Plan for siste måned før Marathon, etter litt mager trening i vinter...

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
klokhammer

Plan for siste måned før Marathon, etter litt mager trening i vinter...

Legg innav klokhammer » 31 mar 2018 21:44

Hei. Sikkert klassiker dette, men har ikke fått trent så mye som planlagt, og nå er det bare 5 uker til Marathon. Har løpt 2 Marathon før, og løpt 1300 km siste 12 måneder. Målet er 3:45, som er samme jeg løp på første gang. Lurer litt på hva jeg bør prioritere siste måneden. Tenkte to langturer, en på 22km og en på 26-28km, samt et par intervalløkter. Noen som har erfaring på en god plan for siste måneden? Har en del tid til å trene, men er redd for å gjøre “for mye” på for kort tid.

-klokhammer

Veteran

Re: Plan for siste måned før Marathon, etter litt mager trening i vinter...

Legg innav Veteran » 04 apr 2018 07:39

klokhammer skrev:Hei. Sikkert klassiker dette, men har ikke fått trent så mye som planlagt, og nå er det bare 5 uker til Marathon. Har løpt 2 Marathon før, og løpt 1300 km siste 12 måneder. Målet er 3:45, som er samme jeg løp på første gang. Lurer litt på hva jeg bør prioritere siste måneden. Tenkte to langturer, en på 22km og en på 26-28km, samt et par intervalløkter. Noen som har erfaring på en god plan for siste måneden? Har en del tid til å trene, men er redd for å gjøre “for mye” på for kort tid.

-klokhammer

Hei! det ligger jo i navnet at du trener klokt, saabare staa paa du, haha..
DU har bare godt av to langturer hvorav en boer vaere min. 30 km. Det er som kjent der maraton
begynner, men du har jo litt erfaring allerede. "For mye" blir det neppe med saa lite trening som du naa har, kjoer helst en konkurranse , min.15 km og faa blaast ut ordentlig en uke foer maran. Siden kan du kjoere noen 1000 m. intervaller midt i uka.

Jeg og mange andre hadde stor suksess med aa toemme oss helt bare dager foer maran, og kvelden
foer min 1. mara ville en superveteran ha oss med paa en rask 8 km. !
Mange tror de kan hvile seg i form paa sofaen den siste uka, en daarlig ide, saa gjoer motsatt , du har
uansett nok energi paa lager.
Du nevner ikke alder, men er du under 50 aar og normalt frisk, saa er tiden du nevner "barne-maraton".

Saa kjoer paa disse ukene foer maran saa blir dette bra! Lykke til!

klokhammer

Legg innav klokhammer » 05 apr 2018 21:37

Takk, takk Veteran.
Hjelper alltid å få beskjed om at det bare er å holde koken og "peise på". Jeg er <50 så er enig i at jeg mine ambisjoner ligger over i "mosjon" kategorien. Mangler generelt tid og kontinuitet i treningen til å få nok "sprett" i kroppen. Sliter med å komme over 12 kmt/t som marsjfart over lengre distanser. Synes heller ikke det hjelper at jeg nå ligger stabilt over 80KG, og har litt å dra på :roll:

Skal prøve å få en 28-30 KM tur for å sjekke at det er nok saft i beina. Om jeg flyr ut på en 8KM kvelden før Marathon er vel heller tvilsomt.

Takk igjen.

-klokhammer

Veteran

Legg innav Veteran » 06 apr 2018 06:34

klokhammer skrev:Takk, takk Veteran.
Hjelper alltid å få beskjed om at det bare er å holde koken og "peise på". Jeg er <50 så er enig i at jeg mine ambisjoner ligger over i "mosjon" kategorien. Mangler generelt tid og kontinuitet i treningen til å få nok "sprett" i kroppen. Sliter med å komme over 12 kmt/t som marsjfart over lengre distanser. Synes heller ikke det hjelper at jeg nå ligger stabilt over 80KG, og har litt å dra på :roll:

Skal prøve å få en 28-30 KM tur for å sjekke at det er nok saft i beina. Om jeg flyr ut på en 8KM kvelden før Marathon er vel heller tvilsomt.

Takk igjen.

-klokhammer

Hei igjen! stabilt over 80 kg. haha, godt sagt, men hoey er du? 4-5 kg. for mye er tungt..Jeg var 37 aar og 84 kg.da jeg begynte aa trene og gikk ned 10-11 kg paa ca.2 aar.
Siste loep som 48-aaring da det ble braastopp etter en ulykke, var ned mot 2.40 da ogsaa.

Men greit, du kunne nok faa opp farta litt ved hjelp av harde intervaller, men det spoers jo alltid
hvor viktig en synes det er. 12 km/t. er jo greit hvis du satser paa ultra,saa kanskje det blir saken?
Men du kjenner jo best sjoel hva kroppen sier, og mange mye yngre mosjonister sliter jo ogsaa
med din tid, saa bare kjoer litt hardt tildet gjenstaar en uke og siden en rolig tur,saa kan det bli
helt greit. Vi avventer melding, lykke til!

klokhammer

Legg innav klokhammer » 08 apr 2018 19:41

Takk igjen Veteran.
60 KM denne uken, tre raske 10 km, en rolig 12km og en rolig 18 km. Kjennes bra ut. Er litt over 180 høy så bør egentlig være 3 kilo lettere, ligger på 83 nå, ikke det at jeg skal henge meg opp i vekta.

Generelt vedr. fart og målsetning så er min erfaring at for å trene skadefritt (og med trivsel) og komme ned rundt 4:30 km som "marsjfart" så må en ha en bra plan og følge et skjema/opplegg. Det har jeg bare klart i korte perioder frem mot halvmaraton.

Planen er å leve godt med Marathon som "hobby" og ligge på 1300-1500 km i året og ha to 1/1 Maraton i året. Om jeg holder det et par-tre år, så er vel målsetningen en ultra av ett eller annet slag på sikt.

Sastser på 70 km denne uken... Med en god motbakkeøkt (bor på Vestlandet :-).

-klokhammer

klokhammer

Legg innav klokhammer » 06 mai 2018 21:31

Fasit:
Det gikk greit nok. Fullførte Marathon på 3:47. Første halve på 1:44. Alt for fort, men det er jo gøy å ha litt driv. Tåler 5 blank på km i ca. 28-30KM. Så er det over i et litt annet "game".

550 meter stigning totalt, gjorde at 2. runden på løypa tærte litt ekstra, i tillegg til at jeg nok en gang blir minnet på at det skorter på langturene....

Ønsker alle lykke til med sesongen videre.

-klokhammer.

Veteran

Legg innav Veteran » 07 mai 2018 08:31

klokhammer skrev:Fasit:
Det gikk greit nok. Fullførte Marathon på 3:47. Første halve på 1:44. Alt for fort, men det er jo gøy å ha litt driv. Tåler 5 blank på km i ca. 28-30KM. Så er det over i et litt annet "game".

550 meter stigning totalt, gjorde at 2. runden på løypa tærte litt ekstra, i tillegg til at jeg nok en gang blir minnet på at det skorter på langturene....

Ønsker alle lykke til med sesongen videre.

-klokhammer.

Hei! Bra utfoert ! Jeg forstaar at det var i Bergen og det er nok ikke den letteste loeypa.
Naa mangler du bare noen gode langturer paa25-30 km. med tilnaermet full gas,saa blir det helt supert.
Bli med paa alle typer loep og ta disse som trening, mange med meg trente nesten bare slik og det er saa mye
morsommere. Og ikke minst lettere aa holde et hoyere tempo lenger tid. Da blir f.eks. en 15 km. en god intervalltrening
som du faar stor nytte av i senere maratonloep.
Du kan gjerne loepe 4-5 maraton aarlig omdu synes det er moro, jeg gjorde det, mange andre loep baade 10 og 20 og fler...
I tillegg til mengder med spesielt skogsloep om hoesten. Overtrening var fremmedord for mange av oss, og ikke kjenner
jeg noen som ble skadet heller.

Uansett - lykke til videre og rapporter videre, du kan bli til inspirasjon for de som er yngre.

klokhammer

Legg innav klokhammer » 07 mai 2018 09:31

Takk, takk Veteran.
Enig i en litt "løs" treningsplan, med fokus på en del hurtige langturer, løp og variasjon (terreng/sti). Ser for meg at jeg kan ha Maraton som "hobby" med det. Iallefall utrolig mye mer tilfredsstillende å komme i mål etter en 1/1 Marathon, en en 1/2.....

-klokhammer

Veteran

Legg innav Veteran » 08 mai 2018 05:05

klokhammer skrev:Takk, takk Veteran.
Enig i en litt "løs" treningsplan, med fokus på en del hurtige langturer, løp og variasjon (terreng/sti). Ser for meg at jeg kan ha Maraton som "hobby" med det. Iallefall utrolig mye mer tilfredsstillende å komme i mål etter en 1/1 Marathon, en en 1/2.....

-klokhammer

Hei! en slik treningsplan gjoer du klokt i, ikke bind deg til et fast program.
- helt klart morsommere aa fullfoere 1/1-maran med stil, og denne tiden viser at du er paa rett vei.

" Det er ikke slik at den som trener mest blir best noedvendigvis.
Det avgjoerende er aa ha god kvalitet paa de timene ".

( Ole Morten Iversen, paatroppende kvinne-landslagstrener.)
- akkurat som jeg selv praktiserte med gode resultater etter fylte 40 aar, og jeg har tipset mange om.

Gå tilbake til «Trening»