Mat/drikke under maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Odin

Mat/drikke under maraton

Legg innav Odin » 10 jun 2010 23:00

Løp i høst mitt første maraton og har deltatt på en del lange turrenn. Har under disse konkurransene bare fått i meg energi via sportsdrikker pluss at jeg har drukket vann. Føler ikke at jeg har virkelig gått tom under disse konkurransene, men spørsmålet er jo om jeg kunne ha gjort det bedre om jeg hadde spist en banan, gel e.l. Er noe redd for at magen skal bli litt rar om jeg stapper i meg for mye også :?

Hva får dere erfarne maratonløpere i dere i løpet av lange konkurranser?
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Brukeravatar
kollis

Re: Mat/drikke under maraton

Legg innav kollis » 10 jun 2010 23:14

jeg synes grensen er vanskelig ,spiser man formye kan de føre til for mye blod til mave\tarm .....istendenfor til føttende....
så en må nok ta litt sukkerholdig eller omega3 som ikke trenger noe fordøyelse.....men suges rett inn...og de fleste velger carb.
prøver selv å finne noe å hvile :shock: øynene på,,,,,eller se på noe som gjør at jeg mister matlysten :o de få gangene jeg har blitt litt sulten....

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 11 jun 2010 06:55

Så på bildet fra Stockholm maraton at EspeN hadde et helt belte med gel under trøya. Jeg vet ikke hvor lenge en sånn tube holder,(20 min?) men de er jo laget for å være lettopptagelig og skånsome mot magen. Det er lurt å blande så lite som mulig under løpet, da magen ikke er glad i å få for mye å jobbe med under stress. Litt vann og gel vil som regel ikke skape problemer, og det er jo kun sukker og mineraler du trenger den stunden løpet pågår.

Selv tar jeg 2-3 spiseskjeer med Cocosa, og da går det fint med bare vann, om jeg løper 1,2 eller 4 timer.

Vegar

Legg innav Vegar » 11 jun 2010 07:44

Jeg har brukt gel med stort hell på langturer og maraton, men det bør absolutt prøves før du bruker det i et løp, da man aldri kan vite hvordan man reagerer på det.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 11 jun 2010 07:46

Hvis du vil prøve gel, tror jeg det er lurt å teste det på en treningstur for å se om du tåler det, evt. hvilket merke og hvilken smak som passer deg best. Jeg har ikke prøvd det selv ennå, men har forstått at du helst bør drikke vann rett etter inntak av gel for å bli kvitt den sterke smaken.
Kanskje bør du også vurdere å ta med tørket frukt (ananas f. eks.).

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 11 jun 2010 08:28

Mange kan bli jævelig dårlig i magen av mye sportsdrikk og gel. Dette MÅ testes ut på forhånd.
Jeg løp et halvmara i Ørebro engang hvor jeg fikk enorme maveproblemer pga sportsdrikk. Etter det har jeg tatt 2 idoform 2 timer før løp med meget bra resultat.
Dette må også testes på forhånd.

Nå er ikke jeg noe "maratonekspert", men jeg har løpt 3 stk uten å bli næringstom. Aldri møtt veggen - sånn næringsmessig :)
Jeg spiser som regel 6 gels a 25g. Tar den første allerede etter 15km ,20km, 25km osv ..
På de første spiste jeg også banan. Drikker også sportsdrikk på hver eneste stasjon.

Man må nok prøve seg litt frem, sikkert andre her som løper 45 min raskere enn meg på helmara som omtrent ikke har i seg noe næring, så vi er alle forksjellige :)

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 11 jun 2010 08:54

Jeg hadde 3 ultra sport chips (skumputer),2 gels og 3 air waves tyggegummier. Og det holdt til "min" tid.+125 ml.x2 vann og 2x basica naturel i vannet. Så stoppet jeg opp ved vannstasjoner.
Hadde ingen tunge eller stive ben etterpå.
Turbo for de rundt 4. ;)
Sist redigert av turbo den 11 jun 2010 15:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 11 jun 2010 09:20

Jeg har under mine maratonløp spist banan og under Nordmarka også loff m/syltetøy og rosiner etc.

Det har fungert veldig bra for meg.

Under Stockholm i år fikk jeg magetrøbbel og der ble det stort sett bare inntatt Maxim drikke som de serverte og en bar som jeg har spist før under trening. Vet ikke helt hva som skar seg, om det var drikken eller det at jeg spiste for mye for sent kvelden i forveien. :(

Men det er vel også en sammenheng mellom hvor lenge du bruker på et maraton og hva du trenger å få i deg. Bruker man under tre timer, er nok ikke næringsbehovet like stort som når man bruker 4.30 feks.

Har også prøvd ut å ha spise vestlandslefse under langtur og det var skikkelig digg :) Men vet jo ikke helt hvordan det ville vært under en konkurranse.

Annette :)

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 11 jun 2010 19:15

Har også kun drukket under mine to maraton som har gått på 3:22 og 3:25. Jeg er i en annen liga en trådstarter da :D

Begge gangene løp jeg med negativ splitt.

Tror ikke jeg kunne løpt noe særlig fortere om jeg hadde spist noe.

Samme erfaring på lange ritt...spiser intet, men drikker desto mer.

Brukeravatar
timknut
Sted: Ås
Kontakt:

Legg innav timknut » 11 jun 2010 20:02

Har bare løpt ett maraton, men jeg begynte å miste energi rundt 1\2-maraton. Etter det spiste jeg ca 1 1\2 banan, litt sylteagurk, en del sportsdrikk og litt cola og litt energi-bar. Ble negativ splitt med 3-4 minutter, så funket bra for meg :). Tiden ble 3:33
Mål 2010: 10 km sub 37, 21.1 km sub 1:23, 1 srm: 11:30, 3 srm: 36:xx
http://www.timknut.wordpress.com TreningsBlog

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»