Intensitet intervaller

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis
Innlegg: 570
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Intensitet intervaller

Legg innav kollis » 22 apr 2018 08:44

Selv om bare de harde øktene vises frem på tv...boas vil du påstå at de kjører bare 90% på de øktene ?.. ;) Mao om de kjører 100% er det bare fordi tv er der? (om 100% trening ikke fungere som trening) Jeg mener\tror at eliten som kjører lange rolige turer kjører sone 1og 2 for dem selv om farten ser ut som sone 3-4 for oss...

Når pulsen går fra sone 4 er det musklene som får mest belastning ,når kroppen får slike belastninger fører dette til en type vedlikehold i kroppen.Da får også "motoren" i kroppen en tillegsoppgave .Dette fører til at "motoren " trenger vedlikehold.(Motoren i kroppen avgjør kondisjons nivået ditt)
Når du trener sone 1og 2 hjelper du "motoren" i kroppen til å fungere.Ting som påvirker "motoren" er også sykiskebelastninger,mat og endel andre ting..
Her har jeg bare vist deg prinsippet fordi jeg ønsker en gang å bli trener og trenger noen hemligheter selv.
Det er også et punkt om at hjernen styrer motoren og du må passe på hvordan hjernen har det fysisk som har innvirkning på motoren prestasjon.(om du tenker subjektivt eller opjektivt i ditt tanke sett)
Men for deg og de fleste andre er sone 1 og 2 det som direkte (mener jeg,fordi da får den vile) har mest innvirkning på "motoren" og en trenger ikke å bli så nerd på dette som jeg har desverre har blitt :( Det er lettere å se\lese når jeg har en mer konkret situasjon enn denne.Nå er det mer snakk om teori ....du må huske at jeg setter "motoren" som høyeste priotering i kroppen min ,ikke muskler og utseende .Fordi muskel delen kommer senere i prossessen når jeg prioterer motor,om du ser på fordelene og bakdelene opp i mot hverandre...Også fordi jeg ble tvunget til å tenke slik pga formye muskle trening i mange år,tvinger meg til å tenke at jeg gjore feil.. :x

boas
Innlegg: 77
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Intensitet intervaller

Legg innav boas » 22 apr 2018 17:18

Nei, tror ikke et tv-team gjør at de kjører hardere på trening, men jeg tror at det harde og ekstreme er det som er mest interessant å lage reportasje om og at det derfor er det vi ser, og sikkert også det vi legger mest merke til.

Det andre du skriver klarer jeg ikke å følge deg på.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 570
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Intensitet intervaller

Legg innav kollis » 22 apr 2018 20:48

det er greit ,,,det gjør ikke noe ...men du kan teste det ut .FOR Å BEVISE at du var intressert i temaet..

moro å se sundby sin konklusjon fra årets sesong,,,fra aftenposten
Før sesongen som nå er avsluttet, endret Sundby fullstendig på treningsopplegget. Han gjorde vesentlig færre treningstimer, men med høyere intensitet.
– Jeg tror at det som fungerer aller best for meg er den tradisjonelle mengdetreningen med voldsomt mye trening, dessverre, forteller Sundby. :D er sikker på at dette fungere bedre om han greier å holde seg i sone 1og 2 ,håper petter inser det samme,,,
Planen var blant annet at han skulle bli enda raskere og enda råere i avslutningene. noe han ikke ble og årsaken ligger i motoren...

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 570
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Intensitet intervaller

Legg innav kollis » 23 apr 2018 14:33

boas om du forstår hva Sundby mener er det så si likt hva jeg forklarte...om du da ikke forstår får du stille spø.

Torcs
Innlegg: 17
Registrert: 20 feb 2013 07:51

Re: Intensitet intervaller

Legg innav Torcs » 27 apr 2018 08:09

Tror det kollis prøver å forklare er at det ikke hjelper å spisse kammen om det er motoren som er for liten og underutviklet?
Flere langturer i sone 1 og 2 i uka og 1 økt med høy puls(diverse intervaller) har jeg troa på. Spesielt om du har tenkt å la løping bli en del av livet, resten av livet.

Jeg er for tiden inne i et slikt forsøk på min egen kropp:) så får vi se om sånn trening hjelper meg å få gode langdistansetider etterhvert.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 570
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Intensitet intervaller

Legg innav kollis » 27 apr 2018 21:17

JA ,du har forstått,,DU KAN SI AT SONE 1 OG 2 ØKER TURTALLET PÅ MOTOREN.NÅR DU HAR FÅTT OPP TURTALLET KAN DU TA EI ØKT MED MAX.DA FÅR DU STØRST UTBYTTE MAO FREMGANG.
har vært så opptatt av dette at jeg har laget meg et kostilskudd her i norge som er laget for å passe på motoren.Mao all næring motoren trenger er med i tilskuddet.Dette for å gi meg et større utbytte og et bedre resultat,,,har brukt snart 1og 1\2 år på resepten :mrgreen: :ugeek: sykt ja :lol: men for meg spennende ,har testet ut prøve produktet og sitter å vurder om jeg skal ha med jod i produktet ... :P noe må jeg ha for å knuse ungdommen.. :oops:
ps vanlige kostilskudd inneholder max 4 indigrenser men jeg har med ca 12 for å ha noe ingen kan kopiere.ideen..

Arthur
Innlegg: 103
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Intensitet intervaller

Legg innav Arthur » 29 apr 2018 19:10

Etter å trent hele fjor høst å mnd. etter jul bare i sone 1 å 2 så perset jeg på 3000m i februar. Hadde kun 3 terskeløkter på 3 mnd. En før jul å to etter. Merker nå at jeg også har trent kansje litt for hardt iom. at jeg får bedre resultat av rolig å mye trening. Eller er det kroppen som forandrer seg når man blir gamlere å responderer ikke så godt på hard trening lenger..?
Finnes det noen god forklaring på det?
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Johnny Puma
Innlegg: 210
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Intensitet intervaller

Legg innav Johnny Puma » 30 apr 2018 12:22

Runningt skrev:Jeg hører ofte at mange løper intervaller for hardt. Jeg tror jeg også gjør det. Tidligere har jeg løpt mye på tid, men tenker at det å løpe på puls er bedre.
Så over til spørsmålet: hvilken intensitet er mest effektivt på intervaller?
I sprekpodden snakket de om at mellom 85 og 90 var det optimale. Hva mener dere?


Jeg tror ikke du løper for hardt på intervaller. Det er nok lett å misforstå hva som menes med "for hard trening". Det viktigste er at intensiteten må justeres ift. varigheten.

- Trener du korte intervaller/hurtighet er det bare å kjøre full spiker og glemme puls, intensitet, osv.
- Trener du lengre intervaller for å styrke hjertet/bedre kondisjonen (4-10 minutter) sier det seg selv at du ikke kan gi full spiker. Du må justere ned intensiteten slik at du holder hele draget og at du klarer samme intensitet i alle dragene. Hvis du klarer dette trener du IKKE for hardt.

Så med mindre du (1) Går ned i knestående midt i et drag (2) Blir stinn av syre midt i et drag (3) Farten må settes betydelig ned før draget er ferdig, så mener jeg du bare kan kjøre på.

Johnny Puma
Innlegg: 210
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Intensitet intervaller

Legg innav Johnny Puma » 30 apr 2018 12:35

Arthur skrev:Etter å trent hele fjor høst å mnd. etter jul bare i sone 1 å 2 så perset jeg på 3000m i februar. Hadde kun 3 terskeløkter på 3 mnd. En før jul å to etter. Merker nå at jeg også har trent kansje litt for hardt iom. at jeg får bedre resultat av rolig å mye trening. Eller er det kroppen som forandrer seg når man blir gamlere å responderer ikke så godt på hard trening lenger..?
Finnes det noen god forklaring på det?


Tommelfingerregelen er at jo mer du trener, jo roligere kan/bør du trene. Hvis du konsekvent trener rolig er det også stor sjanse for at du klarer å legge betydlig flere kilometer bak deg pr. uke. Alt i alt kan fokus på rolig trening gi deg et bedre utbytte, jeg tror det i størst grad kommer an på hvordan du liker å trene og hva hvilken type trening som motiverer deg.

Lohen
Innlegg: 1
Registrert: 03 mai 2018 14:11

Re: Intensitet intervaller

Legg innav Lohen » 03 mai 2018 14:27

Itensiteten på intervaller avgjøres av formålet. Jeg har 3 formål som jeg trener via intervaller:

1) Melkesyre terskel, komfortabel hard itensitet, lengre intervaller,..

2) Fart og løpsteknikk, nær max MEN full recovery slik at det er mulig å løpe nær max på alle intervaller,... Altså korte intervaller, lang pause.

3) VO2max, den populære varianten som folk flest mener når de snakker invervaller. Itensiteten max, men ikke hardere enn at man klarer å fullføre alle intervaller i valgt tempo. F.eks 4x4min, 2 min pause som de fleste er kjent med. Poenget er at kroppen skal være opp mot VO2max i lengst mulig tid, du lurer deg selv om du gjør dem for hardt og siste intervaller gjøres saktere, da er det heller bedre å gjøre dem alle saktere.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester