Flere kilometer eller økt fart?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
tomarild.no
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav tomarild.no » 09 apr 2018 00:44

Veldig fornuftig skrevet av både trådstarter og hailegeraldo! :-)

Lykke til! (fortell gjerne åssen det går etterhvert)
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no

ponsrud
Innlegg: 6
Registrert: 02 apr 2018 14:24

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav ponsrud » 12 jul 2018 21:04

Hei igjen,

Da har det faktisk gått over 3 måneder siden jeg startet denne tråden og tenkte det var på tide med en liten oppdatering for de som er interessert i det:

Jeg hadde jo et mål om å komme meg opp på 50 km i uka og halvveis i sesongen er fasiten et ukessnitt på 45,3 km ren løping. Er sånn tålig fornøyd med det, men har en liten jobb å gjøre der fremdeles ( ser at fjorårets snitt på de samme ukene var 31km, så har jo blitt en grei økning). Kilometerne fordeler seg på rolig løp t/r jobb 2-3 ganger i uka, 1-2 rolige økter og 1-2 hardøkter(feks: pyramideintervall, kortintervall, 1000m, konkurranse, progressiv løping)

Så har det blitt noe bedre resultater? Det korte svaret er : ikke foreløpig

Av litt større løp har jeg løpt følgende:

21.04
Sentrumsløpet 10 km asfalt : 35:17 - Var et OK løp, men følte jeg ikke hadde helt farta inne. Greide ikke å ta meg helt ut, men en grei start på sesongen.

09.06
Birkebeinerløpet 20 km terreng/grusvei : 1.21.05 - Vårsesongens treningsmål ble en nedtur. Merka det allerede på morgenen at det kom til å bli en tung dag, og det ble det. Dårligste resultatet siden 2013 både tidsmessig og plasseringsmessig. Tror hovedårsaken er at jeg kjørte et for tøft karusellløp 3 dager før som nok satt i beina. Urutt :oops:

30.06
Krokskogen halvmaraton relativt kupert grusvei: 1.23.28 - Revansjesugen etter birken ettersom jeg ikke følte jeg fikk ut potensialet der. Gikk veldig bra i 10.5 km og lå ann til en tid under 1.20, men beina stivna fullstending etter vending og det var så vidt jeg fikk karret meg i mål.

Konklusjonen så langt er at jeg ikke føler jeg har fått noe voldsomt løft etter å ha økt antall kilometer, men jeg føler jeg har mer inne som jeg ikke har fått ut enda og har troa på at det vil løsne litt mer utover. På intervaller har jeg perset noe som jo vitner om at det er en viss framgang, men jeg har enda til gode å få det ut i konkurranse.

Siste halvdelen av sesongen vil jeg fokusere på flere progressive turer, da jeg tror jeg vil ha godt av det med tanke på Oslo maraton som vil være hovedmålet. Forhåpentligvis vil jeg også klare å få ukessnittet opp på 50 km, så får vi se om beina løsner etterhvert.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 599
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav kollis » 16 jul 2018 13:06

ser ut som om kroppen din ikke greier å hente seg inn ennå .....er min konklusjon.
Jeg foreslår du senker farten ennda mer på rolige øktene..for å se om du får i alle fall enkelte dager med max speed

Veteran
Innlegg: 266
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav Veteran » 20 jul 2018 08:56

ponsrud skrev:Hei igjen,

Da har det faktisk gått over 3 måneder siden jeg startet denne tråden og tenkte det var på tide med en liten oppdatering for de som er interessert i det:

Jeg hadde jo et mål om å komme meg opp på 50 km i uka og halvveis i sesongen er fasiten et ukessnitt på 45,3 km ren løping. Er sånn tålig fornøyd med det, men har en liten jobb å gjøre der fremdeles ( ser at fjorårets snitt på de samme ukene var 31km, så har jo blitt en grei økning). Kilometerne fordeler seg på rolig løp t/r jobb 2-3 ganger i uka, 1-2 rolige økter og 1-2 hardøkter(feks: pyramideintervall, kortintervall, 1000m, konkurranse, progressiv løping)

Så har det blitt noe bedre resultater? Det korte svaret er : ikke foreløpig

Av litt større løp har jeg løpt følgende:

21.04
Sentrumsløpet 10 km asfalt : 35:17 - Var et OK løp, men følte jeg ikke hadde helt farta inne. Greide ikke å ta meg helt ut, men en grei start på sesongen.

09.06
Birkebeinerløpet 20 km terreng/grusvei : 1.21.05 - Vårsesongens treningsmål ble en nedtur. Merka det allerede på morgenen at det kom til å bli en tung dag, og det ble det. Dårligste resultatet siden 2013 både tidsmessig og plasseringsmessig. Tror hovedårsaken er at jeg kjørte et for tøft karusellløp 3 dager før som nok satt i beina. Urutt :oops:

30.06
Krokskogen halvmaraton relativt kupert grusvei: 1.23.28 - Revansjesugen etter birken ettersom jeg ikke følte jeg fikk ut potensialet der. Gikk veldig bra i 10.5 km og lå ann til en tid under 1.20, men beina stivna fullstending etter vending og det var så vidt jeg fikk karret meg i mål.

Konklusjonen så langt er at jeg ikke føler jeg har fått noe voldsomt løft etter å ha økt antall kilometer, men jeg føler jeg har mer inne som jeg ikke har fått ut enda og har troa på at det vil løsne litt mer utover. På intervaller har jeg perset noe som jo vitner om at det er en viss framgang, men jeg har enda til gode å få det ut i konkurranse.

Siste halvdelen av sesongen vil jeg fokusere på flere progressive turer, da jeg tror jeg vil ha godt av det med tanke på Oslo maraton som vil være hovedmålet. Forhåpentligvis vil jeg også klare å få ukessnittet opp på 50 km, så får vi se om beina løsner etterhvert.


Hei igjen! Disse tidene er vel ikke saa ille. Du boer ikke satse paa pers. i alle loep,dalaaser du deg og det vil alltid komme
noe rusk i maskineriet. Med utgangspunkt i din 10 km. tidskal du ikke "kaste bort " tid paa intervaller o.l. hvis du oensker aa
forbedre dinmaratontid. Intervaller vil kun gi deg noensek.bedre tid paa10 km. og betyr null for din maratonform.
Eks: En klubbkamerat vant NM 5000 m. paa noe under 14 min. og mente at hanenkelt ville gruse "gamlingen", jeg var 15 aar eldre enn han. Resultat: passering 10 km. 2 min. foran meg, i maal 17 min. etter meg.
Flere enn han har tatt feil og trodd at det er en sammenheng mellom10 km. og maratontidene. Enslik matamatikk holder ikke
hvis en ikke har nok grunntrening,enekelt sagt kondis.

50 km. i ukablir iminste laget, saa istedet for korte loep/intervaller etc. boer du kjoere 2 x 25 km. for aa faa et bedre grunnlag,
og ikke i joggetempo men akkurat paa grensa slik vi gjorde. Kvalitet. Saa plussert du paa med etpar korte konkurranser, det
er en ypperlig intervalltrening. Alle,ogsaa du,har tid til 60-70 km./uke slik mange av oss hadde tiltross for hardt kroppsarbeid.

Slik vennes kroppen'beina til flere km. i hoeyere tempo, og du unngaar stivhet etc. Du vil aldri faa noen forbedring av res. paa
lange loep hvis du kun trener korte distanser. Du blir raskere paa de korte men utholdenheten oeker ikke hvis du ikke trener
paa lange loep, veldig logisk sannhet.
Hvis du naa satser paa 20-30 km. treningsturer uten stopp i bakkene , dvs.at du virkelig tar ut det meste paatrening, vildu
oppleve samme formstigning som alle oss gamle tullinger som konkurrerte paa treningene, og med din alder og bakgrunn vil
dette blir en lek for deg. Fortsatt lykke til!


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester