Løping og muskler

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
lettsvett
Innlegg: 12
Registrert: 23 feb 2018 13:49

Re: Løping og muskler

Legg innav lettsvett » 30 apr 2018 10:40

Så lenge man ikke konkurrerer på høyt nivå, så ser jeg ikke på ekstravekt i form av muskler som noe problem for løping. Selv veier jeg over 90 kilo på mine 183 cm, uten at det hindrer meg i å løpe mil etter mil. Hadde langt flere "ondter" når jeg som ung løp med 20 kilo mindre..

Johnny Puma
Innlegg: 207
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Løping og muskler

Legg innav Johnny Puma » 30 apr 2018 11:49

Runnur skrev:Vil en som jogger/løper få større økning i muskelmasse i overkropp/armer i forhold til en som ikke trener noe som helst?


Svaret er nei. Det er bare å se hvilken kropp de som løper 150km i uka får.

Kroppen vår har utviklet seg gjennom millioner av år, der det viktigste har vært å overleve gjennom kalde årstider, uår, etc. Dvs. at kroppen alltid vil søke å være så energieffektiv som mulig, og den vil derfor kvitte seg med muskler den "ikke trenger". Gjennom løping trenger du ikke mer armstyrke enn at du klarer å holde armene i vinkel. Økt muskelmasse vil bare gjøre denne jobben tyngre og har lite for seg.

For å øke i muskelmasse (på generelt grunnlag) må du utfordre kroppen på maksstyrke, dvs. motstand som er så tung at du bare klarer maks. 12-15 repetisjoner eller rundt 30 sekunder før du må gi deg.

Veteran
Innlegg: 244
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løping og muskler

Legg innav Veteran » 30 apr 2018 12:38

lettsvett skrev:Så lenge man ikke konkurrerer på høyt nivå, så ser jeg ikke på ekstravekt i form av muskler som noe problem for løping. Selv veier jeg over 90 kilo på mine 183 cm, uten at det hindrer meg i å løpe mil etter mil. Hadde langt flere "ondter" når jeg som ung løp med 20 kilo mindre..


Hei! hvorfor blir du da lettsvett?hahaha kanskje det hengersammen med nettopp vekta, eller hur?
Klart du kan loepe milevis med din vekt,men det beror paa hvor fort det gaar da? har du noe relevant eks. paa det?

Joda,jeg trente mange tungvektere ogsaa tyngre og hoeyere enn deg, og det var absolutt enighet om at saa snart de ble
kvitt noen kg. saa fikk de "et nytt liv" som de sa. Lettere paa jobb, mer utholdenhet i alt, til stor glede ikke minst for familien.
Naa er ikke runnur direkte overvektig, men hvis han vil satse litt paa loeping saa vil min. 5-6 kg. mindre bety enormt, ikke
minst i en litt kupert loeype. Jeg har nevnt det foer men gode raad kan gjentas: Jeg veide 84 kg. (181cm) da Kaggestadfikk
oeye paa meg i min foerste 25 km. Da hadde jeg bare trent et droeyt aar. " Gaa ned 7-8 kg. saa blir dette kjempebra""sa han.
Jeg gikk ned 10 kg. over knappe 2 aar kun ved hardere trening. Det er akkurat 40 aar siden, og idag veier jeg ogsaa 74 kg. men
har vaert oppe i 78-79 p.g.a operasjoner etter ulykker. Men disse 74 kg.har vaert helt stbile de siste 6 aar, og naa sykler jeg
min. 4-5 turer a. 3-5 timer min. 4-5 ganger i uka hele aaret.
Med en slank og lett kropp fungerer alt fra sexlivet til jobb etc. utrolig mye lettere.

Alle kamerater og ikke minst de tidl. loeperne som selv sier at de "har latt kroppen forfalle" med lite mosjon
og altfor myegod mat og drikke, de misunner meg de faa gangene vi naa moetes og jeg fortsatt spretter omkring der de maa
ta det rolig. Og saa faar de mye kjeft av sine damer som synes at jeg er saasprek, hahaha, det harvi mye moro med.

Det er helt greit hvis du trives med din vekt, men hvis du loeper i timesvis paa et brukbart niva er du bortimot alene
om det og et lite unikum. Men den som vil raskere fram ogtenker lenger fram i tid vil faa samme utrolige positive utbytte
av vektnedgang og relatvit hard trening som jeghar i mitt snart 79 aar.

Areom
Innlegg: 21
Registrert: 29 nov 2015 19:22

Re: Løping og muskler

Legg innav Areom » 05 jun 2018 08:01

Johnny Puma skrev:For å øke i muskelmasse (på generelt grunnlag) må du utfordre kroppen på maksstyrke, dvs. motstand som er så tung at du bare klarer maks. 12-15 repetisjoner eller rundt 30 sekunder før du må gi deg.


12-15 repetisjoner er ikke maksstyrke. 1-5 repetisjoner blir karakterisert som maksstyrke. Hvis man ønsker størst muskelvekst er vel gjeldende råd å trene med rundt 6-9 repetisjoner av det man maks klarer.

Jeg er av den oppfatning at bevegelse er ganske uvesentlig for vekta og det er det mange studier som viser. Hva man spiser er mest bestemmende. De som løper mye løper mye fordi de er tynne, de er ikke tynne fordi de løper. Selv eliteløpere som fortsatt er aktive som veteraner som Bruce Fordyce klarte ikke å unngå å gå opp i vekt selv om han løp mer enn de fleste av oss. LCHF er veien å gå for et lettere liv.

Johnny Puma
Innlegg: 207
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Løping og muskler

Legg innav Johnny Puma » 12 jun 2018 15:34

Areom skrev:
Johnny Puma skrev:For å øke i muskelmasse (på generelt grunnlag) må du utfordre kroppen på maksstyrke, dvs. motstand som er så tung at du bare klarer maks. 12-15 repetisjoner eller rundt 30 sekunder før du må gi deg.


12-15 repetisjoner er ikke maksstyrke. 1-5 repetisjoner blir karakterisert som maksstyrke. Hvis man ønsker størst muskelvekst er vel gjeldende råd å trene med rundt 6-9 repetisjoner av det man maks klarer.

Jeg er av den oppfatning at bevegelse er ganske uvesentlig for vekta og det er det mange studier som viser. Hva man spiser er mest bestemmende. De som løper mye løper mye fordi de er tynne, de er ikke tynne fordi de løper. Selv eliteløpere som fortsatt er aktive som veteraner som Bruce Fordyce klarte ikke å unngå å gå opp i vekt selv om han løp mer enn de fleste av oss. LCHF er veien å gå for et lettere liv.


"Maksstyrke" er i prinsippet bare 1 repetisjon, men dette er lite hensiktsmessig, utmattende og gir høy risiko for skader. Poenget er at du er utmattet innen relativt kort tid. Om det skjer i løpet av 4 eller 12 repetisjoner spiller mindre rolle. Det kommer også an på hvilken øvelse det dreier seg om. En knebøy kan f.eks. ta 5 sekunder, mens en bicepscurl tar 1 sekund. Dvs. at ulike øvelser ikke er direkte sammenlignbare på antall repetisjoner.

Bevegelse er selvsagt ikke uvesentlig for vekta. All bevegelse vil forbruke energi, og dermed også masse. Spørsmålet er om et forbruk på 1000kcal trigger et ekstra matinntak på 1000kcal. I såfall går man selvsagt ikke ned i vekt. Forøvrig er jeg enig i at mange ville ha godt av å forskyve inntaket fra karbohydrater til fett.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest