puls spørsmål

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
nyge
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 25 Jun 2013 13:40

puls spørsmål

Innlegg nyge » 17 Apr 2017 20:00

hei

har spurt om dette en gang tidligere, men lurer fortsatt.

Når jeg løper, sykler eller går på ski er makspulsen min +/- 190

Når jeg trener med vekter, eller Bodypump har jeg en makspuls på 228.

Er det naturlig at det er sånn forskjell på makspuls ?

For øvrig kan eg nevne at jeg har prøvd med forskjellige pulsbelter/klokker så forklaringen er ikke feil med målingen.

Er mann på 43, ikke godt trent men mosjonerer jevnlig.

Arthur
InnleggCOLON 83
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: puls spørsmål

Innlegg Arthur » 17 Apr 2017 21:42

Maxpulsen er konstant uansett hva du gjør.
1. Det er nok mere det at du enten ikke klarer å presse så mye at du oppnår maxpuls når du driver kondisjonsidrett. En annen ting, hvorfor vil du trene i maxpulsområdet?
2. Jeg har veldig liten tro på at maxen din ligger så høyt å om den gjør ville jeg ha tatt en sjekk. For dette er veldig høyt. Hvilken vekttrening klarer du å få så høy puls på?
Har nå drevet litt med å løfte vekter jeg også, men kan ikke si at pulsen ha vært nærme noen maxpuls.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

hailegeraldo
InnleggCOLON 117
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 18 Apr 2017 10:57

Enig med Arthur.
Jeg ville nok ha stoppet opp når klokka viser over 220 og tatt en manuell pulssjekk med fingeren på håndleddet eller der du kjenner pulsen best.
Det henger ikke helt på greip.

nyge
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 25 Jun 2013 13:40

Innlegg nyge » 18 Apr 2017 13:52

Det er ikke det at jeg vil trene i maks puls området, men man må jo vite hva maks puls er om man skal prøve å trene i de "rette sonene"

Når det gjelder "vekt treningen" jeg driver med er det lette vekter og mange repetisjoner. Trener alene hjemme og kan ikke ta risk med for tunge vekter.

Sjekker ikke pulsen under trening, ser bare på klokka, eller Endomondo etter trening for å se hva den var. Har lagt ved en pulsgraf fra en vektreningsøkt da jeg kom opp i 213.

Det jeg i grunn lurer på er om jeg vil prøve å drive kondistrening i anbefalte soner er om jeg skal ta utgangspunkt i løpe maks pulsen på omkring 190 eller "vektrening " makspulsen på omkring 220.
Vedlegg
Skjermbilde 2017-04-18 kl. 14.42.53.png
Skjermbilde 2017-04-18 kl. 14.42.53.png (72.78 KiB) Vist 3371 ganger

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 18 Apr 2017 15:24

Det diagrammet ser snodig ut de første 8-10 minuttene. Det KAN hende at du det skyldes statisk elektrisitet som forstyrrer målingen. Tørt syntetisk treningstøy som ligger og gnisser på pulsbeltet kan føre til slike ville målinger. Så om du har på deg trøye og bruker pulsbelte rundt brystkassa, så prøv å trene uten, eller fukt trøya skikkelig før du starter. Da slipper du å vente på at den skal bli våt av svette og målingene normaliserer seg.

Det er ikke normalt å gå fra rundt 100 til 213 i puls fra det ene øyeblikket til det andre. Så om dette ikke skyldes utstyret, så bør du ta en prat med legen. Det er nå min mening i alle fall.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Arthur
InnleggCOLON 83
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 18 Apr 2017 22:25

Ang. vekttreningen. Du vil ikke ta noen risiko med for tunge løft.
De fleste program jeg har trent som er rettet opp mot å bli sterkest mulig trenes de fleste økter på vekter mellom 50-80% av max.
Dvs. du har ennå god margin til der du kan bomme. Trener du på vekter der sjansen for å bomme er stor, trener du for tungt.
Det er kun stevnevekter som faren for en bom kommer. Dvs. etter endt program.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 10 og 0 gjester