Plantebasert diett?

Du er det du spiser
Brukeravatar
kollis

Re: Plantebasert diett?

Legg innav kollis » 01 mai 2018 20:40

samfunnet i usa,,,hvor har du det fra? Snakker vi ikke om i norge? Hvordan kan du påstå at noen i norge har tilgang på kvaliteten på maten i norge?
Og varmen? Vi snakker om norge ?NORGE ikke andre land.
Påstanden at jeg rakker ned på er jo bare tull.Jeg bare ser at du ikke leser og forstår noen ting om hva jeg har sagt lengre opp.Om Scott jurek er han norsk ? Nei en kan ikke diskutere med folk som ikke greier å forstå at om du får et forhøyet blodsukker og hva dettte medfører .Snakker ikke om at NOEN ikke kan greie det .Når du ikke ser detaljer som eks Norge og over 40 år ...er du et godt eks på at du selv ikke greier holde balansen.
Om du ønsker å ha det slik og ikke forstår konsekvensene er det fint for deg...
det jeg rakker ned på er at du ikke leser hva som er sakt og drar inn noe som ikke har noe med saken å gjøre..

Hulken

Legg innav Hulken » 01 mai 2018 22:17

1) Hvorfor dokumenterer du ikke påstandene din?

2) Høyt blodsukker kalles på fagspråket hyperglykemi. Konsekvensen over tid kan bli diabetes. Veganere utvikler ikke diabetes II. Hvor har du disse merklige påstandene fra?

3) Hvorfor tror du at mennesker i Norge og USA er biologisk forskjellige? Og at forskning på kosthold i USA ikke kan anvendes i Norge?

Hulken

Legg innav Hulken » 01 mai 2018 22:21

Lege og helseforsker Lars T. Fadnes:

-Plantebasert mat minsker risikoen for diabetes type 2, og kan ofte bidra til bedre blodsukkerkontroll hos de som allerede har fått sykdommen. Dette har blant annet sammenheng med en gunstig balanse mellom fett, proteiner, karbohydrater og fiber i grønnsaker samt at næringsinntaket ofte er lettere å regulere.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 01 mai 2018 23:01

1 du har nok en gang ikke fortått noe som helst .Jeg forklarer at det er åpenbart at du får slike problemer i norge og når du er over 40 er muligheten minimalt at du greier å holde balansen i langtidsblodsukkeret. At du IKKE kan drive med idrett har jeg ikke sagt .
2
har jeg snakket om diabetes II `? hvor har du det fra? KAN IKKE SVARE PÅ DIN FANTASI.Det jeg sier det er exstra vanskelig å passe på særlig i norge.OG JEG ser ingen som greier det som er over 40år.Høyt blodsukker kalles på fagspråket hyperglykemi ? Det heter Prediabetes om du skal bruke de nye termene...
3
FOR 3 GANG KVALITEN PÅ MATEN OG VARMEN UTGJØR SÅ STORE FAKTORER AT I NORGE BLIR DET EXTRA VANSKELIGERE Å KOMPENSERE FOR DE FORDELENE de har I USA.At det er mulig men det er ikke mange som greier det.HVOR MANGE GANGER MÅ JEG GJENTA?SNAKKET JEG OM AT BIOLOGIEN VAR FORSKJELLIG? fANTASI IGJEN.
ET KLART EKS ...AVOGTIL SPISER JEG VEGETAR PÅ PERSILLEN .De som jobber der er vegiser. De har 8plasser og vi VAR 2 FORSKJELLIGE PAR MAO 4 som spiser .Når jeg går får jeg beskjed om at jeg ikke har betalt. Må vise fram kvitteringen..
Et av mange eks på at detaljer ikke fungere på grunn av ...noe du også beviser.Da jeg har sagt at det er stor mulighet for bakdeler om du er opptatt av å huske detaljer .Om du ønsker å være slik er da ok for meg .Om du tror at alle i norge har et plettfritt blodsukker så får du det .Til å med Trumf har vist det ifølge legen...Du må huske på at grensen til langtidsblodsukkeret er senket ned til 6 gjør det ikke lettere...

Lege og helseforsker Lars T. Fadnes: lettere og kontrollere `? iNGEN FORKLARING ? HER snakker han sikkert ikke om at du må bli vegis men øke grønnsakdelen i ditt kosthold så hva er poenget når vi snakker om noe annet...

Hulken

Legg innav Hulken » 02 mai 2018 04:14

Wow...

Dine evne til å dokumentere påstandene dine er fantastisk. Jeg er imponert over dybden i kunnskapene du besitter :lol:

Ta en telefon til forsker og lege Lars Thore Fadnes ved universitet i Bergen, så kan han sikkert hjelpe deg med å forstå hva et plantebasert kosthold gjør for å bedre langtidsblodsukkeret (HbA1c-nivå), uavhengig av alder, bosted og etnisitet.

http://www.uib.no/personer/Lars.Thore.Fadnes

E-POST
Lars.Fadnes@uib.no
TELEFON
+47 55 58 83 89
+47 977 04 360

PS: Kanskje best å lese seg litt opp før du ringer ham :idea:

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 02 mai 2018 06:30

Når ikke Du greier å forklare det selv en gang og påstår at "dere "har balanse ...og det finnes ingen forskning på personer over 40 år..Det er det samme hva denne legen din tror når du representrer resultatet..Som beviser det motsatte.Evnen til å forstå hva jeg sier og få med seg detaljer .Og sukker inn blir mye ....

Hulken

Legg innav Hulken » 02 mai 2018 11:32

I rest my case :lol:

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 03 mai 2018 18:03

Det krever ressurser og en del arbeid å være veganer, i alle fall i etableringsfasen. En må også regne med at kroppen motsetter seg endringene i en periode. For min del orker jeg ikke å legge om helt, men jeg har kuttet ut mye av kjøttet og erstattet det enten med fisk eller proteinrike grønnsaker som bønner/linser. Fyller også tallerkenen med andre grønnsaker, noe som fyller fatet såpass at jeg fint kan droppe relativt karbohydratrik tilbehør som pasta/potet/ris. Spiser skinkepålegg, men generelt mye mindre protein nå fra kjøtt enn tidligere. Tror mange vil få helsegevinster av å minst halvere inntaket av kjøtt. (Rødt kjøtt er jo også forbundet med økt kreftrisiko - noe som bare er en ekstra ulempe med det.) Av personlig erfaring kan jeg med hånda på hjertet si at jeg er god og mett lenge, selv etter en ren vegetarmiddag, og merker ikke noe på energinivået gjennom dagene/ukene/månedene. Ligger på mellom 1400-2000 kcal om dagen, løp 6 dager forrige uke + har en jobb med en del bevegelse. Har også litt overflødig fett som jeg prøver bli kvitt. Jeg vil anbefale generelt reduksjon av kjøtt, erstatte det med fisk eller 2-3 dager i uken kjøre ren vegetarmiddag. Denne endringen mener jeg utelukkende har gunstig helseeffekt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 04 mai 2018 08:44

(Rødt kjøtt er jo også forbundet med økt kreftrisiko - noe som bare er en ekstra ulempe med det.) Det gjelder å følge med....

https://forskning.no/mat-og-helse-kreft ... ft-likevel

Mao om du får lange perioder med mye sukker er dette en større kreft risiko. mao prediabetes og høyere .Noe jeg sier er lettere og oppnå med bare veg mat.Fordi frekvensen av måltidene øker og kvaliteten(gammel mat) på maten er dårligere i norge enn i usa.Og det tar lengre tid å lage kvalites vegetar,,,,Derfor min konklusjon det ER vanskeligere ....å fornekte dette .Bør en argumentere for ikke bare å si nei å hulke etterpå...
Å sitte å tro at ikke vegetar krever at man må følge med mer på denne situasjon er dumt.Om man synes som meg at blodsukkeret er den viktigste indikatoren på helse tilstanden. Noe blodsukkeret kommer til å være den viktigste indikatoren i fremtiden når en skal gradere viktigheten.
Det er hvordan du steker kjøtt som skaper mest problemer ,,,steker du maten i jernpanne,da ungår du problemene...
Du må sammenligne energi nivåene med andre ,,,ikke deg selv .Eks mister du 5 min konsentrasjon evne pr dag er dette kritisk for helsa...Det er konsentrasjon evnen som er indikatoren ,energi nivå kan gi feil indikasjon.Da energi nivået stiger om du er kritisk syk før den kolapser...
Bruker du langtidsblodsukkernivået vet vi nå at kroppen har den største muligheten for holde helsa i orden...ut i fra kroppens evne til å kontrollere seg selv. ps andre mener sikkert noe annet..men logisk sett kan ikke jeg finne argumenter som er bedre enn denne konklusjonen.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 13 mai 2018 10:24

Ingen tvil om at det i alle fall er forbundet mange fordeler ved å spise mer plantebasert enn mange nordmenn gjør: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/vegetarisk-diett-ga-dobbelt-sa-stort-vekttap/

Gå tilbake til «Kosthold»