Trening til halvmaraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bigp
Innlegg: 8
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Trening til halvmaraton

Legg innav bigp » 17 apr 2018 12:55

Hei,

Vintersesongen er over og jeg har satt meg et nytt treningsmål. Løpe halvmaraton for første gang.
Litt usikker på hvilken tid jeg skal ha som mål men under 2 timer må vel være realistisk?

Tidligere løp:
2018: Birken på ski
2017: Holmenkollmarasjen 25 km på ski og 10 for Grete

Ut i fra tidligere erfaring så er pust og puls grei mens det er utholdenheten i muskulaturen som er svakheten per dags dato.

I fjor løp jeg 10km rett under timen uten noen form for opptrening skikkelig ( hadde to sykdomsperioder og lang ferie de 2-3 månedene før).


I virrvarret av ulike treningsprinsipper, intervaller osv. har jeg noen spørsmål rundt h-lvmaratontrening. Ser dette programmet greit ut? https://spurt.no/halvmaraton-treningspr ... r-2-timer/

Hvor mange timer per uke bør man ha? Jeg har fått inntrykk av at skimosjonister (5-10 timer trening per uke) bør trene mer harde økter og mindre av alle langturene. For eks 1 roligtur 2t, hard langtur 1t og lengre intervalldrag. Trener man mer enn dette sper man på med roligøkter.
Er det noe hold i dette ?

Går det an å kjøre det slik:
3 uker med 1 langtur 1-2t +tempoøkt 30-60 min+styrke
1 uke med terskelintervall+motbakkeintervaller 30-15 sek, 2 min drag e.l.
Slik at man topper formen gradvis istedet for å legge det i de siste ukene før løpet.

Eller, er det bedre å trene mye rolig/medium frem til de siste ukene før løpet og da korter ned mengden og kjører mer typ 8x2 min, 30-15sek, 4x4 ?

lettsvett
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2018 13:49

Re: Trening til halvmaraton

Legg innav lettsvett » 18 apr 2018 07:16

Ser vel greit ut, men anbefaler deg å lytte til kroppen underveis. Ikke kjør på bare fordi programmet sier det i perioder hvor du føler deg lite pigg.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester