Trening til motbakkeløp

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav kollis » 17 mar 2018 10:57

jeg mener motbakkeløp gir større fordeler til mennesker som er spe og liten ,har du ikke slike medføtte fordeler.Må du kompansere for dette i treninga (om du er ikke heldig stilt)..Må du da kompensere med mer rolige økter i oppover bakker og en til 2 max fart økter opp motbakker i uka .Eller intervaller i flere typer lengder ,synes det ikke er smart å kjøre samme lengde på intervaller fordi kroppen da lett får problemer når du i løp skal springe mye lengre oppmot max...Har du mye muskel masse er det ikke intervall trening som skal være prio da intervall gir enda mer muskler,men å gi musklene max blodtilstrømning er viktig...eller du sammenligne treningsdagbok med de som har samme kropsbygning som deg selv...på vekta ser du da om personen har mer eller mindre muskler enn deg selv.. mhv kollis
Jeg mener kondis burde dele opp trenings program i forhold til personens kropsform slik at folk lettere kan finne et treningsmønster som passer sin vekt høyde og muskkelmasse...og i gjen delt opp i mosjon og kunkurranse treningsprogram .Om vi skal se bedre utvikling for ferske løpere...

Gert Gidlev

Legg innav Gert Gidlev » 17 mar 2018 14:11

kollis skrev:jeg mener motbakkeløp gir større fordeler til mennesker som er spe og liten ,har du ikke slike medføtte fordeler.Må du kompansere for dette i treninga (om du er ikke heldig stilt)..Må du da kompensere med mer rolige økter i oppover bakker og en til 2 max fart økter opp motbakker i uka .Eller intervaller i flere typer lengder ,synes det ikke er smart å kjøre samme lengde på intervaller fordi kroppen da lett får problemer når du i løp skal springe mye lengre oppmot max...Har du mye muskel masse er det ikke intervall trening som skal være prio da intervall gir enda mer muskler,men å gi musklene max blodtilstrømning er viktig...eller du sammenligne treningsdagbok med de som har samme kropsbygning som deg selv...på vekta ser du da om personen har mer eller mindre muskler enn deg selv.. mhv kollis
Jeg mener kondis burde dele opp trenings program i forhold til personens kropsform slik at folk lettere kan finne et treningsmønster som passer sin vekt høyde og muskkelmasse...og i gjen delt opp i mosjon og kunkurranse treningsprogram .Om vi skal se bedre utvikling for ferske løpere...

Har faktisk vurdert å trene rolig i motbakkar og, men tenker at det kan gå ut over overskuddet til hardøktene for min del. Å gå seint når det er bratt, synes eg er tyngre for musklane sin del. Det høyrest kanskje litt merkelig ut, men det er iallefall mi erfaring.

Kva tenker du om treningseffekten av å ha kontinuerlige hardøkter vs intervall med samme totalvarighet på draga? Blir jo enda meir spesifikk trening mot løpa. Eg er forresten middels høg, og normalvektig.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 17 mar 2018 15:04

"det kan gå ut over overskuddet til hardøktene" sier du
Når du mister overskuddet har du et dårlig næringsopptak eller får høy intensitet i forhold til ditt komfortsone...Du skal alltid ha en hviledag etter lange eller flere dager med rolige økter .Om du ønsker fart på intervall økta.Du får størst fremgang mener jeg når du har\merker at du har trøkk i intervallen...

"Kva tenker du om treningseffekten av å ha kontinuerlige hardøkter vs intervall med samme totalvarighet på draga?" sa du

I begge øktene får du fremgang så fremt du er aktiv på andre plan i tillegg...mao summen av bevegelse gjør at dette fungerer.Men fungerer dette ikke må du finne ut selv ,fordi din situasjon må tilpasses .Da kan du justere opp eller ned på hvor mange økter du tar på intervall ut i fra responsen til kroppen.Men intervall med varierende lengder gir best resultat ,å ha kontinuerlige økter er det lett å få en sakte ned tur på prestasjonene fordi energi nivået ditt samlet sett blir lavere .Trener du alene merker du ikke dette ,men lett å se når du trener med flere...og du ser det på tidsbruken.

Du kan trene intrvall slik et forenklet program av det jeg sier over.... Du løper intervall så lenge du ikke presterer dårligere en gjennomsnittet ditt.Når du opplever dette må du ta de rolige turene i noen dager så en vile dag før neste økt...Får du da tilbake eller bedre resultater ,forsetter du osv...

stian__VISa

Legg innav stian__VISa » 08 jul 2018 14:12

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 09 jul 2018 11:16

stian__VISa skrev:https://www.test-vinner.no/vektvest/

Hvis vektvest skal brukes under "powerwalk" i bratt motbakke, så ok. Ellers vil jeg frarråde å benytte vektvest under løpetrening. Den vil forandre tyngdepunktet til løperen, noe som kan gå ut over teknikken og/eller forårsake skader.

Gå tilbake til «Trening»