Flere kilometer eller økt fart?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
ponsrud

Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav ponsrud » 02 apr 2018 15:09

Hei, velger å legge ut en post her for å få litt tips og innspill for videre framdrift angående løpinga mi:

Bakgrunnsinfo:
Mann på 27 år
Trener 5-7 ganger i uka

Perser:
Maraton: 2.55 Oslo maraton 2016
10 km: 33.33 Hytteplanmila 2015
Annet: 1.17 Birkebeinerløpet 2016

Har et ønske om å forbedre meg på både 10km, halvmaraton og helmaraton i år og har derfor gått gjennomm de siste 2-3 årene med treningsdata. Ser da at jeg i vår, sommer og høst månedene ligger på ca 30 km pr uke fordelt på 3-4 løpeøkter (Om vinteren blir det mest ski og styrke, så da blir det ca 1 løpeøkt i uka). Resterende økter blir styrke og rolig sykkel/ rulleski

Tidiligere år har jeg hovedsakelig løpt etter innfallsmetoden og det har nok blitt en del lapskausøkter. I fjor hadde jeg en større andel av øktene med fart rundt terskel (8*1000m var en gjenganger) og mindre av de rolige turene. Dette følte jeg ikke ga resultater og jeg perset heller ikke på noen distanser, men følte generelt at beina var tunge hele sesongen.

Det jeg lurer på er om folket her tror jeg har mer å tjene på å øke antall (rolige) kilometer framfor å gå på enda en sesong med mange terskeløkter? Eventuelt legge meg over terskel? Har en mulighet til å løpe fram og tilbake til jobb som da totalt blir 10-12 km. Dette bør gjøre at jeg kan komme meg opp på 50-60 km i uka relativt greit, men jeg ser for meg at jeg ikke ville kunne klare mer enn 1-2 intervaller hvis jeg skal løpe hver dag.

Takker for alle innspill :)

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav tomarild.no » 03 apr 2018 10:33

Det er mange forskjellige meninger ute og går her inne har jeg fått inntrykk av, men personlig tror jeg definitivt du kan tjene mye på flere roligøkter. Høres jo ut som om du har en ypperlig anledning til å kjører rolig til og fra jobb. Så kan du fokusere på litt mer "kvalitetsøkter" i den dekiderte treningstida.

Variasjon i intervallen er vel også bra. Både litt lengre og litt kortere enn 1000 meter innimellom. Og motbakke er ikke å forakte.

Forøvrig har du jo veldig sterke perser, så jeg tipper du har ganske god peiling på løping :)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 03 apr 2018 17:45

Ut i fra hva du sier .Så er min konklusjon at du har nok musklatur ut i fra at jeg nesten leser du er "litt" opptatt av muskler.
Min påstand er at mye muskler krever mer grunntrening jeg foretrekker å gå de rolige øktene .Ser du utsagnet fra Ole i dag har han fått hjerteproblemer noe jeg mener kommer av forlite grunntrening og magnesium.Mao hjerte er en muskel og muskler trenger mer vedlikehold om du har lite(minimalt,mindrefett enn muskler ) fett på kroppen...Har du nok grunntrening har du en kropsvarme som er litt høyere enn folkflest.(er min egen oppfatelse av erfaring osv)
Men grunntreningen skal ha opphold max 2 dager i uka for å gi personen en indikasjon på at den kjedelige treninga gir utbytte...
Er bena dine tunge er det flere løsninger på dette enkleste er boblebad ,spise mindre proteiner i en periode,faste
Så jeg er for roligtrening også den mentale delen som jeg har lagt lite vekt på i min argumentasjon men utgjør en viktig del av prestasjonen...
mh kollis

ponsrud

Legg innav ponsrud » 03 apr 2018 19:15

Takker for svar begge to :)

Jeg kommer nok til å løpe rolig til og fra jobben en periode og se hvordan det går. Problemet er at jeg er redd jeg ikke kommer til å ha nok overskudd til mer enn 1 intervall i uka, og lurer på om dette kan bli litt snaut? Vil jeg bare bli seig og treig av det? Tenker forøvrig at en ordentlig langtur i helga skal jeg nok få til. Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere har løpt en del på "feelingen", men i år har jeg lyst til å få litt mer struktur på det

Angående tunge bein, har folk erfaring med at mindre inntak av proteiner gir lettere bein?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 03 apr 2018 20:57

om du greier bare en intervall i uka er rolig turene i et for høyt tempo.... ;) om du ikke er syk \infeksjon \brygger på noe\sykiskbelastninger...kona har ikke fått nok oppmerksomhet etc.. Feelingen din er ok men på rolige turer blir det som oftes for fort,,,

ponsrud

Legg innav ponsrud » 03 apr 2018 21:39

Om jeg løper 5 dager i uka fram og tilbake til jobb og får en langtur i uka så er jeg ikke sikker på at jeg har overskudd/lyst til noe mer enn 1 intervall altså... Men om det er lurere og bare løpe til jobb 4 dager i uka og heller dytte inn en intervall til kan jo være en mulighet?

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2018 07:55

ponsrud skrev:Hei, velger å legge ut en post her for å få litt tips og innspill for videre framdrift angående løpinga mi:

Bakgrunnsinfo:
Mann på 27 år
Trener 5-7 ganger i uka

Perser:
Maraton: 2.55 Oslo maraton 2016
10 km: 33.33 Hytteplanmila 2015
Annet: 1.17 Birkebeinerløpet 2016

Har et ønske om å forbedre meg på både 10km, halvmaraton og helmaraton i år og har derfor gått gjennomm de siste 2-3 årene med treningsdata. Ser da at jeg i vår, sommer og høst månedene ligger på ca 30 km pr uke fordelt på 3-4 løpeøkter (Om vinteren blir det mest ski og styrke, så da blir det ca 1 løpeøkt i uka). Resterende økter blir styrke og rolig sykkel/ rulleski

Tidiligere år har jeg hovedsakelig løpt etter innfallsmetoden og det har nok blitt en del lapskausøkter. I fjor hadde jeg en større andel av øktene med fart rundt terskel (8*1000m var en gjenganger) og mindre av de rolige turene. Dette følte jeg ikke ga resultater og jeg perset heller ikke på noen distanser, men følte generelt at beina var tunge hele sesongen.

Det jeg lurer på er om folket her tror jeg har mer å tjene på å øke antall (rolige) kilometer framfor å gå på enda en sesong med mange terskeløkter? Eventuelt legge meg over terskel? Har en mulighet til å løpe fram og tilbake til jobb som da totalt blir 10-12 km. Dette bør gjøre at jeg kan komme meg opp på 50-60 km i uka relativt greit, men jeg ser for meg at jeg ikke ville kunne klare mer enn 1-2 intervaller hvis jeg skal løpe hver dag.

Takker for alle innspill :)

Hei! Med et saa bra utgangspunkt/tid har du null igjen for disse korte turene til/fra jobb o.l.
Da gaar det jo mertid til bytte/dusj etc. enn til trening. Kutt ut disse og ta"all in one" saa faar duen
grei langtur som du virkelig behoever, der ligger noekkelen til maran langt ned mot og under 2.40.
Du har jo faktisk trent noe mindre enn jeg gjorde,og alleandre trente mer enn meg, Men fasiten for
deg er helt klart som den var formeg:kvalitetstrening, og helst sammen med andre, regner med at
jeg tjente min. 15-20 %paa trening sammen med de som mye bedre enn meg.
Du klarer aldri aa presse deg saa hardt alene, ogdet maatil.
Baad din gode 10000 tid o.a.a. tilsier atdu ligger svaert godt an hvis du bruker timene klokt,
dvs 。lengre og hardere oekter. Lykke til - dette kan bare gaa en vei - raskt framover !

boas

Legg innav boas » 04 apr 2018 23:28

Du løper fort i forhold til løpemengden, og jeg antar derfor at det er god kvalitet på det du gjør pr. i dag. Jeg tror derfor du vil tjene mest på å øke antall kilometer, og det bør være mindre belastende trening, i alle fall i oppstart/tilvenning. Jeg ville ikke tenkt enten/eller på jobbløping, men gjort dette 2-3 dager pr. uke, fortrinnsvis på de dagene du ikke har annen løpetrening. Du kan jo evnt. forlenge løpeturen hjem for i blant for å f en lengre økt.
Tror forøvrig ikke lapskaustrening er så fy-fy som mange skal ha det til, så det tror jeg du fint kan kose deg med fortsatt (for det er jo mer morsomt enn rolige langturer!).
Jeg mener også at du må tørre å endre om du har tunge bein over tid, ta deg noen dager eller en uke med lystbetont løping etter dagsformen i stedet for å klemme gjennom en planlagt/ønsket intervalløkt.

Konkurrerer du mye?

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 05 apr 2018 01:52

VELDIG enig med siste taler her!

Mange mener at en hovedvekt av rolige økter er mest nødvendig for eliteutøvere. Jeg er ikke enig, men folk må jo ha sine egne meninger så klart. Men som sagt, veldig enig med ovennevnte. Prøv 2-3 dager til og fra jobb, og få inn lystbetonte fartsleker og intervaller på andre dager :)

Roger

Legg innav Roger » 05 apr 2018 08:52

Kanskje dette innlegget fra Jann Post er nyttig for deg?
https://www.facebook.com/notes/breaking230/hvor-mye-m%C3%A5-vi-l%C3%B8pe/225852197972854/

Roger Vestrum a.k.a "Land-distanseløperen"
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»