Vektnedgang

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Vektnedgang

Legg innav s_egeland » 01 mar 2016 09:41

*1kg fett = 9000 kcal
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Løpegutten
Innlegg: 38
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Vektnedgang

Legg innav Løpegutten » 01 mar 2016 13:15

Takk for korreksjonen :) Godt over 400 kcal per dag altså, da skjønner jeg at det i hvert fall begynner å bli på grensen til hva som er ønskelig

10 kg fett= 90 000 kcal, med 400 i kaloriunderskudd hver dag går det ca. 225 dager å bli kvitt det, eller i overkant av syv måneder. Eller... 324 000 minutter...Eller... 1 944 000 sekunder :lol: Bare å sette på nedtellingen på mobilen!

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 17
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Vektnedgang

Legg innav Runnur » 02 jun 2018 17:57

Dette spørsmålet handler litt om det motstridende ønsket om å tilføre energidrikke fordi jeg ikke vil kollapse på en langtur, samtidig som jeg ønsker mest mulig fettforbrenning for å gå ned i vekt: Hvis jeg løper f. eks 20 km og fyller på med 1 liter vann, så er der ingen kalorier i vann. Dersom jeg tilfører energidrikke som utgjør f. eks 250 kcal på 1 liter, så vil turen likevel være kanonbra mtp. negativ energibalanse. Men de 250 kcal er kanskje f. eks 150 g karbohydrater. Disse karbohydratene vil brukes til fyring. Dette må da gå utover fettforbrenningen, siden den ikke starter før karbohydratene er brukt opp? I min erfaring så er fettforbrenningen på langturer bare med vann som tørstedrikke relativt sett mer effektiv enn det negative energiunderskuddet på f. eks -1750 kcal. Hvor langt rekker 150 g karbohydrat på 20 km? Vil jeg bruke opp disse 150 g karbohydrater i god tid før 20 km-merket, og dermed ha god fettforbrenning? (Et annet faktum er at 150 g karbohydrater gjør at jeg kan holde ut 10 km lengre, og dermed enda bedre fettforbrenning.)

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 577
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Vektnedgang

Legg innav kollis » 03 jun 2018 21:08

Har du bare en liten overvekt ,og ikke spiser ofte...fungerer måten du tenker på her sjeldent.
Da fungerer antall timer du er i bevegelse mao sone 1 og 2 , inn på forbrenninga..Da har energidrikken liten innvirkning på forbrenninga under løpet.
HVOR lenge drikken varer er en individuell reaksjon ,fordi mange faktorer kan forhindre resultat.Også kalt dagsform.
HAR DU mye fett på kroppen og overspiser er sone 4 ,5 og 6 som gjelder +spis mindre enn før...for å få fart på forbrenninga må du gjøre det du gjør minst av.. mao en feit person er ofte i sone 1 og 2 og 3 enn 4,5 og 6 .EN MED opptil 40kg overvekt trenger mye mer rolig sone trening for å oppnå det samme...MAO AKURRAT SAMME TYPE TRENING DU TRENGER FOR Å LØPE SÅ RASKT DU KAN I LØP.... :mrgreen: :geek: :ugeek:

Areom
Innlegg: 22
Registrert: 29 nov 2015 19:22

Re: Vektnedgang

Legg innav Areom » 05 jun 2018 08:09

Sixpacken lages på kjøkkenet, ikke ute med joggeskoa. Man er overvektig fordi man spiser mer karbohydrater enn man tåler. Karbohydrater øker insulinet i blodet som er et fettlagringshormon. Det eneste makronæringsstoffet som ikke øker insulinet er fett! Det holder deg mett over lengre tid slik at du spiser mindre og går ned i vekt. Jeg var syk i 2 mnd en gang og var fysisk inaktiv, og da gikk jeg faktisk ned i vekt etter å ha trent 5-8 timer i uka vanligvis. Det fordi at kroppen automatisk justerer sultfølelsen når man ikke spiser dritt. Med alt sukkeret og karbohydratene man får i seg slutter denne "termostaten" å fungere. Å telle kalorier er det ingen vits i. Kroppen registrerer ikke antall kalorier på noen som helst måte, og den behandler fett, protein og karbohydrater på helt forskjellige måter som demonstrert over. Se Dietdoctor.com for mer info. Jeg lover deg, det vil endre ditt liv.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 17
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Vektnedgang

Legg innav Runnur » 05 jun 2018 16:45

Areom skrev:Sixpacken lages på kjøkkenet, ikke ute med joggeskoa. Man er overvektig fordi man spiser mer karbohydrater enn man tåler. (...)Å telle kalorier er det ingen vits i. Kroppen registrerer ikke antall kalorier på noen som helst måte, og den behandler fett, protein og karbohydrater på helt forskjellige måter som demonstrert over. Se Dietdoctor.com for mer info. Jeg lover deg, det vil endre ditt liv.
Hvordan mener du man bør fordele karbo, fett og protein i prosent i kostholdet for å "bygge sixpacken"?

Areom
Innlegg: 22
Registrert: 29 nov 2015 19:22

Re: Vektnedgang

Legg innav Areom » 06 jun 2018 22:00

Runnur skrev:
Areom skrev:Sixpacken lages på kjøkkenet, ikke ute med joggeskoa. Man er overvektig fordi man spiser mer karbohydrater enn man tåler. (...)Å telle kalorier er det ingen vits i. Kroppen registrerer ikke antall kalorier på noen som helst måte, og den behandler fett, protein og karbohydrater på helt forskjellige måter som demonstrert over. Se Dietdoctor.com for mer info. Jeg lover deg, det vil endre ditt liv.
Hvordan mener du man bør fordele karbo, fett og protein i prosent i kostholdet for å "bygge sixpacken"?


Ifølge to ledende forskere på LCHF og idrett er det anbefalt med 65-80 % fett i kostholdet. Jeg har regnet på at jeg selv spiser rundt 80 % fett selv. Det er ikke noe man trenger å ha noe kontroll over i dagliglivet så lenge man forholder seg til visse matvarer. Da skjer det av seg selv. Dette er snakk om optimalisering for å havne i ketose, men jeg tror det å spise mer fett vil ha effekt i seg selv. Årsaken er som forklart at fett ikke stimulerer insulin som er et fettlagringshormon og gjør deg mett over lengre tid fordi fett signaliserer sterkere til hjernen. Lavt blodsukker gjør deg sulten og det får du aldri på LCHF.

Selv om jeg var ung og sprek før jeg begynte på LCHF, gikk jeg ned 3-4 kilo og er enda sprekere nå, dog litt eldre, hehe. Det er grunn til å tro at dette er det optimale kostholdet for mennesket, det viser også kliniske studier som kan si noe om årsak og virkning. Så det bør ikke være noen bekymring for noe ved helsa i de fleste tilfeller. Den kommer sannsynligvis bare til å bli bedre av å spise så mye (naturlig) fett.

https://www.amazon.com/Art-Science-Low- ... 0983490716

Areom
Innlegg: 22
Registrert: 29 nov 2015 19:22

Re: Vektnedgang

Legg innav Areom » 06 jun 2018 22:01

Areom skrev:
Runnur skrev:
Areom skrev:Sixpacken lages på kjøkkenet, ikke ute med joggeskoa. Man er overvektig fordi man spiser mer karbohydrater enn man tåler. (...)Å telle kalorier er det ingen vits i. Kroppen registrerer ikke antall kalorier på noen som helst måte, og den behandler fett, protein og karbohydrater på helt forskjellige måter som demonstrert over. Se Dietdoctor.com for mer info. Jeg lover deg, det vil endre ditt liv.
Hvordan mener du man bør fordele karbo, fett og protein i prosent i kostholdet for å "bygge sixpacken"?


Ifølge to ledende forskere på LCHF og idrett er det anbefalt med 65-80 % fett i kostholdet. Jeg har regnet på at jeg selv spiser rundt 80 % fett selv. Det er ikke noe man trenger å ha noe kontroll over i dagliglivet så lenge man forholder seg til visse matvarer. (Karbo blir 5-10 % og protein resten.) Da skjer det av seg selv. Dette er snakk om optimalisering for å havne i ketose, men jeg tror det å spise mer fett vil ha effekt i seg selv. Årsaken er som forklart at fett ikke stimulerer insulin som er et fettlagringshormon og gjør deg mett over lengre tid fordi fett signaliserer sterkere til hjernen. Lavt blodsukker gjør deg sulten og det får du aldri på LCHF.

Selv om jeg var ung og sprek før jeg begynte på LCHF, gikk jeg ned 3-4 kilo og er enda sprekere nå, dog litt eldre, hehe. Det er grunn til å tro at dette er det optimale kostholdet for mennesket, det viser også kliniske studier som kan si noe om årsak og virkning. Så det bør ikke være noen bekymring for noe ved helsa i de fleste tilfeller. Den kommer sannsynligvis bare til å bli bedre av å spise så mye (naturlig) fett.

https://www.amazon.com/Art-Science-Low- ... 0983490716

Torcs
Innlegg: 23
Registrert: 20 feb 2013 07:51

Re: Vektnedgang

Legg innav Torcs » 11 jun 2018 18:35

Løpegutten skrev:Takk for korreksjonen :) Godt over 400 kcal per dag altså, da skjønner jeg at det i hvert fall begynner å bli på grensen til hva som er ønskelig

10 kg fett= 90 000 kcal, med 400 i kaloriunderskudd hver dag går det ca. 225 dager å bli kvitt det, eller i overkant av syv måneder. Eller... 324 000 minutter...Eller... 1 944 000 sekunder :lol: Bare å sette på nedtellingen på mobilen!



Husk at 1kg kroppsfett kun er 7000kcal.
Ja. 1kg fett i ren form er 9000 kcal

Johnny Puma
Innlegg: 225
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Vektnedgang

Legg innav Johnny Puma » 12 jun 2018 15:16

s_egeland skrev:*1kg fett = 9000 kcal


Kroppsfett er ikke 100% rent fett som f.eks. olivenolje. Ca. 7000kcal pr. kg er nok en riktig antagelse.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest