VO2 max og kondisjonsalder - noen som kan hjelpe?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
SupaDupa

VO2 max og kondisjonsalder - noen som kan hjelpe?

Legg innav SupaDupa » 08 okt 2021 19:59

Jeg her i oppstart av trening (jogging) etter mange års pause... Har kjøpt pulsklokke og får følgende beskjed fra klokka - synes det virket litt motstridende - noen som kan hjelpe meg å tolke dette?

"VO2 Max er i de nederste 50% for ditt kjønn og din aldersgruppe. Kondisjonsalderen din tilsvarer en veltrent 20-åring".

Veteran

Re: VO2 max og kondisjonsalder - noen som kan hjelpe?

Legg innav Veteran » 10 okt 2021 03:55

SupaDupa skrev:Jeg her i oppstart av trening (jogging) etter mange års pause... Har kjøpt pulsklokke og får følgende beskjed fra klokka - synes det virket litt motstridende - noen som kan hjelpe meg å tolke dette?

"VO2 Max er i de nederste 50% for ditt kjønn og din aldersgruppe. Kondisjonsalderen din tilsvarer en veltrent 20-åring".

Hei! uansett alder, kjoenn , hoeyde , vekt etc. KAST pulsklokka og lytt til din egen kropp.
ALTFOR mange mosjonister har kastet bort store summer paa slike ubrukelige dingser, de kan
ikke fortelle deg noe om din kropp, kondisjon e.l.
Vil du bli en god mosjonsloeper, gjoer som oss gamle tullinger, ( for 200 aar siden iflg. ekspertene her )
Resepten faar du gratis ved aa sende meg noen ord/data om deg selv og hvor mange treningsoekter du har
tid til/uke. Resultatet garanterer jeg saafremt du foelger min oppskrift. Lykke til!
Hilsen veteran Fredrik mailadr: fred-ro-panda@hotmail.com

Apostrophe

Legg innav Apostrophe » 12 okt 2021 07:43

Personen over har helt sikkert noen gode poeng vedr. pulsklokke, men svarer overhodet ikke på TS sitt spørsmål. Vil til og med påstå at sånne svar er med på å drepe lysten til å stille spørsmål på slike forum. Opplever også dette forumet som ganske dødt.

Jeg er ikke sikker på hvordan klokka beregner Vo2 max og kondisjonsalder, men det høres ut som du har en Garmin klokke? I så fall ville jeg meldt meg inn i en av de mange Garmin-gruppene på Facebook. Der kan du få fornuftige svar på det du lurer på.

SupaDupa

Legg innav SupaDupa » 14 okt 2021 19:35

Apostrophe skrev:Personen over har helt sikkert noen gode poeng vedr. pulsklokke, men svarer overhodet ikke på TS sitt spørsmål. Vil til og med påstå at sånne svar er med på å drepe lysten til å stille spørsmål på slike forum. Opplever også dette forumet som ganske dødt.

Jeg er ikke sikker på hvordan klokka beregner Vo2 max og kondisjonsalder, men det høres ut som du har en Garmin klokke? I så fall ville jeg meldt meg inn i en av de mange Garmin-gruppene på Facebook. Der kan du få fornuftige svar på det du lurer på.

Tusen takk for godt tips! Jeg har ei Garmin-klokke ja, skal finne de facebookgruppene :)

SupaDupa

Legg innav SupaDupa » 14 okt 2021 19:38

Veteran skrev:
SupaDupa skrev:Jeg her i oppstart av trening (jogging) etter mange års pause... Har kjøpt pulsklokke og får følgende beskjed fra klokka - synes det virket litt motstridende - noen som kan hjelpe meg å tolke dette?

Hei! uansett alder, kjoenn , hoeyde , vekt etc. KAST pulsklokka og lytt til din egen kropp.
ALTFOR mange mosjonister har kastet bort store summer paa slike ubrukelige dingser, de kan
ikke fortelle deg noe om din kropp, kondisjon e.l.
Vil du bli en god mosjonsloeper, gjoer som oss gamle tullinger, ( for 200 aar siden iflg. ekspertene her )
Resepten faar du gratis ved aa sende meg noen ord/data om deg selv og hvor mange treningsoekter du har
tid til/uke. Resultatet garanterer jeg saafremt du foelger min oppskrift. Lykke til!
Hilsen veteran Fredrik mailadr: fred-ro-panda@hotmail.com

Skjønner hva du mener - og jeg er ikke i den kategorien du kritiserer :) Jeg lytter til kroppen, men synes det er morsomt å kunne følge med på klokka og forstå hva den sier. Når jeg ikke lytter til kroppen, men heller til klokka, så er det hvis jeg må løpe saktere, jeg har alltid hatt en tendens til å starte for hardt, og da er det veldig greit å kunne se på klokka at pulsen faktisk er ganske høy så det er bedre å tvinge seg ned i rolig tempo for å kunne trappe opp treninga på en fornuftig måte.

Veteran

Legg innav Veteran » 15 okt 2021 05:52

Hei! hvis du vil bli en bedre loeper, skal du kun lytte til egem kropp - aldri til en mekanisk/teknisk dings -
det tilsier all erfaring fra oss mange som alltid lot egen kropp bestemme, og aldri brukte pulsklokke e.l.
Du er tydeligvis redd for aa loepe for fort ? - og lar elektronikken bestemme. !
Beklager - men galskap er riktig ord for det. Da kommer du ikke langt.
Deter aldri mulig aa leope for forthverken paa trening eller i konkurranse - maalet er jo alltid aa bli raskere -
og det er IKKE MULIG hvis du ikke trener hardt.
“ Terskel" prater alle om naa, heldigvis hoerte vi aldri det ordet. Forstaar at med et menes gj.sn.tiden en kan
holde i 60 min. Hvordan kan noen vite "terskelfarten" hvis en aldri kjoerer for fullt saa lenge men bare kjoerer korte
intervaller, eller subber i flere km?
Titter du litt tilbake her paa forumet vil de se hvor mange som har fortalt meg at jeg har trent feil osv. - samtidig
som en etter en maa melde pass og innser at ingen moelle, pulsklokke e.l. har gjort dem til bedre loepere - de
sliter forgjeves med mine tider for 200 aar tilbake, og jeg var 37 aar da jeg foerste gang deltok i et loep..
Det lukter fortsatt ikke mugg eller raattent av oss gamlegutta slik mange tror. Lurt aa lytte til de med erfaring.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»