i tilegg ....SNAKKET med en av norges beste på veteran 59 nivå i fjord han løp mest rolig opp i mot terskel og brukte puls for å ligge i riktig sone...overraskende lite intervall...
ER blodårene dårlig kvalitet har jeg alltid her på forumet sagt at sone 1 og 2 har den egenskapen å bygge opp kvaliteten på dem.DETTE er en av grunnene til at jeg prøver å formidle at det å gønne på\max trening ikke er lurt for dagens ungdommer da kvaliteten på blodårene er så dårlig på enkelte at hard trening skader mer enn fordelene...dvs blodpropp etc...muskel skader da næringen ikke kommer frem..osv.. konklusjon pass på dette 1 så kan en presse seg så hardt som bare det...ellers så stopper kroppen mellom 80km i uka 110...skal en bli best er vist 200km i uka som enkelte 42åringer trener nå...dvs bare 3plass på 10km men best i 5,1\2 maraton og maraton...SÅ 10KM ER TØFF


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester