Hvordan er verdien av til/fra jobben trening?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
dugoys

Hvordan er verdien av til/fra jobben trening?

Legg innav dugoys » 20 aug 2015 16:57

Hei,
Jeg er en godt voksen (51 år) aktiv mosjonist som løper halvmaraton, og som kunne tenke meg å prøve helmaraton i allefall en gang før jeg blir for gammel. Utover dette er det helsa og forsinkelse av kroppsforfallet som er det viktigste.

Jeg pendler til Oslo hver dag, og det innebærer 20-25 min på sykkel, en time på tog, og deretter 15-20 min gange med noe stigning om morgenen, og tilsvarende nedoverbakke hjem igjen. Syklingen gjennomføres med 100-125 i puls i begge retninger.

Tilsammen blir dette 1 time og 20 min mosjon hver ukedag hele året, men da med forholdsvis lav intensitet. Hvis jeg ikke betrakter gåturen om ettermiddagen som trening blir det likevel en time om dagen.

Jeg skulle gjerne likt å vite hva denne til og fra jobb treningen kan "veksles" inn i eller tilsvarer som vanlig ettermiddagstrening.

Hva duger denne treningen som, og hva må jeg trene i tillegg for å kunne være i halvmaratonform til enhver tid

Løper forøvrig 4x4 intervaller to ganger pr uke i perioder og stort sett en 10km pluss tur eller gjerne en lengre fjelltur hver helg.

På forhånd takk
Øystein

.

s_egeland

Re: Hvordan er verdien av til/fra jobben trening?

Legg innav s_egeland » 21 aug 2015 07:14

Tror nok ikke mosjonen her har så mye å si for en maraton. Denne mosjonen kan hjelpe på restitusjon etter hardøkter og gi deg litt mengde i banken (rundt 10 km i uken vil jeg tro) men ikke stort mer enn det, men 100 ganger bedre enn å sitte i bil selvsagt! ;) 4x4-intervall er heller ikke en økt som passer spesielt godt for langdistanseløpere. Ved fjelltur snakker vi da gange eller løping?

For å komme i maratonform må du øke antall km i uken (Gjerne opp til 50-60). Du kan også erstatte de to 4x4-øktene med lengre intervall- og tempoøkter. Intervaller som 5x3km (trenger ikke begynne med 5 drag, bygg deg gradvis opp) og hurtige langturer på 15-25 km vil hjelpe veldig på. Om du også har en ukentlig rolig langtur på 25+ km er du godt skodd! Halvmaratonkonkurranser er veldig bra mtp maraton, fortsett med dette. Lange intervaller og økning av km/uke vil også gjøre underverker for tiden din på halvmaraton!

Husk å endre gradvis hvis du skal øke antall km i uken. For brå omstilling kan gi utslag i skader og vonde bein.
Sist redigert av s_egeland den 21 aug 2015 10:50, redigert 1 gang totalt.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 21 aug 2015 09:09

s_egeland skrev:Tror nok ikke mosjonen her har så mye å si for en maraton.

Stort sett enig i siste innlegg. Det er en grei tommelfingerregel at du må hver uke bør løpe minst tilsvarende distanse du skal konkurrere i. Du bør altså ha ligget på +40km løping i uka i en tid før du gjennomfører en maraton.

Personlig tror jeg du også kan få godt utbytte av 4x4 før en maraton, spesielt dersom du har en del å gå på kondisjonsmessig / O2-opptak. Men etter hvert bør nok intervallene være litt lengre, kombinert med tempotrening.

Forøvrig er all bevegelse av det gode for helse og fysisk form.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 21 aug 2015 11:03

Johnny Puma skrev: Personlig tror jeg du også kan få godt utbytte av 4x4 før en maraton...

Hvis han skal ha 1-2 hardøkter ila. uken, vil du altså anbefale at 1 av disse er 4x4?
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 21 aug 2015 12:07

Hei Øystein

Syklingen din er veldig fin som grunnlag for kondisjon. Om du kjører en eller to intervalløkter tror jeg ikke har så mye å si hvis du ikke satser på å løpe maraton på en viss tid. Fjellturene dine er veldig fine til trening av ankler og bein - spesielt om du går med sekk som veier litt.

Jeg trener stort sett en intervalløkt, en tempoøkt og en langtur per uke og fyller på 1-2 løpeturer med enten rolig eller fartslek (det som dagsformen sier). Normalt når jeg ikke trener til maraton blir dette ca 40-50km. Denne kombinasjonen gir god variasjon i treningen. Puma'en og egeland har gode poenger. Siden du er glad i fjell og skog kan det være greit å løpe en tur i terreng. Du sier ikke hvor mye og ofte du har tid til å trene men 3 løpeøkter per uke bør du ha.

Selv trener jeg til Berlin Maraton nå og bruker et program på http://jogg.se (du må lage en profil for å se treningsprogrammet men det er gratis). Her er det stor variasjon i øktene og både det egeland og puma sier er med i programmene. Noen programmer er harde psykisk og da tar jeg det litt roligere. Øktene mine starter ofte kl 20 eller 21 og da er kroppen ikke alltid helt med til å kjøre tempo eller intervall. Barn kan også ta nattesøvnen fra deg og da er man ikke alltid klar for å "gønne på" når programmet sier det.

Det er mange gode treningsprogrammer der ute og alle løpesko leverandørene har fine sider (Adidas, Nike, Asics osv). Man får masse idèer av å se på forskjellige programmer og det gjør godt hvis motivasjonen skulle svikte. Selv hadde jeg en fin intervalløkt i går kveld (1x5min, 15x1min og 1x5min). Fint å få impulser fra andre.

-R

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 22 aug 2015 10:19

Slenger meg inn i debatten her.

Kombinasjonen til ipconfig høres fin ut; 1 intervalløkt (f.eks. 4x4, 10x1, 10x2, e.l.), 1 tempoøkt (8-12km hurtig) og 1 langtur (f.eks. begynn på 20km, øk gradvis til 30) per uke. Rolige turer kan du ta i tillegg, men der hjelper den aktiviteten du allerede har allerede. Jeg ville ikke fokusert BARE på 4x4, da dette gir et overdrevent fokus på O2max-trening, som jeg skulle mene er mer relevant for kortere distanser enn maraton. På maraton er utholdenheten det viktigste, ikke maks slagvolum.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 aug 2015 15:24

Jeg synes at 1t 20 min sone 1 er bra for mennesker med kraftig bygd kropp og er ofte stiv og kald kroppsvarme...
Vi trenger mer sirkulasjons trening enn de som får dette gratis gjennom lav vekt og en enklere kropp å holde varm..
Ser du på helse gevinsten er sone 1 og intervall det som gir best helse gevinst ,,,siden de med høy faktor av oksygen i kroppen unngår det meste når man passer på langtidsblodsukkeret i tillegg...
At du har flere økter pr dag er aldri negativt og det er da lettere å få frem gang...

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 26 aug 2015 07:39

s_egeland skrev:
Johnny Puma skrev: Personlig tror jeg du også kan få godt utbytte av 4x4 før en maraton...

Hvis han skal ha 1-2 hardøkter ila. uken, vil du altså anbefale at 1 av disse er 4x4?

Ja, gjerne det. Personlig løper jeg 4x4 en gang i uka i bratt motbakke. (Ca. 70 høydemeter)

Men her må det kanskje legges til at jeg snakker ut ifra et perspektiv der jeg ikke periodiserer, eller er spesielt opptatt av tider. Å kjøre denne økta inn mot en maraton er neppe ideelt dersom man vil slå persen. Da bør man opp i tempo. (10x400 flatt, f.eks.)

dugoys

Legg innav dugoys » 26 aug 2015 15:49

Tusen takk for alle innspill. :)

Øystein

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 27 aug 2015 09:36

Mange gode råd her, jeg vil bare legge til at 4x4 er en veldig lett og grei "basisøkt", bare husk å ikke gi maks på intervallene. I forbindelse med maraton-trening er det vanlig å gradvis øke antall repitisjoner - gjerne opp til 10x1000m (med ett-to minutters pause), eller kjøre 3x3000m.

Et bra prinsipp for både intervaller og vedvarende tempo-økter, er å øke tempo utover i økten.
Hvis du starter med intervaller i et litt langsommere tempo enn 10km tempo og øker gradvis er det både skadeforebyggende og gunstig for løpsøkonomien (du er også sikker på at du får løpt både litt under og over terskel tempo).

Jeg tror syklingen til jobben i rolig tempo er meget bra grunntrening, som både er skadeforebyggende og hjelper på restitusjon, mens de mer intensive løpeøktene gir deg bedre O2 opptak og løpsøkonomi.

Lykke til,
Torkel

Gå tilbake til «Trening»