Halvmaraton 2 uker før Birkebeinerløpet?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Asterix

Halvmaraton 2 uker før Birkebeinerløpet?

Legg innav Asterix » 24 mai 2018 13:18

Har Birkebeinerløpet som hovedmål før sommerferien, men har nå meldt meg på EcoTrail 21 km til helgen (som da blir 2 uker før Birken).
Er det dumt å løpe en halvmaraton 2 uker før? Dette blir da I så fall siste lange tur før Birken. Eller ville dere heller løpt en 10 km konkurranse? Eller løpt "halvhardt"/ikke ta seg helt ut på 21 km?

Kan legge til at nivået mitt er ca 38 min på 10 km og ca 1:30 på halvmaraton. Løper 40-50 km i uka, samt 3-5 timer sykling.

Brukeravatar
tim
Moderator

Re: Halvmaraton 2 uker før Birkebeinerløpet?

Legg innav tim » 24 mai 2018 21:46

Jeg syns det er greit jeg. 14 dager i mellom bør være nok det. Lykke til lørdag :)
Mvh Tim

Asterix

Legg innav Asterix » 26 mai 2018 21:12

Med startnummer på brystet så var det ikke så lett å ta det som hurtig langkjøring... ble bort i mot max på slutten :) Noen gode råd til hvordan man bør trene mellom to halvmaraton med to ukers mellomrom? Bare rolig/korte turer eller legge til et par korte fartsøkter i tillegg?

Veteran

Legg innav Veteran » 27 mai 2018 07:00

Asterix skrev:Med startnummer på brystet så var det ikke så lett å ta det som hurtig langkjøring... ble bort i mot max på slutten :) Noen gode råd til hvordan man bør trene mellom to halvmaraton med to ukers mellomrom? Bare rolig/korte turer eller legge til et par korte fartsøkter i tillegg?

Hei! hvis du oensker aa bli en bedre loeper, nytter det ikke aa "hvile seg i form", dvs. vaere redd for aa kjoere hardt/
konkurrere mye oftere enn de fleste gjoer. "bortimot maks paa slutten" holder ikke vet du, og husk at aa konkurrere
saa ofte en har mulighet er den desidert beste treningen for aa komme videre.

Alenetrening blir altfor ofte for de fleste mye jogging, det skader ikke men gir heller ikke noe igjen for den tiden du
"tuller bort" . Jogging er fint sammen med famiien spesielt hvis en har barn,men ikke som kondistrening.

Ok, neste halvmara om 2 uker.
Til uka kjoerer du 2-3 relativt harde 10-15 km. + ei oekt med 5-6 x 1000 m. helst svak motbakke og da for fullt.
2.uka helst en konkurranse, gate/skogsloep hva som helst senest onsdag, uten haandbrekket paa.
De siste dagene noen lette/raske korte turer/fartslek helst paa litt mykt underlag...

Proev dette og du vil bli positivt overrasket. Lykke til!

Gå tilbake til «Trening»