Intensitet intervaller

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Runningt

Intensitet intervaller

Legg innav Runningt » 18 apr 2018 09:03

Jeg hører ofte at mange løper intervaller for hardt. Jeg tror jeg også gjør det. Tidligere har jeg løpt mye på tid, men tenker at det å løpe på puls er bedre.
Så over til spørsmålet: hvilken intensitet er mest effektivt på intervaller?
I sprekpodden snakket de om at mellom 85 og 90 var det optimale. Hva mener dere?

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Intensitet intervaller

Legg innav tomarild.no » 18 apr 2018 09:49

Det kommer vel litt an på hva formålet ditt med treningen er? Skal du bli mer utholdende, heve melkesyreterskelen - eller skal du bli raskere, evt. mer eksplosiv?

Runningt

Legg innav Runningt » 18 apr 2018 10:45

Målet er egentlig alt det du nevner. Hovedmålet er å løpe raskere i løpe. 10k under 40 er første mål.

Veteran

Legg innav Veteran » 19 apr 2018 07:15

Runningt skrev:Jeg hører ofte at mange løper intervaller for hardt. Jeg tror jeg også gjør det. Tidligere har jeg løpt mye på tid, men tenker at det å løpe på puls er bedre.
Så over til spørsmålet: hvilken intensitet er mest effektivt på intervaller?
I sprekpodden snakket de om at mellom 85 og 90 var det optimale. Hva mener dere?

Hei! intervaller kan aldri loepes for hardt. Intervaller skal alltid kjoeres maks for aa faa utbytte,
ellers har de ingen funksjon. Hvor fort loeper du intervallene og hvor lange er de?
Saafremt du ikke har noe stoerre handicap enn meg, dvs. hjertefeil, v. benet 2 cm kortere enn h. e.l.
saa er 40 paa 10 km som du nevner en enkel oppgave med noen raske 1000 m. og et par 3000 m.paa 11 min.
men glem da pulsklokka etc. og faa smaken paa naturlig gladtrening slik guttungene loeper.
99 % av alle binder seg til treningsprogrammer etc. som krever mer energi for aa holde orden paa puls etc. enn paa selve loepetreningen, ogresultatene teller for seg selv. Det kan du gjoere noe med ved aa
satse ordentlig paa de faa timenedu bejhoever trene for aa loepe 10 km. under 40 min. som egentlig
er rene joggetempoet . Lykke til !

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 20 apr 2018 16:55

Jeg tenker bare høyt.. Bør foretrukket intervalløvelsen for hver enkelt person baseres på hvordan en legger opp løpene sine? Si at X, som foretrekker å åpne rolig for å avslutte hardt, bør kjøre annen type intervall enn Y, som liker å holde høyt tempo hele veien for så å sprekke litt på slutten? Grunnen til at jeg funderer på dette er fordi jeg liker å begynne rolig for å øke mot slutten, liker ikke å starte hardt, og dette gjør også at jeg ikke trives med svært raske og korte intervaller, men foretrekker langspurten (lik den jeg får på slutten av evt. løp). Første bud for å gjennomføre et intervalltreningsprogram over tid er motivasjon, og det viktigste i det hensynet er at man "trives" med intervalløvelsen - ergo at kroppen trives, noe som tyder på at den intervalløvelsen du liker best også dermed automatisk blir den du bør satse på? (uavhengig av hva andre foretrekker, da de legger opp sine løp på en annen måte)

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 21 apr 2018 00:08

Synes egentlig Olympiatoppen forklarer det greit:

Hvis hensikten er å øke varigheten (f.eks at du skal kunne løpe 2,5 time i sone 2 i stedet for 2 timer, med en konstant hastighet på for eksempel 4:00 pr/km), så bør trening fokuseres på intervaller med lavere intensitet. Dersom formålet er å opprettholde varigheten, men løpe raskere, for eksempel å øke hastigheten fra 4:00 pr/km til 3:50 pr/km, bør intensiteten på intervallene være i det øvre sjiktet.

Dette fokuset kan jo variere ift periodisering ol.

boas

Legg innav boas » 21 apr 2018 09:20

Trådstarter spør om han skal basere intervallene på puls eller tid (fart?), og dette ser jeg ikke at er besvart. Poenget med pulsinformasjonen er vel at man skal holde en intensitet som trener hjertet og ikke så tøffe intervaller at man ikke får gjennomført, får for kort tid med høy intensitet eller for lang restitusjon.

Min erfaring er at det er vanskelig å basere kortere intervaller på puls da det er en pulsdrift gjennom hvert drag og gjennom økta totalt. Jeg registrerer puls, men løper i stor grad på følelsen og sjekker denne mot farta som klokka angir, i alle fall i de tilfellene der fart er sammenlignbart (ikke sti, ikke varierende stigning osv.) Puls kan du bruke på lange intervaller eller distanse, men du kan heller ikke starte disse med et mål om at du skal ligge på f.eks. 90% av makspuls, men du kan justere etterhvert.

Rådet blir derfor at du løper på følelsen og har et mål om å gjennomføre alle intervaller med samme intensitet/belastning og samtidig registrerer puls og fart. Dette kan du bruke på sikt til å styre intensiteten, men vær obs på at pulsen også kan variere fra dag til dag og mange oppgir at puls i konkurranser er høyere.

Kommentaren om at alle intervalløkter skal kjøres så hardt som mulig synes jeg du ikke skal følge. Ikke vær redd for å løpe hardt, men et av poengnene med intervall er jo at du deler opp for å kunne holde høy intensitet (f.eks. fart/pulsbelastning) over lengre tid med kortere restitusjon. Skal du løpe beinhardt melder du deg på konkurranser. Gjør gjerne det og, det er både morsomt, utvikler løpinga og gir deg erfaring.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 apr 2018 19:56

Jeg hører ofte at mange løper intervaller for hardt. Jeg tror jeg også gjør det. sier trådstarter..
Her er jeg enig med veteran ,,,Det kan ikke kjøres for hardt,, om oppvarmingen er så god at du svetter før intervall.(Jeg har skiftet mening på dette område pga det må passe inn i resten av "bildet" jeg har.)
Dette kommer av at jeg anser intervall trening som muskel kap. trening og har lite med kondisjonstrening å gjøre...
Ser man på treninga til Karsten Warholm i år ,ser det ut som for meg at Leif Olav Alnes har lagt opp til mer mengde i år(se intervju på nrk) .For meg er dette det mest logiske å gjøre for å øke farten så lenge musklaturen er der den skal være.Større muskler nå fører til dårligere resultater mener jeg...Tiden får vise..
Ser du på langrenn eliten ser det ut som max er med ofte ,siden de ligger på bakken etter på.

hvilken intensitet er mest effektivt på intervaller?
Du kan eller bør kjøre noen oppvarmings intervall og så ta max på de siste\resten..
og passe på å huske på at tarmen bør være min tømt samme dag ...trener du ofte er dette sjeldent et problem .Men ligger en på 2-3 dager i uka kan dette føre til problemer under intervall eller at man har mange bekymring ...
Vi kan dele dette opp i utadvente og innadvente personlighet men det blir sikkert for sært i dette forumet....

boas

Legg innav boas » 21 apr 2018 23:52

kollis skrev:Vi kan dele dette opp i utadvente og innadvente personlighet men det blir sikkert for sært i dette forumet....

Helt sikkert.

boas

Legg innav boas » 21 apr 2018 23:56

Btw., kan du forklare hva du mener med at du ikke anser det som kondisjonstrening, men muskelkapasitetstrening?
Når det gjelder skiløpere tror jeg den treninga som vises fram på TV f.eks. ofte er testløp og harde økter med flere løpere. Det er ikke så spennende å vise fram rolig langtur og rulleskidrag i sone 3. Til sammenligning er det ofte de lange rulleskiturene som vises fram fra langløpseliten, fordi det er det ekstreme.

Gå tilbake til «Trening»